Bokstaveringsalfabetet används kanske främst inom militär och polis, men även inom järnvägen. Vid exempelvis säkerhetssamtal med tågklarerare bokstaverar tågklareraren sin sin signatur, istället för att använda sitt namn.
Nu har det kommit ett förslag från Fredrika Bremer förbundet och Rättviseförmedlingen om att byta ut bokstaveringsalfabetet. Tydligen retar man sig på att det består av enbart svenska mansnamn. Förslagsställarnas nya förslag är baserat på statistik över vilka namn som finns i Sverige i nuläget. Man menar att alfabetet är föråldrat, och därför behöver bytas ut.
Det var det dummaste jag har hört!
"Föråldrat", som om det skulle vara ett argument. Tvärt om är det en poäng att det härstammar från 1871, och därmed är både inövat, och att man har upptäckt buggar. Dessutom är det inte sant att det skulle ha sett likadant ut sedan 1871. 1960 ändrade man "Harald" till "Helge", eftersom Harald har samma vokalljud som Adam.
För omkring 10 år sen hörde jag att det fans ett förslag att man vid järnvägen i Sverige skulle byta till det internationella, även kallat flygledar- eller NATO alfabetet (ej att förväxla med det nationellt brittiska). Tack och lov har jag inte hört något mer om det. Det känns bara tillkrånglat, dessutom slutar det alfabetet med Zulu. Någon motsvarighet till Åke, Ärlig och Östen finns inte. Enda fördelen skulle vara att slippa genustjafset. Det alfabetet är ju en blandning av allt möjligt. Alfa, Bravo, Charlie, Delta, Eco, Foxtrot... osv.