Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: När den sista Stigbergets har hällts upp på Elis Corner...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

När den sista Stigbergets har hällts upp på Elis Corner...

...då är inte arbetsdagen slut, för då börjar arbetena ute på gatan här vid Stigbergstorget. Växlar ska svetsas, filas, slipas och kapas. Det är en minst sagt spektakulär syn i höstmörkret.

Robert
    Fripassagerare

Sv: När den sista Stigbergets har hällts upp på Elis Corner...

Tänk så mycket enklare det är att köra buss.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Men fan så mycket tråkigare...

Robert
    Fripassagerare

Väldigt mycket roligare att köra när man får styra faktiskt.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Väldigt mycket roligare att köra när man får styra faktiskt.
    Ja, en del gillar att vara lokförare, och andra gillar att köra buss eller lastbil. Många väljer yrke efter vad de föredrar. Men du är lokförare?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-27 klockan 06:56:54.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är väl inte så mycket enklare att åtgärda slitageskador från tung busstrafik.
    Skillnaden är väl att det måste göras flera gånger under samma mängd år som spårvagnspår håller.

Och eftersom jag i mitt liv (rätt långt nu) kört såväl spårvagnar, som bussar och tåg, så vill jag nog ändå framhålla spårvagnar som det roligaste och minst bekymmersfria att jobba med. Tågen jag kör nu är ju iofs sällan några problem med heller, men det sliter på en gammal kropp...
    Däremot att köra buss, roligt jo ibland, men ofta elände med grejer som inte håller och naturligt halka och besvärligt vintertid.

Så det kommer bli skönt att slippa köra annat än den egna bilen framöver (ett tag dit).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det i Göteborg, kan man som förare få köra både buss och spårvagn om man har erforderliga kompetenser för detta?
    Vad jag förstår upphandlas ju ersättningstrafik för spårvägen av andra operatörer så det kanske stupar redan där?
    I Stockholm finns vad jag förstått denna möjlighet då Stockholms Spårvägar har några ledbussar som vid behov bemannas av förare som även kör deras spårvagnar.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, en del gillar att vara lokförare, och andra gillar att köra buss eller lastbil. Många väljer yrke efter vad de föredrar. Men du är lokförare?
    Money talks

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Njae, det är inte sant...

men det ser inte så spektakulärt ut att laga asfaltsskador....

/T

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...då är inte arbetsdagen slut, för då börjar arbetena ute på gatan här vid Stigbergstorget. Växlar ska svetsas, filas, slipas och kapas. Det är en minst sagt spektakulär syn i höstmörkret.
    Tack för ett fyndigt formulerat och intressant inlägg. Antar att Stigbergets är ett öl - som jag ännu inte smakat. Göteborgarna är kanske är bättre på öl än fotboll?
    (Info till han som hellre kör buss: Även detta inlägg ser jag jättebra med en nätläsare från MS. Nej jag finner ingen anledning att byta!)

Thomas K Ohlsson
    expert på det mesta

Senast redigerat av TKO den 2018-09-27 klockan 14:41:47.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tack för ett fyndigt formulerat och intressant inlägg. Antar att Stigbergets är ett öl - som jag ännu inte smakat. Göteborgarna är kanske är bättre på öl än fotboll?
    (Info till han som hellre kör buss: Även detta inlägg ser jag jättebra med en nätläsare från MS. Nej jag finner ingen anledning att byta!)

Thomas K Ohlsson
    expert på det mesta
    Stigbergets Bryggeri hör till Sveriges bästa och ligger precis i kvarteret i bakgrunden.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Stigbergets Bryggeri hör till Sveriges bästa och ligger precis i kvarteret i bakgrunden.
    För trettio år sedan fanns det 3-4 bryggerier kvar i Sverige, idag är de t o m fler än i början av 1900-talet (då ingen kunde komma på tanken att långtransportera en så lågvärdig produkt som pilsnerdricka, s g s allt producerades för lokal konsumtion; t o m lilla Falköping hade ett eget bryggeri, en byggnad som jag många år senare som tioåring lekte i, fullkomligt livsfarligt var det nog...). Vem hade kunnat föreställa sig den utvecklingen i slutet av 80-talet?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    För trettio år sedan fanns det 3-4 bryggerier kvar i Sverige, idag är de t o m fler än i början av 1900-talet (då ingen kunde komma på tanken att långtransportera en så lågvärdig produkt som pilsnerdricka, s g s allt producerades för lokal konsumtion; t o m lilla Falköping hade ett eget bryggeri, en byggnad som jag många år senare som tioåring lekte i, fullkomligt livsfarligt var det nog...). Vem hade kunnat föreställa sig den utvecklingen i slutet av 80-talet?
    Ursäkta en okunnig kungsholmare. Men vad betyder förkortningen 's g s' – fetmarkerad av mig – i meningen inom parentes ovan? Jag har rådbråkat min gamla trötta hjärna så här på kvällskvisten men känner inte igen den här lite ovanliga bokstavskombinationen. Är det månne någon slags chattförkortning från smartfånvärlden?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Ursäkta en okunnig kungsholmare. Men vad betyder förkortningen 's g s' – fetmarkerad av mig – i meningen inom parentes ovan? Jag har rådbråkat min gamla trötta hjärna så här på kvällskvisten men känner inte igen den här lite ovanliga bokstavskombinationen. Är det månne någon slags chattförkortning från smartfånvärlden?
    Nä, det är nog lika gammalt som Grönköpings Veckoblad, så gott som.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Här undrar undertecknad kverulant om inte Herr Sekreterare, tilllika forumsmoderator, hamnat s m s numera "off-topic"?
    Vilket i o f s inte stör en kulturpersonlighet s j s!

skriver
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Här undrar undertecknad kverulant om inte Herr Sekreterare, tilllika forumsmoderator, hamnat s m s numera "off-topic"?
    Vilket i o f s inte stör en kulturpersonlighet s j s!

skriver
    Thomas K Ohlsson
    För att komma åter på spåret: Skulle man efter utfört spårunderhåll kunna använda spårvagn för att transportera drickat till andra delar av Göteborg? En särskild godstur utgående från Vagnhallen Majorna, vore det något?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    För att komma åter på spåret: Skulle man efter utfört spårunderhåll kunna använda spårvagn för att transportera drickat till andra delar av Göteborg? En särskild godstur utgående från Vagnhallen Majorna, vore det något?
    Det vore oerhört diggabelt, om än knappast särskilt effektivt eller praktiskt. Sponsrar du, så är jag på!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det vore oerhört diggabelt, om än knappast särskilt effektivt eller praktiskt. Sponsrar du, så är jag på!
    Mitt inlägg skall ses som ett långsökt försök att få upp tråden på spåret igen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Mitt inlägg skall ses som ett långsökt försök att få upp tråden på spåret igen.
    Det belönar vi med ett hyggligt seriöst svar.

Rent teoretiskt sett så är det naturligtvis möjligt, men, Att köra gods på spårväg i Göteborg är idag inte aktuellt. Dels skulle det kräva särskilda platser för lastning och lossning inklusive växlar till stick- eller förbigångsspår. Det kan naturligtvis låta sig göras men är förmodligen inte praktiskt nog i jämförelse med andra transportmoder. Det skulle också kräva att man kunde ta sig in i anslutning till butiker eller liknande och jag har svårt att tänka mig att det hade varit så populärt med spårslingor i gågator m.m. för godstrafiken. Nordstans lastgata hade väl dock kunnat fungera, om inte annat som omlastning för att lasta om godset till andra delar av staden.

Sedan har vi då också det här med övrig trafik. Spåren är tyvärr ganska hårt belastade dagtid när dessa transporter hade behövt gå. Nattetid kan vi inte garantera framkomlighet och att ha lastning till butiker nattetid är inte heller möjligt med hänsyn till personalsituation m.m. Man måste då också ta särskild hänsyn till buller och liknande

Och så har vi då underhåll nattetid som knappt hinner med på de tre så kallade "trafikfria timmarna" som inträffar från söndag natt till torsdag natt.

Så: Om det ska vara praktiskt möjligt och bedrivas med någorlunda god ekonomi så krävs väldigt mycket mer än bara godsvagnarna. Men oj så skoj det hade varit.

/T

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det förekommer ju fortfarande godstransporter på spårväg i en del städer, bland annat i Dresden.

Den intresserade kan läsa om i en innehållsrik broschyr med den klämmiga titeln
    Die Dresdner Güterstraßenbahn – Ein System für alle Fälle?

Ja den är på tyska.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •