Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Cool Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag

Som rubriken antyder tänkte jag ge en enkel reseberättelse om en något ovanlig resdag. Tyvärr kan jag inte illustrera med bilder men det kanske kommer senare i veckan.

Konstanz ligger vid Bodensjön och staden är faktiskt en genuin gränsstad. Det finns gränskontroll mot Schweiz mitt i en av stans huvudgator ungefär som Checkpoint Charlie i Berlin då det begav sig

Tidigare i dag gick jag de 10 minuterna från mitt hotell till Konstanz Hbf som är märkligt oförstörd sedan kriget. Första etappen företogs med ett av SBB:s Flirttåg (RABe 512 på schweiziska, X74 på svenska) som går i pendeltrafik mellan Konstanz och Engen. (SBB tycks ha vunnit entreprenaden för stora delar av den regionala tågtrafiken i Baden-Würtenberg.) Tågnumret var SBB 87664 och målet var Singen som nåddes efter en dryg halvtimme.

I Singen var det bara att stanna kvar vid spår 1 några minuter efter att 87664 fortsatte mot Emden innan IC 2288 störtade in med ett antal dubbeldäcksvagnar påskjutna av ett lok som likt vagnarna är grått med längsgående röd rand som tyska IC-tåg plägar se ut.

Jag hann varken kolla antalet vagnar eller lokets littera, men återkommer till det efter Stuttgart.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-25 klockan 09:35:20. Anledning: Rättelse av ortsnamnet Engen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Tidigare i dag gick jag de 10 minuterna från mitt hotell till Konstanz Hbf som är märkligt oförstörd sedan kriget. Första etappen företogs med ett av SBB:s Flirttåg (RABe 512 på schweiziska, X74 på svenska) som går i pendeltrafik mellan Konstanz och Emden. (SBB tycks ha vunnit entreprenaden för stora delar av den regionala tågtrafiken i Baden-Würtenberg.) Tågnumret var SBB 87664 och målet var Singen som nåddes efter en dryg halvtimme.

I Singen var det bara att stanna kvar vid spår 1 några minuter efter att 87664 fortsatte mot Emden innan IC 2288 störtade in med ett antal dubbeldäcksvagnar påskjutna av ett lok som likt vagnarna är grått med längsgående röd rand som tyska IC-tåg plägar se ut.

Jag hann varken kolla antalet vagnar eller lokets littera, men återkommer till det efter Stuttgart.
    En liten notering: Tåg 87664 har Engen i södra Tyskland som slutstation, inte Emden som ligger i nordligaste Tyskland. Du passerade Engen med ditt IC-tåg, cirka 10 minuter efter Singen. Det kanske är din telefon eller dators rättstavningsprogram som trodde det visste bättre än du.

Medlem
    mar 2018

Jag får skylla på telefonen. Däremot är det min egen okunnighet att jag inte stavade förbundslandet Baden-Württemberg rätt från början.

I Stuttgart kom jag in på spår 3 och fick knalla över till spår 4 där ICE 578 redan stod och väntade med avgång kl 11.21. Här gällde det att vara vaksam, för redan kl 10.51 går ett annat tåg (ICE 690) som likt 578 går till Hamburg. Dock via Berlin och med ankomst två timmar senare. Om jag nu hade fallit i fällan skulle jag ha missat min anslutning till Köpenhamn.

I Stuttgart kom jag in på spår 3 och fick knalla över till spår 4 där ICE 578 redan stod och väntade med avgång kl 11.21. Här gällde det att vara vaksam, för redan kl 10.51 går ett annat tåg (ICE 690) som likt 578 går till Hamburg. Dock via Berlin och med ankomst två timmar senare. Om jag nu hade fallit i fällan skulle jag ha missat min anslutning till Köpenhamn.
    Där hade du kunnat byta både i Mannheim och i Frankfurt.

Tyska IC-tvåvåningståg har alltid fem vagnar (bak loket 1 klass, sedan tre vagnar 2 klass och manövervagnen 2 klass med låg entré samt handikappanpassad toalett) och går aktuellt endast med lok littera 146. Den nya IC-tvåvåningstågsserien kommer att gå med littera 147, men är ännu inte i drift. Den ska ta över trafiken Stuttgart - Singen - Zürich.

Det är få kontrakter som SBB har i Tyskland. Det handlar sig endast om Seehas Konstanz - Engen som du åkte med, det tillkommer två linjer av Regio-S-Bahn-Basel (Basel - Lörrach - Zell och pendeln Weil am Rhein - Lörrach som fortsätter in till Wiesental) och om timmestrafiken mellan Schaffhausen och Erzingen. Regio-S-Bahn går till mindre delar i Schweiz, timmestrafiken Schaffhausen - Erzingen till merparten. Men trots detta är delstaten Baden-Württemberg trafikhuvudmannen sedan banorna byggdes av Tyskland och dess föregångare (Storhertigdom Baden).

Mvh Sören

Medlem
    mar 2018

Tack Sören, lika välunderrättad som vanligt. Jag kan bekräfta att IC-tåget från Singen bestod av fem tvåvåningsvagnar och ett lok litt. 146. Nr 564 närmare bestämt.

ICE 578 från Stuttgart visade sig vara en populär avgång. Tåget är helt enkelt knökafullt. Ja så fullt att jag inte ens har kunnat sätta mig i restaurangvagnen och inta min lunch. Det fick bli en öl som medfördes till min plats och en bit österrikisk bergkäse framtagen ur bagaget i stället.

Nu har Fulda passerats utan att stanna och vi är på väg mot Kassel i högsta fart men med ca 10 min försening.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-25 klockan 13:28:44.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Sören, lika välunderrättad som vanligt. Jag kan bekräfta att IC-tåget från Singen bestod av fem tvåvåningsvagnar och ett lok litt. 146. Nr 564 närmare bestämt.

ICE 578 från Stuttgart visade sig vara en populär avgång. Tåget är helt enkelt knökafullt. Ja så fullt att jag inte ens har kunnat sätta mig i restaurangvagnen och inta min lunch. Det fick bli en öl som medfördes till min plats och en bit österrikisk bergkäse framtagen ur bagaget i stället.

Nu har Fulda passerats utan att stanna och vi är på väg mot Kassel i högsta fart men med ca 10 min försening.
    Eftersom jag aldrig åkt med "tvåvånings-IC" undrar jag hur det är med serveringen?
    Jag tycker tågen framstår som lite upphottade RE-tåg!
    (Fast dessa kan ju ha servering, Rhein-Ruhr-express har väl det om jag inte minns fel)

/TKO

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom jag aldrig åkt med "tvåvånings-IC" undrar jag hur det är med serveringen?
    Det finns ambulant servering på flertalet av sträckorna. Se här. Nästan längst ner finns länkarna till PDF-filerna.
    Det är lite RE-känsla själv om det är andra säten.

I NRW fanns ZugCafé, men den stängdes för flera år sedan. Vagnarna är nu ombyggda.

@HH: Prognosen för Hamburg är fem minuters försening. Och resenärer hänvisas till att ta ett annat tåg p.g.a. hög beläggning: "Außergewöhnlich hohes Reisendenaufkommen!", men detta inte på bokningssidan...

Medlem
    mar 2018

I Hannover har förseningen reducerats till tre minuter. Tåget är lika fullt som tidigare. En mamma steg på här med barnvagn som inte fällts ihop, eftersom den är lastad med ett hörbarligen missnöjt spädbarn.

Till TKO. Jo ambulerande servering annonserades då och då i tågradion och en flink herre passerade med inte särskilt välsmakande och tunt kaffe. Om dubbeldäckarna kan f ö tilläggas att de är försedda med elektroniska skärmar som utvisar färdväg med alla stationer och inför stopp även alla anslutningar och aktuella tider (alltså inte de tidtabellsenliga).

Eftersom förseningen för 578 nästan är eliminerad kan jag nu se fram emot tillräcklig tid på Hamburg Hbf till att inta lämplig wurst med tillhörande bier. Färden går förresten över Uelzen.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-25 klockan 14:50:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Hannover har förseningen reducerats till tre minuter. Tåget är lika fullt som tidigare. En mamma steg på här med barnvagn som inte fällts ihop, eftersom den är lastad med ett hörbarligen missnöjt spädbarn.

Till TKO. Jo ambulerande servering annonserades då och då i tågradion och en flink herre passerade med inte särskilt välsmakande och tunt kaffe. Om dubbeldäckarna kan f ö tilläggas att de är försedda med elektroniska skärmar som utvisar färdväg med alla stationer och inför stopp även alla anslutningar och aktuella tider (alltså inte de tidtabellsenliga).

Eftersom förseningen för 578 nästan är eliminerad kan jag nu se fram emot tillräcklig tid på Hamburg Hbf till att inta lämplig wurst med tillhörande bier. Färden går förresten över Uelzen.
    Hur tar sej den ambulerande serveringen fram mellan våningarna? Eller gör den inte det?
    Jag tycker tyskt kaffe varierar mellan acceptabelt och tunt - nåt riktigt tryck är det sällan.

Hoppas du får tid för en Currywurst mit Pommes und ein Holsten i hansastaden!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hur tar sej den ambulerande serveringen fram mellan våningarna? Eller gör den inte det?
    Jag vet inte hur det fungerar i tyska IC2, men jag har sett hur det fungerade i något annat dubbeldäckartåg, jag tror det var TGV Duplex:
    Övergången mellan vagnarna var på övervåningen, och på något sätt fick de upp vagnen.
    Sen i varje vagn så gick försäljaren ned på undervåningen och tog upp beställningar, och gick sen upp för trappan och hämtade det som var beställt. För de som satt på övervåningen fungerade det förstås som vanligt.
    Så, lite semi-ambulerande.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som rubriken antyder tänkte jag ge en enkel reseberättelse om en något ovanlig resdag. Tyvärr kan jag inte illustrera med bilder men det kanske kommer senare i veckan.

Konstanz ligger vid Bodensjön och staden är faktiskt en genuin gränsstad. Det finns gränskontroll mot Schweiz mitt i en av stans huvudgator ungefär som Checkpoint Charlie i Berlin då det begav sig
    Tidigare i dag gick jag de 10 minuterna från mitt hotell till Konstanz Hbf som är märkligt oförstörd sedan kriget.
    Konstanz låg så nära Schweiz att man inte vågade bomba och av misstag träffa Schweiz. Och i Konstanz så mörklade man inte utan tände lysena avsiktligt så de allierade bombplanen skulle tro att det var Schweiz under dem. Gränskontrollerna är väl i stort försvunna men när jag åkte i en forntid fick man gå in i stationshuset och visa passet men ingen noggrann kontroll av att detta verkligen skedde.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker tyskt kaffe varierar mellan acceptabelt och tunt - nåt riktigt tryck är det sällan.

Hoppas du får tid för en Currywurst mit Pommes und ein Holsten i hansastaden!

/TKO
    På tvåvåningstågen mellan Trier och Koblenz i Tyskland hade man en försäljningsvagn med sex hjul (på tre axlar) precis som på de särskilda pirror som kan köras upp- och nedför trappor. Fungerade ganska smidigt.

Currywurst är överreklamerat enligt min smak, men det finns ju många andra goda korvar...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jaga vildsvin i vet inte hur det fungerar i tyska IC2, men jag har sett hur det fungerade i något annat dubbeldäckartåg, jag tror det var TGV Duplex:
    Övergången mellan vagnarna var på övervåningen, och på något sätt fick de upp vagnen.
    Sen i varje vagn så gick försäljaren ned på undervåningen och tog upp beställningar, och gick sen upp för trappan och hämtade det som var beställt. För de som satt på övervåningen fungerade det förstås som vanligt.
    Så, lite semi-ambulerande.
    För att avsluta mitt bidrag till serveringsförhållandena i moderna tyska dubbeldäckare kan jag berätta att jag satt i undervåningen och jag såg aldrig till någon serveringsvagn. (Hette det inte vagnboy förr i världen?). Boyen kom till fots till mig.

EC 39 har just avgått och jag har anträtt näst sista etappen på dagens resa. Obligatorisk platsbokning gör resan behaglig. Servering får ske på färjan.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-25 klockan 16:48:23.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

(Hette det inte vagnboy förr i världen?).
    Nej, men bra nära. De små vagnarna för ambulerande servering i SJ:s motorvagnståg hette boyvagn. Användes i X5, X8, X9, X20 och Y3. Namnet har också använts på andra former av vagnar för ambulerande servering men i de uppräknade motorvagnstyperna användes originalet.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Jo, det gör den. I alla fall i tågen som går via Hannover (det är DB själv som sköter serveringen därnere i Baden-Württemberg) sker serveringen inte med en vagn utan med en bricka som hänger över personen. Det kann alltså hända att den som sköter servieringen måste går till "depån" i tåget för att hämta något.

@Lennart Petersen: Det fanns dock flera bombangrepp mot Schweiz med allt i allt över 80 som dog, se t. ex. i engelska Wikipedia.

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Currywurst är överreklamerat enligt min smak, men det finns ju många andra goda korvar...
    Självklart, Jan. Jag föredrar Bockwurst. Men den varierar i pris och kvalitet. Den hos "Zappendorfer" i Leipzig (en trappa ner) och Halle som har en låg pris är i mina ögon bland dem (om inte den) bästa.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag – 'boyvagnens' historia

För att avsluta mitt bidrag till serveringsförhållandena i moderna tyska dubbeldäckare kan jag berätta att jag satt i undervåningen och jag såg aldrig till någon serveringsvagn. (Hette det inte vagnboy förr i världen?). Boyen kom till fots till mig.

8<...
    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Nej, men bra nära. De små vagnarna för ambulerande servering i SJ:s motorvagnståg hette boyvagn. Användes i X5, X8, X9, X20 och Y3. Namnet har också använts på andra former av vagnar för ambulerande servering men i de uppräknade motorvagnstyperna användes originalet.
    Lite värdelöst tågvetande, underavdelning 'ambulerande tågservering', från år 2004 är det här citatet nedan från den dåtida Postvagnen signerad Staffan Sävenfjord:

Sv: Då borde begreppet "Boy-vagn vara mer kontroversiellt???

Jag förstår inte hur boy-vagnen kom in i den här diskussionen. Men den diskuterades ju häromdagen i en annan tråd så: jodå, boy i boyvagnen eller service boy har säkert sin bakgrund i det gamla tilltalsordet till tjänare (inte bara hisskötare) i USA. Boy utvecklades från närmast ett skällsord till ett hedersbegrepp, särskilt märkbart på 1960-talet då boyvagnen introducerades i samband med paprikatågen.
    För övrigt fanns det de som tilltalade mig när jag serverade på tågen med boy - eller det franska garcon. Eller det svenska pojken. Kontroversiellt - knappast. Möjligen lite ouppfostrat, eller rättare sagt att personen i fråga sannolikt var fostrad i en högreståndsmiljö.

Så 'pojken' i boyvagnen har förklarats tidigare i gamla Postvagnen, vår absoluta källa till allt ferrovialt kunnande! .

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag – Konstanzminnen från sommaren år 1980

8<...
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Konstanz låg så nära Schweiz att man inte vågade bomba och av misstag träffa Schweiz. Och i Konstanz så mörklade man inte utan tände lysena avsiktligt så de allierade bombplanen skulle tro att det var Schweiz under dem. Gränskontrollerna är väl i stort försvunna men när jag åkte i en forntid fick man gå in i stationshuset och visa passet men ingen noggrann kontroll av att detta verkligen skedde.
    Apropå gränsövergången Checkpoint Charlie som Hasse H skriver om så är mitt minne från den grå (?) forntid Lennart P nämner i sitt inlägg att gränspassagen sommaren år 1980 i Konstanz var allt ifrån den komplicerade, omständliga och obehagliga proceduren som kännetecknade den världskända gränsövergången mellan Väst- och Östberlin under det kalla krigets dagar.

Jag var på rundresa i syd-Tyskland, Schweiz och Österrike med min bil och besökte bl.a. blomsterön Mainau (greve Lennart Bernadottes fina skapelse) i Konstanz några dagar innan färden gick vidare in i Schweiz. Och den gränspassagen kunde man helt ha missat om man råkade blunda i det 'kritiska' ögonblicket. Med andra ord var det bland det mest sömniga jag har upplevt av gränskontroll. Detta var långt före EU och Schengen.

Eftersom jag alltså upplevt Checkpoint Charlie i skarpt läge så att säga med ytterst nitiska stenansiktsförsedda VoPos långt före Murens fall 1989 skulle jag inte vilja jämföra sömniga Konstanz gränsövergång på samma dag med den berlinska motsvarigheten! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Konstanz-Malmö en helt vanlig tisdag – Konstanzminnen från sommaren år 1980

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Apropå gränsövergången Checkpoint Charlie som Hasse H skriver om så är mitt minne från den grå (?) forntid Lennart P nämner i sitt inlägg att gränspassagen sommaren år 1980 i Konstanz var allt ifrån den komplicerade, omständliga och obehagliga proceduren som kännetecknade den världskända gränsövergången mellan Väst- och Östberlin under det kalla krigets dagar.

Jag var på rundresa i syd-Tyskland, Schweiz och Österrike med min bil och besökte bl.a. blomsterön Mainau (greve Lennart Bernadottes fina skapelse) i Konstanz några dagar innan färden gick vidare in i Schweiz. Och den gränspassagen kunde man helt ha missat om man råkade blunda i det 'kritiska' ögonblicket. Med andra ord var det bland det mest sömniga jag har upplevt av gränskontroll. Detta var långt före EU och Schengen.
    Ja det var och är ju rätt avslappnade gränser, det finns ju tyska enklare i Schweiz och tvärtom och det finns järnvägslinjer som passerar ”landesgrenz” flera gånger. Men jag minns att på de stora tågen mot Basel så kom passpolisen och frågade artigt om man skulle till Basel Bad eller Basel SBB, till Bad behövde man inte visa pass. Annat exempel jag minns är mot Italien på Centovallibanan där man stannar vid gränsen , föraren tittar upp mot vaktposten som står på vägen, får en godkännande viftning och så är det bara att åka. Och järnvägen Basel-Rodersdorf (ser mest ut som en spårväg) går igenom Frankrike. Basel har nu fått en spårväg in i Tyskland och kommer att få en linje in i Frankrike.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Det finns ambulant servering på flertalet av sträckorna. Se här. Nästan längst ner finns länkarna till PDF-filerna.
    Det är lite RE-känsla själv om det är andra säten.

I NRW fanns ZugCafé, men den stängdes för flera år sedan. Vagnarna är nu ombyggda.

@HH: Prognosen för Hamburg är fem minuters försening. Och resenärer hänvisas till att ta ett annat tåg p.g.a. hög beläggning: "Außergewöhnlich hohes Reisendenaufkommen!", men detta inte på bokningssidan...
    På tal om Nordrhein-Westfalen så tog jag tog jag ett RB-tåg (alltså lägsta klassen) från Münster till Dortmund (enkelspårssträcka) en vårmorgon 1999. Precis som tidtabellen hade utlovad för alla tåg på linjen vardagar så fanns det en serveringsvagn där ölserveringen var det som föll mig som svensk mest i ögonen:

Men det var inte min öl. Jag var inte sugen på det så tidigt på morgonen. Ölens innehavare och jag var nog de enda ZugCafé-kunderna på det tåget. Jag tror att kranen vi ser på bilden var en fatölskran.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-25 klockan 20:46:32.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •