Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kompensationer

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Kompensationer

SJ är riktigt serviceminded och gör allt de kan för att man ska kunna komma fram vid förseningar. På flyget verkar det vara olika från bolag till bolag, men en del flygbolag bokar deras resenärer till annat flygbolag för att de ska komma fram medan bolag som Ryanair låter kunderna vara strandsatta om flyget blir inställt.

Men hur är det med olika tågoperatörer i Europa, finns det något samarbete som gör att man slipper bli lidande för att man missar anslutande tåg vid förseningar?

Senast redigerat av Per No den 2018-09-26 klockan 11:01:50.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Kompensationer

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    SJ är riktigt serviceminded och gör allt de kan för att man ska kunna komma fram vid förseningar. På flyget verkar det vara olika från bolag till bolag, men en del flygbolag bokar deras resenärer till annat flygbolag för att de ska komma fram medan bolag som Ryanair låter kunderna vara strandsatta om flyget blir inställt.

Men hur är det med olika tågoperatörer i Europa, finns det något samarbete som gör att man slipper bli lidande för att man missar anslutande tåg vid förseningar?
    Om man har köpt genomgående biljett från A i ett land till C i ett annat land, och en anslutning i B på vägen spricker (eller om försening uppstår av annat skäl), så ska tågoperatörerna se till att du kommer fram, och inkvartera dig på hotell om det är nödvändigt. Sådant beskrivs närmare i biljettvillkoren för internationella resor (CIV).

Det är inte lika enkelt om man har köpt en biljett från A till B och en annan biljett från B till C. Det kan finnas flera skäl att göra det. Kanske vill man komma åt ett sparpris som inte går att lösa för hela sträckan på en gång. Eller så blir tågen man tänkt åka med öppna för bokning vid olika tidpunkter, och man vågar inte vänta med att boka helheten på en gång.

Men om bytet i B spricker så är det inte självklart att du får inkvartering eller annan förseningskompensation. Är biljetten från B till C bunden till ett visst tåg en viss dag så ger CIV dig troligen inte heller någon direkt rätt att åka vidare om det tåget redan har gått. (Om man har köpt flera biljettdokument i ett och samma köp så kanske det räknas som en och samma biljett; jag är osäker på det.)

Men det finns också sedan 2016 något som heter "Agreement on Journey Continuation (AJC)". De flesta stora europeiska tågoperatörer har där lovat varann (men formellt inte lovat kunderna) att göra stora ansträngningar för att hjälpa resenären att utan extra biljettavgift komma fram till sitt resmål, även om resan är uppdelat på olika biljetter.

Bland de tågbolag som har undertecknat AJC finns t ex DSB, DB, ÖBB, Trenitalia, SBB och SNCF. Däremot tyvärr ännu inte SJ (och inte heller NSB).

Ett utförligare svar på din fråga finns på webbplatsen "The Man in Seat 61" (www.seat61.com). Här är en länk till avsnittet "If Things Go Wrong". Hela avsnittet är läsvärt för den som tänker resa utomlands med tåg. På slutet finns en mellanrubrik "Agreement on Journey Continuation (AJC)".

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-26 klockan 12:05:52. Anledning: Förtydligande formulering

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Om man har köpt genomgående biljett från A i ett land till B i ett annat land, och en anslutning på vägen spricker (eller om försening uppstår av annat skäl), så ska tågoperatörerna se till att du kommer fram, och inkvartera dig på hotell om det är nödvändigt. Sådant beskrivs närmare i biljettvillkoren för internationella resor (CIV).

Det är inte lika enkelt om man har köpt en biljett från A till B och en annan biljett från B till C. Det kan finnas flera skäl att göra det. Kanske vill man komma åt ett sparpris som inte går att lösa för hela sträckan på en gång. Eller så blir tågen man tänkt åka med öppna för bokning vid olika tidpunkter, och man vågar inte vänta med att boka helheten på en gång.

Men om bytet i B spricker så är det inte självklart att du får inkvartering eller annan förseningskompensation. Är biljetten från B till C bunden till ett visst tåg en viss dag så ger CIV dig troligen inte heller någon direkt rätt att åka vidare om det tåget redan har gått. (Om man har köpt flera biljettdokument i ett och samma köp så kanske det räknas som en och samma biljett; jag är osäker på det.)

Men det finns också sedan 2016 något som heter "Agreement on Journey Continuation (AJC)". De flesta stora europeiska tågoperatörer har där lovat varann (men formellt inte lovat kunderna) att göra stora ansträngningar för att hjälpa resenären att utan extra biljettavgift komma fram till sitt resmål, även om resan är uppdelat på olika biljetter.

Bland de tågbolag som har undertecknat AJC finns t ex DSB, DB, ÖBB, Trenitalia, SBB och SNCF. Däremot tyvärr ännu inte SJ (och inte heller NSB).

Ett utförligare svar på din fråga finns på webbplatsen "The Man in Seat 61" (www.seat61.com). Här är en länk till avsnittet "If Things Go Wrong". Hela avsnittet är läsvärt för den som tänker resa utomlands med tåg. På slutet finns en mellanrubrik "Agreement on Journey Continuation (AJC)".
    Förstår inte skillnad mellan från A till B med byte på vägen och från A till B och sen från B till C.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Förstår inte skillnad mellan från A till B med byte på vägen och från A till B och sen från B till C.
    Nu har jag formulerat första stycket i det jag skrev, förhoppningsvis så att det blev tydligare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Åtminstone DB anser att ett Interrailkort är en "genomgående biljett" och tar därför ansvar om en anslutning spricker på grund av att ett av deras tåg är försenat. Hur andra förvaltningar hanterar detta vet jag inte, eftersom jag lyckligtvis inte behövt undersöka detta!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Åtminstone DB anser att ett Interrailkort är en "genomgående biljett" och tar därför ansvar om en anslutning spricker på grund av att ett av deras tåg är försenat. Hur andra förvaltningar hanterar detta vet jag inte, eftersom jag lyckligtvis inte behövt undersöka detta!
    Fast det hjälper väl inte om den spruckna anslutningen leder till att man inte hinner hem innan kortet blir ogiltigt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det hjälper väl inte om den spruckna anslutningen leder till att man inte hinner hem innan kortet blir ogiltigt?
    Ingen aning. Men om DB tillämpar principen "om det är vårt fel rättar vi till det" så borde man kompensera även ett sådant fall. Men det har jag aldrig råkat ut för...
    /TKO

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Men lite ansvar får man väl ha själv också? Jag brukar välja Interrail-kort och giltighet som ger mig en eller annan dag i reserv på slutet ifall något skulle hända (positivt eller negativt). Spricker sista bytet som väl ofta är Köpenhamn eller Malmö går det nog att fixa sista etappen ändå, min erfarenhet är att SJ:s personal är förstående i sådana fall.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men lite ansvar får man väl ha själv också? Jag brukar välja Interrail-kort och giltighet som ger mig en eller annan dag i reserv på slutet ifall något skulle hända (positivt eller negativt). Spricker sista bytet som väl ofta är Köpenhamn eller Malmö går det nog att fixa sista etappen ändå, min erfarenhet är att SJ:s personal är förstående i sådana fall.
    Ja, jag tycker också om att ha en plan B, men som exempel kan man ta min egen senaste IR-resa, det antalet resdagar jag behövde skulle täckas av en typ av IR-kort, inte går jag upp en nivå enbart för att ha minst en dag över när jag kommer hem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men åker man på t.ex ett 5-dagars flexi så är det väl rimligt att man vill använda alla 5 dagarna, inte lämna en dag i reserv. Sen står det inte direkt uttryckt i regelverket men jag tycker det låter självklart att om man efter försenat, inställt tåg och liknande orsaker missar sista anslutning så är det rimligt att kortet gäller fram till att man kommit hem. Tror att det är lätt att få tågpersonalen att köpa sådana argument. För andra biljetter, vore det rimligt neka fortsatt resa efter försening med argument som ”rabattperioden” gick ut i går eller du fyller xx i dag och får inte åka på juniorpris längre ellner andra mystiska saker för att man passerat ett datum.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men åker man på t.ex ett 5-dagars flexi så är det väl rimligt att man vill använda alla 5 dagarna, inte lämna en dag i reserv. Sen står det inte direkt uttryckt i regelverket men jag tycker det låter självklart att om man efter försenat, inställt tåg och liknande orsaker missar sista anslutning så är det rimligt att kortet gäller fram till att man kommit hem. Tror att det är lätt att få tågpersonalen att köpa sådana argument.
    Jo, det är klart - ju färre resdagar man har på kortet, desto större chans att man använder alla. Men om jag köper ett 15-dagars flexi så inte intecknar jag alla femton dagarna redan här hemma. Man kan ju vilja stanna längre på en trevlig ort, resa en oplanerad omväg eller i värsta fall råka ut för något trassel på vägen. Och precis som du så tror jag att det är lätt att förklara för personalen varför man måste resa fast kortet har gått ut.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Problemet är att då blir tågresan mer oförutsägbar om det inte bara räcker med tidsmarginaler utan även egna ekonomiska marginaler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Problemet är att då blir tågresan mer oförutsägbar om det inte bara räcker med tidsmarginaler utan även egna ekonomiska marginaler.
    Fast det är väl lite som när man ska välja om man vill köpa försäkring eller inte? Man kan undvika framtida överraskningar, men det har ett pris.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man inte har egna ekonomiska marginaler kanske man ska avstå från att resa? Känns inte precis ansvarsfullt att åka långt bort utan att ha ekonomiska marginaler om något skulle hända.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det är i regel nödvändigt att ha ekonomiska marginaler av den sorten oavsett vilken resform man väljer. Även en brusten flyganslutning eller för den delen en trasig bil kan innebära merkostnader som flygbolag eller försäkringsbolag ersätter, men det kan ibland ske i efterhand så att man just där just då ändå själv kan bli tvungen att stå för utläggen. Det är inget som är unikt för tågresande.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det är i regel nödvändigt att ha ekonomiska marginaler av den sorten oavsett vilken resform man väljer. Även en brusten flyganslutning eller för den delen en trasig bil kan innebära merkostnader som flygbolag eller försäkringsbolag ersätter, men det kan ibland ske i efterhand så att man just där just då ändå själv kan bli tvungen att stå för utläggen. Det är inget som är unikt för tågresande.
    En betydande skillnad är dock hur långt man kommer med flyg utan byten v.s. med tåg med sammanhängande biljett.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jo, det stämmer. Man får räkna med att lägga ut mycket pengar och vänta ett par veckor för att ersättningen ska landa på kontot. Men det kan uppstå andra omständigheter också, som att man blir strandsatt någonstans och får vänta länge i vinterkylan på att få komma vidare med nästa tåg eller bussanslutning och då hjälper inte pengar.

Vad är en sammanhängande biljett? Är det när bägge biljetterna (med bokningskod) finns på ett och samma A4?

Ryanair hävdar t ex att de inte säljer några sammanhängande biljetter alls, utan att man alltid köper två separata biljetter (på egen risk). Finns det tågoperatörer som resonerar på samma sätt?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

En betydande skillnad är dock hur långt man kommer med flyg utan byten v.s. med tåg med sammanhängande biljett.
    Fast när det gäller att bli strandsatt är väl prisläget mer intressant? Att bli strandsatt i Göteborg när billigaste hotellrummet kostar över SEK 2000 kan på det sättet vara värre än att bli stående i Afrika med möjlighet att ordna övernattning för en eller annan hundralapp.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fast när det gäller att bli strandsatt är väl prisläget mer intressant? Att bli strandsatt i Göteborg när billigaste hotellrummet kostar över SEK 2000 kan på det sättet vara värre än att bli stående i Afrika med möjlighet att ordna övernattning för en eller annan hundralapp.
    Fast 2000:- låter dyrt. Jag chansade på att fylla i Göteborg på booking punkt com och billigaste sökresultatet för ett rum från idag till imorgon för två personer låg på under 500:- Antagligen ett uselt boende, men säkert bra nog för att inte frysa ihjäl.

Men min invändning står ändå fast - man löper större risk för extra kostnader vid tågresor än exempelvis flygresor

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fast 2000:- låter dyrt. Jag chansade på att fylla i Göteborg på booking punkt com och billigaste sökresultatet för ett rum från idag till imorgon för två personer låg på under 500:- Antagligen ett uselt boende, men säkert bra nog för att inte frysa ihjäl.

Men min invändning står ändå fast - man löper större risk för extra kostnader vid tågresor än exempelvis flygresor
    Du skulle testat för några dagar sedan istället, under bokmässan är "allt" fullt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •