Tänk så mycket enklare det är att köra buss.
Väldigt mycket roligare att köra när man får styra faktiskt.
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-27 klockan 06:56:54.
Det är väl inte så mycket enklare att åtgärda slitageskador från tung busstrafik.
Skillnaden är väl att det måste göras flera gånger under samma mängd år som spårvagnspår håller.
Och eftersom jag i mitt liv (rätt långt nu) kört såväl spårvagnar, som bussar och tåg, så vill jag nog ändå framhålla spårvagnar som det roligaste och minst bekymmersfria att jobba med. Tågen jag kör nu är ju iofs sällan några problem med heller, men det sliter på en gammal kropp...
Däremot att köra buss, roligt jo ibland, men ofta elände med grejer som inte håller och naturligt halka och besvärligt vintertid.
Så det kommer bli skönt att slippa köra annat än den egna bilen framöver (ett tag dit).
Hur är det i Göteborg, kan man som förare få köra både buss och spårvagn om man har erforderliga kompetenser för detta?
Vad jag förstår upphandlas ju ersättningstrafik för spårvägen av andra operatörer så det kanske stupar redan där?
I Stockholm finns vad jag förstått denna möjlighet då Stockholms Spårvägar har några ledbussar som vid behov bemannas av förare som även kör deras spårvagnar.
Tack för ett fyndigt formulerat och intressant inlägg. Antar att Stigbergets är ett öl - som jag ännu inte smakat. Göteborgarna är kanske är bättre på öl än fotboll?
(Info till han som hellre kör buss: Även detta inlägg ser jag jättebra med en nätläsare från MS. Nej jag finner ingen anledning att byta!)
Thomas K Ohlsson
expert på det mesta
Senast redigerat av TKO den 2018-09-27 klockan 14:41:47.
För trettio år sedan fanns det 3-4 bryggerier kvar i Sverige, idag är de t o m fler än i början av 1900-talet (då ingen kunde komma på tanken att långtransportera en så lågvärdig produkt som pilsnerdricka, s g s allt producerades för lokal konsumtion; t o m lilla Falköping hade ett eget bryggeri, en byggnad som jag många år senare som tioåring lekte i, fullkomligt livsfarligt var det nog...). Vem hade kunnat föreställa sig den utvecklingen i slutet av 80-talet?
Ursäkta en okunnig kungsholmare. Men vad betyder förkortningen 's g s' – fetmarkerad av mig – i meningen inom parentes ovan? Jag har rådbråkat min gamla trötta hjärna så här på kvällskvisten men känner inte igen den här lite ovanliga bokstavskombinationen. Är det månne någon slags chattförkortning från smartfånvärlden?![]()
![]()
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.
Nä, det är nog lika gammalt som Grönköpings Veckoblad, så gott som.![]()
Det belönar vi med ett hyggligt seriöst svar.
Rent teoretiskt sett så är det naturligtvis möjligt, men, Att köra gods på spårväg i Göteborg är idag inte aktuellt. Dels skulle det kräva särskilda platser för lastning och lossning inklusive växlar till stick- eller förbigångsspår. Det kan naturligtvis låta sig göras men är förmodligen inte praktiskt nog i jämförelse med andra transportmoder. Det skulle också kräva att man kunde ta sig in i anslutning till butiker eller liknande och jag har svårt att tänka mig att det hade varit så populärt med spårslingor i gågator m.m. för godstrafiken. Nordstans lastgata hade väl dock kunnat fungera, om inte annat som omlastning för att lasta om godset till andra delar av staden.
Sedan har vi då också det här med övrig trafik. Spåren är tyvärr ganska hårt belastade dagtid när dessa transporter hade behövt gå. Nattetid kan vi inte garantera framkomlighet och att ha lastning till butiker nattetid är inte heller möjligt med hänsyn till personalsituation m.m. Man måste då också ta särskild hänsyn till buller och liknande
Och så har vi då underhåll nattetid som knappt hinner med på de tre så kallade "trafikfria timmarna" som inträffar från söndag natt till torsdag natt.
Så: Om det ska vara praktiskt möjligt och bedrivas med någorlunda god ekonomi så krävs väldigt mycket mer än bara godsvagnarna. Men oj så skoj det hade varit.
/T
Det förekommer ju fortfarande godstransporter på spårväg i en del städer, bland annat i Dresden.
Den intresserade kan läsa om i en innehållsrik broschyr med den klämmiga titeln
Die Dresdner Güterstraßenbahn – Ein System für alle Fälle?
Ja den är på tyska.
/TKO