Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mb loken ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mb loken ?

Vilka sträckor är det tänkt att Green Cargos nya Mb-lok kommer att trafikera ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mb loken ?

I första hand ståltågen Borlänge-Luleå, Borlänge-Oxelösund. GC har ju nyligen träffat ett nytt transportavtal avtal med SSAB.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

https://lokforaren.wordpress.com/201...ats-i-sverige/
    Litet info som jag hittade.
    2013 tänkte Green Cargo köra stål via Umeå - Örnsköldsvik - Sundsvall men det har inte skett ännu.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    https://lokforaren.wordpress.com/201...ats-i-sverige/
    Litet info som jag hittade.
    2013 tänkte Green Cargo köra stål via Umeå - Örnsköldsvik - Sundsvall men det har inte skett ännu.
    Nei,
    Men det finnes ruter for ståltog via Botniabanan i T19.. En periode til sommeren (en uke) synes det som om det blir mye godstrafikk på Botniabanan og den nye banen Søderhamn - Kilafors.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är dock inte helt lämpligt (ännu) att köra ett "normalt" ståltåg "var som helst". Vikten per meter och axeltrycket (25 ton) styr. Fram till för ngt år sedan fick inte dessa tåg köra igenom Ånge. Sedan dess är nödvändiga spår och växlar bytta. Med "lättade" vagnar kan man tom köra via Jokkmokk, men då måste man "lätta".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Det är dock inte helt lämpligt (ännu) att köra ett "normalt" ståltåg "var som helst". Vikten per meter och axeltrycket (25 ton) styr. Fram till för ngt år sedan fick inte dessa tåg köra igenom Ånge. Sedan dess är nödvändiga spår och växlar bytta. Med "lättade" vagnar kan man tom köra via Jokkmokk, men då måste man "lätta".
    Men det borde gå att köra stålet på Botniabanan antar jag?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •