Var tog jag den här bilden för ett par decennier sedan?
(Ljusförhållandena var mindre bra, och utan Photoshop skulle bilden ha blivit helt usel, men motivet var intressant. Det vankas bonusbilder när jag har bekräftat rätt svar.)
![]()
Var tog jag den här bilden för ett par decennier sedan?
(Ljusförhållandena var mindre bra, och utan Photoshop skulle bilden ha blivit helt usel, men motivet var intressant. Det vankas bonusbilder när jag har bekräftat rätt svar.)
![]()
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-25 klockan 19:40:50. Anledning: Ändrat bildfilens namn
Södertälje södra
Mjölby ?
Södertälje södra
Södertälje
Tillberga?
Vännäs ?
Södertälje Södra ska det visst vara.....
Stämmer bra. Byggnaden har länge tillhört Eldriften och andra aktiviteter hos Banavdelningen/Banverket/Trafikverket och står i södra delen av bangården Södertälje hamn, eller Södertälje södra som den hette före den 12 juni 1994. Bilden är tagen den 25 september 1997.
Men innan jag går vidare med nästa tisdagsbild ställer jag nu en extrafråga: Från vilken tillverkare kommer fordonet till höger i frågebilden?
Alstom
Bombardier?
LHB ?
Alstom RegioCitadis
Talbot
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
ADTranz säger jag.
Ja, tillverkaren är Bombardier. (Poäng till Gåård och ztenlund.)
Men bakgrunden är mer speciell än så. Spårvagnen eller motorvagnen är byggd för att gå i Tram-Train-trafik i Saarland i sydvästra Tyskland. Alltså utrustad för att passa in i trafik som berör såväl lokalt spårvägsnät som regionalt järnvägsnät. Bombardier Flexity Link kallas den (länk på tyska). Här kommer också en länk på engelska om vagnparken i Saarland. Bombardier gjorde en provkörning med inbjudna gäster den 25 september 1997 från Stockholm C till gissningsvis Järna för att visa att något spårvagnsliknande kan användas även på järnväg.
Duospårvagnar enligt samma princip finns ju på flera håll i Europa, men just Bombardier Flexity Link blev inte såld till några andra än Saar. Däremot lyckades Bombardier bättre med Flexity Swift, bl a i trakten kring Karlsruhe. Jag har inte koll på Alstom men utgår från att även de har sålt duospårvagnar.
När tåget stannade på Södertälje hamn tog jag också de här två bilderna, som jag har visat för många år sedan, och nu photoshoppat om:
![]()
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-25 klockan 19:34:39.