Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Svartvitt - Malmslätt 1912

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Svartvitt - Malmslätt 1912

Malmslättsolyckan 1912. Ett snälltåg körde in i ett stillastående persontåg.
    22 personer omkom. Orsak: Pga missförstånd låg en växel lagd till fel spår.
    Inblandade lok i olyckan var SJ B 1035 och SJ A 1016 som syns till höger.

Fantasins sinnebild av en frontalkollision - Här helt på riktigt i verkligheten.

Namn:  malmslätt.jpg
Visningar: 1169
Storlek:  194,7 KB

Bild från Samlingsportalen.

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAC15631

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Svartvitt - Malmslätt 1912

Järnvägen har ofta varit en lärande institution och svåra olyckor har utretts noga och ofta lett till förbättringar av säkerheten. Olyckan i Malmslätt ledde till Malmslättkommissionen som arbetade i flera år med att inventera tänkbara säkerheysbrister, inte bara de som föranledde olyckan , och regeländringar för att ge bättre säkerhet. Riktigt allt vad kommissionen föreslog genomfördes inte av ekonomiska skäl men en hel del ändrades. Exempelvis ändrades semaforernas inställning, tidigare var 45 grader neråt lika med kör men detta ändrades till 45 grader uppåt så en brusten lina skulle inte innebära körsignal utan stopp.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja särskilt det där med semaforernas vinge var ju en klar förbättring.

Kan inte förstå, att de inte insåg den stora risken från början med att
    ha KÖR vinklad 45 nedåt? Vid fel eller linbrott går ju alltid vingen ner..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg

Dock har jag sett detta användas i mer modern tid i f.d engelska kolonier så det är inte överallt man tänkt så långt som M-kommissionen gjorde. Men i Sverige levde uttrycket ”fälla för infart” kvar som ett muntligt uttryck men semaforen rörde sig uppåt när det var klart. Men flyget ligger kanske steget före i säkerhet när man noga analyserar i förväg : ”vad kan hända”, tåget lite efter: ”det har hänt,som olycka eller incident,men får inte upprepas igen”. I vägtrafiken verkar man mestbha funderat i termer av otur,dåligt väder eller oförklarliga orsaker.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast i Norge är de lite smartare ändå, i Norge betyder 3 gröna att du kan köra fort, i Sverige betyder samma sak kör sakta och var beredd på att stanna tidigare.... Går två lampor sönder blir det ett mer restriktivt besked i Norge medan i Sverige full fart. Detta före ATC-tiden alltså.

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Fast i Norge är de lite smartare ändå, i Norge betyder 3 gröna att du kan köra fort, i Sverige betyder samma sak kör sakta och var beredd på att stanna tidigare.... Går två lampor sönder blir det ett mer restriktivt besked i Norge medan i Sverige full fart. Detta före ATC-tiden alltså.
    Jag vet inte om det någonsin förekommit huvudsignaler med mer än ett grönt sken utan lampkontroll. Lampkontrollen medför att om inte tillräckligt antal gröna sken kan visas blir det rött.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag vet inte om det någonsin förekommit huvudsignaler med mer än ett grönt sken utan lampkontroll. Lampkontrollen medför att om inte tillräckligt antal gröna sken kan visas blir det rött.
    OK. Men om Sverige från första början hade bestämt att de mest tillåtande signalbilderna hade haft flest lampor, och att varje slocknad lampa (oavsett plats eller färg) hade betytt ett mer restriktivt besked, hade man då kunna tjäna in pengar på att inte alla signaler hade behövt ha lampkontroll?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK. Men om Sverige från första början hade bestämt att de mest tillåtande signalbilderna hade haft flest lampor, och att varje slocknad lampa (oavsett plats eller färg) hade betytt ett mer restriktivt besked, hade man då kunna tjäna in pengar på att inte alla signaler hade behövt ha lampkontroll?
    Man kunde naturligtvis sparat lite pengar på en mindre andel av signalerna, men i gengäld hade man väl behövt se till att nästan alla signaler hade tre gröna sken? till en väsentligt högre kostnad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går du med armarna neråt eller uppåt när du inte vill försöka stoppa någon? Människans neutralläge är att låta vad som helst passera. "Felsäkerhet" fanns inte från början, det kom med tiden när inte allt gick som man hade tänkt sig. Klart-anmälan för tåg fanns väl inte heller från början, om jag nu förstått det rätt...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Fantasins sinnebild av en frontalkollision - Här helt på riktigt i verkligheten.

Jag vill minnas att jag läste någon berättelse om den olyckan för ett tag sedan. Dels har jag för mig att någon dåtida "kändis" strök med och dels tror jag att stationsbiträdet hette Kjellson. Så långt Föreningen för värdelöst vetande. Men om man betänker att en Ingvar Kjellson växte upp inte många meter från den gamla stationen skulle man ju kunna tänka sig att skådespelaren hade släkt med järnvägsblod i ådrorna. Nån släktforskare kan väl kolla ? Själv har jag inte tid just nu. För övrigt ligger platsen bara en handfull kilometer från mitt hem.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-09-28 klockan 07:00:07.

Medlem
    feb 2018

Loken ser inte alltför illa tilltygade ut. Nån som kan gissa hur fort det kan ha gått och finns det någon kalenderbitare som om vet om nåt lok slopades efteråt ?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Jag vill minnas att jag läste någon berättelse om den olyckan för ett tag sedan. Dels har jag för mig att någon dåtida "kändis" strök med och dels tror jag att stationsbiträdet hette Kjellson. Så långt Föreningen för värdelöst vetande. Men om man betänker att en Ingvar Kjellson växte upp inte många meter från den gamla stationen skulle man ju kunna tänka sig att skådespelaren hade släkt med järnvägsblod i ådrorna. Nån släktforskare kan väl kolla ? Själv har jag inte tid just nu. För övrigt ligger platsen bara en handfull kilometer från mitt hem.
    August Strindbergs dotter var ett av dödsoffren.

Medlem
    feb 2018

Så var det ju ja. Tack.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Loken ser inte alltför illa tilltygade ut. Nån som kan gissa hur fort det kan ha gått och finns det någon kalenderbitare som om vet om nåt lok slopades efteråt ?
    Inget av loken slopades (de vara bara 2 respektive 3 år gamla), däremot flera vagnar, bland annat ABo1 1000 och Ao4 2002 (som var mindre än ett år gammal).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vill minnas att man redan dagen efter hade röjt tillräckligt för att kunna släppa fram trafiken på ett spår. Idag hade man nog inte ens fått dit mobilkranarna på den tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det här med att semaforvingarna föll nedåt vid linbrott hade ju kunnat elimineras om man satt en motvikt i "bakändan" på vingen. Jag har för mig att jag sett motvikt på svenska semaforvingar. Då rimligen för att minska påfrestningen på manöversystemet. Balanseringen är då givetvis avpassad så att vingen faller nedåt vid linbrott. Har jag rätt?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Det här med att semaforvingarna föll nedåt vid linbrott hade ju kunnat elimineras om man satt en motvikt i "bakändan" på vingen. Jag har för mig att jag sett motvikt på svenska semaforvingar. Då rimligen för att minska påfrestningen på manöversystemet. Balanseringen är då givetvis avpassad så att vingen faller nedåt vid linbrott. Har jag rätt?
    Ja, det fanns motvikt, min gissning är att för att minimera denna föredrog man att dimensionera den så att vingen föll nedåt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Svenska semaforer styrs med dubbla linor i en slinga. Slingan innehåller även ett spännverk, alltså vikter som håller linorna spända. Pga temperaturväxlingar förlängs och förkortas ju linorna. Grunden är att linans mittläge är stopp. För man linslingan en aning åt ena hållet går semaforen till kör med en vingen. För man linan en aning åt andra hållet går semaforen till kör med två vingar. Vid linbrott går i regel bara ena linan av. Följaktligen går semaforen till kör med en eller två vingar på grund av att spännverkets vikter drar i linorna.

Eftersom detta är farligt och olämpligt är semaforernas kurvhjul som överför linans rörelse till vingarna kontruerade så att om man för linan för mycket åt något håll går vingarna åter till stopp. Vid ett linbrott kommer alltså en semafor att gå till kör och därefter omedelbart till stopp alldeles oavsett om vingen har en vikt eller ej.

Skulle däremot staget mellan kurvhjulet och vingen gå av är det ju viktigt att motvikten inte är för tung, utan att vingen går till stopp pga sin vikt.

Senast redigerat av Erik Andersson den 2018-09-28 klockan 21:46:12.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •