Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

  1. #1

    Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    När den senaste ombyggnaden av Båramo blev klar fick utfartssignalen i Skillingaryd riktning norrut försignalfunktion. Det var tänkt att nästa signal skulle vara infartssignal till driftplatsen Båramo men trafikplatsen fick behålla status som linjeplats ett tag till så nästa signal är nu en linjeplatssignal. I den andra riktningen är det en linjeplatssignal i Båramo som försignalerar infartssignalen till Skillingaryd.

    Planen är att det ska bli fjärr här till T19 och då kommer både Båramo och Hörle bli driftplatser och utfartssignalen i Skillingaryd blir då utfartsblocksignal.

    Detta väcker två frågor!


    1. Finns det eller har det funnits någon utfartssignal med försignalfunktion förut?

    2. Vad gäller efter att ha passerat signalen i stopp?
    Eftersom det är system M får ATC-systemet startas om och hastigheten vara som mest 80 km/h.
    Finns det någon formell skyldighet att kunna stanna vid nästa signal om den visar stopp?
    Försignal saknas ju, orienteringstavlan är redan passerad och det finns inga regler om siktfart.
    Finns det en långsökt lucka i reglerna här?
    Jämför med efter att ha passerat en utfartsblocksignal. Då gäller som mest hel siktfart med de skyldigheter det innebär.


    För att ytterligare illustrera hur det ser ut kommer här en bildserie.

    Först den södra linjeplatssignalen i Båramo. Det är en kommande mellansignal som nu enbart kontrollbekräftar Båramos södra växel.



    Efter växeln kommer ytterligare en linjeplatssignal. Det är den kommande utfartsblocksignalen, som var tänkt att bli utfartssignal i mellantiden. Den har nu ingen annan funktion än att försignalera infartssignalen till Skillingaryd. Orienteringstavlan för den syns längre fram i höjd med den motriktade linjeplatssignalen, kommande infartssignal till Båramo.





    I den andra riktningen finns utfartssignalen i Skillingaryd. Den försignalerar nästa linjeplatssignal. (Det är grönt med vitblink när bilden tas.)



    Nästa signal norrut efter Skillingaryd är linjeplatssignalen som är den kommande infartssignalen till Båramo. Den har felaktigt fått en orienteringstavla med trafikplatssignatur vid driftplatsgränsen.



    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  2. #2
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    368

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Om jag uppfattat frågan och terminologin rätt så försignalerar utfartssignalerna i Kärreberga och Hasslarp Åstorp respektive Kattarp.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    468

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Om jag uppfattat frågan och terminologin rätt så försignalerar utfartssignalerna i Kärreberga och Hasslarp Åstorp respektive Kattarp.
    Knappast eftersom det inte finns några utfartsignaler där


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    2. Vad gäller efter att ha passerat signalen i stopp?
    Eftersom det är system M får ATC-systemet startas om och hastigheten vara som mest 80 km/h.
    Finns det någon formell skyldighet att kunna stanna vid nästa signal om den visar stopp?
    Försignal saknas ju, orienteringstavlan är redan passerad och det finns inga regler om siktfart.
    Finns det en långsökt lucka i reglerna här?
    Jämför med efter att ha passerat en utfartsblocksignal. Då gäller som mest hel siktfart med de skyldigheter det innebär.
    Vad menar du egentligen med "Orienteringstavlan är redan passerad"?

    Om det finns en orienteringstavla så gäller väl dess budskap även om det var en stund sedan man passerade den?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    1. Finns det eller har det funnits någon utfartssignal med försignalfunktion förut?
    Nu kanske jag missförstått dig eller slår in öppna dörrar, men om du menar om det någonsin funnits (dvs före TTJ) sånt, så hade väl TGOJ:s eget signalsystem alltid den funktionen, och då med TGOJ:s definition av vad en utfartssignal är.
    Detta enligt Jan B:s förträffliga sidor.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    63

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad menar du egentligen med "Orienteringstavlan är redan passerad"?

    Om det finns en orienteringstavla så gäller väl dess budskap även om det var en stund sedan man passerade den?
    Helt enig med dig på den punkten. En orienteringstavla kan ju inte plötsligt upphöra att gälla, även om man stannar till efter passage av den. I och med att du har fått en orientering om var nästa signal står, men inte längre kan lita på försignalbeskedet, blir den rimliga tolkningen att du får behandla det som att nästa signal står i stopp tills du säkert vet annat.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    1. Finns det eller har det funnits någon utfartssignal med försignalfunktion förut?
    Fram till 1994 fanns det väl ganska många, vilka då blev utfartsblocksignaler.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Helt enig med dig på den punkten. En orienteringstavla kan ju inte plötsligt upphöra att gälla, även om man stannar till efter passage av den. I och med att du har fått en orientering om var nästa signal står, men inte längre kan lita på försignalbeskedet, blir den rimliga tolkningen att du får behandla det som att nästa signal står i stopp tills du säkert vet annat.
    Dessutom ligger det väl i kravet på linjekännedom att veta att efter en normalt försignalerande huvudsignal följer det en huvudsignal utan fristående försignal vilken kan visa "stopp". I detta fall är den försignalerande huvudsignalen dessutom försedd med tilläggsskylten "försignalering" om man händelsevis skulle ha glömt att den är en huvudsignal med försignalfunktion.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Utfartssignal med försignalfunktion, finns det? TTJ-fundering

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    1. Finns det eller har det funnits någon utfartssignal med försignalfunktion förut?
    Fram till 1994 fanns det väl ganska många, vilka då blev utfartsblocksignaler.
    Nu gör du samma gamla vanliga tabbe igen Göran

    De signaler som 1994 blev utfartsblocksignaler var dessförinnan inte utfartssignaler utan blocksignaler vid stationsgräns.

    Utfartssignaler med försignalering var alltså (frånsett TGOJ) ovanliga även före 1994, dock kan det kanske ha förekommit inre utfartssignal med uttrycklig försignalering av yttre utfartssignal på "långa" stationer med t ex någon förgreningsväxel eller växel till industrispår långt bort men innanför stationsgränsen.

    Senast redigerat av JDS den 2018-09-27 klockan 22:45:23.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •