Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Tågsemester en vecka

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Tågsemester en vecka

    Om man har en veckas semester i sommar och har interrail i 5-6 dagar, hur långt kan man komma då? Någon som har något förslag på trevlig rutt i Europa under dessa dagar?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Om man har en veckas semester i sommar och har interrail i 5-6 dagar, hur långt kan man komma då? Någon som har något förslag på trevlig rutt i Europa under dessa dagar?
    "The rail is the limit!"

    Om du vill räkna kilometer kan du väl komma till Algeciras (södra Spanien) eller Istanbul antar jag, i synnerhet om det är fredag kväll till söndag kväll, och du kan ta ett lite längre IR-kort.

    Annars måste du nog säga om du mest vill åka tåg, eller om du vill se intressanta saker av andra lag på resmålen, om du vill se nya järnvägar/tåg eller gamla utgående järnvägar/tåg, eller om du vill åka tåg på natten för att slippa hotellrum eller tvärtom (bara åka dagtåg).
    Det går tåg till massor av huvudstäder och andra städer, och tåg stannar på små orter.
    Ett tips kan vara att titta igenom reseberättelser som lagts ut här i Postvagnen, där kan du få idéer.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Om man har en veckas semester i sommar och har interrail i 5-6 dagar, hur långt kan man komma då? Någon som har något förslag på trevlig rutt i Europa under dessa dagar?
    Det är nog i det närmaste omöjligt att ge ett råd eftersom utbudet är så stort. Men vill du nu åka tåg så mycket som mäjligt och få valuta för pengarna så kanske du på 5-6 dagar kan röra dig i ett område Tyskland-Österrike-Schweiz-norra Italien och Frankrike. TGV i Frankrike kräver platsbokning. Skulle väl rekommendera att du spontanåker och tar ett beslut för varje dag men har hemresan färdigbokad redan från början.


  4. #4
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    "The rail is the limit!"

    Om du vill räkna kilometer kan du väl komma till Algeciras (södra Spanien) eller Istanbul antar jag, i synnerhet om det är fredag kväll till söndag kväll, och du kan ta ett lite längre IR-kort.

    Annars måste du nog säga om du mest vill åka tåg, eller om du vill se intressanta saker av andra lag på resmålen, om du vill se nya järnvägar/tåg eller gamla utgående järnvägar/tåg, eller om du vill åka tåg på natten för att slippa hotellrum eller tvärtom (bara åka dagtåg).
    Det går tåg till massor av huvudstäder och andra städer, och tåg stannar på små orter.
    Ett tips kan vara att titta igenom reseberättelser som lagts ut här i Postvagnen, där kan du få idéer.
    Med Interrail är jag nog intresserad av bådadera
    Skämt åsido reser man ju faktiskt för att få se någonting på resmålen. Nattåg är bra sätt att resa för att hålla nere på hotellnätterna, men det är väl ganska dyrt om man vill ha egen kupé med dusch? Jag är inte den som reser spartanskt, utan vill ha "private facilities" på tåg, hotell etc. Alltså egen dusch/toa.

    Kanske man ändå ligger över på någon ort för att hinna se mer, för man sover ju bättre på hotell än på tåg.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Med Interrail är jag nog intresserad av bådadera
    Skämt åsido reser man ju faktiskt för att få se någonting på resmålen. Nattåg är bra sätt att resa för att hålla nere på hotellnätterna, men det är väl ganska dyrt om man vill ha egen kupé med dusch? Jag är inte den som reser spartanskt, utan vill ha "private facilities" på tåg, hotell etc. Alltså egen dusch/toa.

    Kanske man ändå ligger över på någon ort för att hinna se mer, för man sover ju bättre på hotell än på tåg.
    Ja, personligen vill jag se omgivningarna och stationerna när jag åker tåg, så jag åker sällan nattåg i båda riktningarna, och oftast på sträckor jag redan sett. Ur den aspekten är det ju intressant t.ex. att åka SJ:s nattåg från Malmö, men jag skulle knappast åka nattåg till Venedig.

    Som nämnts tidigare, det är nog lättare föreslå sträckor och omvägar, om du pekar ut vilka städer du vill besöka, eller om du vill se vinodlingar i Tyskland eller Frankrike, eller om du vill dricka färsk pilsner i Plzen.


  6. #6
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, personligen vill jag se omgivningarna och stationerna när jag åker tåg, så jag åker sällan nattåg i båda riktningarna, och oftast på sträckor jag redan sett. Ur den aspekten är det ju intressant t.ex. att åka SJ:s nattåg från Malmö, men jag skulle knappast åka nattåg till Venedig.

    Som nämnts tidigare, det är nog lättare föreslå sträckor och omvägar, om du pekar ut vilka städer du vill besöka, eller om du vill se vinodlingar i Tyskland eller Frankrike, eller om du vill dricka färsk pilsner i Plzen.
    Beror på vilka städer som finns längs järnvägsnätet, men Prag har jag hört ska vara trevligt.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Beror på vilka städer som finns längs järnvägsnätet, men Prag har jag hört ska vara trevligt.
    Som jag skrev tidigare "Det går tåg till massor av huvudstäder och andra städer, och tåg stannar på små orter.". Utan att veta gissar jag att det mest är småstaterna (typ Andorra, Lichtenstein) som inte har järnvägsstation, så du kan nog åka vart du vill.

    Men har du inte sett Prag förut, och om du dessutom tycker om att dricka öl, så tycker jag helt klart att Prag bör ingå i din resa.

    I första svaret så nämnde jag inte ekonomi. Även om ett IR-kort kostar lika mycket oavsett i vilket land du åker, så kostar uppehälle och hotellrum olika mycket, och där t.ex. Tjeckien och angränsande länder har lägre priser, medan Tyskland och Frankrike grovt kostar som i Sverige, och Schweiz är riktigt dyrt (är i alla fall min uppfattning).
    Men, det vet ju bara du hur stor roll prisnivån på de olika stoppen spelar in.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som jag skrev tidigare "Det går tåg till massor av huvudstäder och andra städer, och tåg stannar på små orter.". Utan att veta gissar jag att det mest är småstaterna (typ Andorra, Lichtenstein) som inte har järnvägsstation, så du kan nog åka vart du vill.

    Men har du inte sett Prag förut, och om du dessutom tycker om att dricka öl, så tycker jag helt klart att Prag bör ingå i din resa.

    I första svaret så nämnde jag inte ekonomi. Även om ett IR-kort kostar lika mycket oavsett i vilket land du åker, så kostar uppehälle och hotellrum olika mycket, och där t.ex. Tjeckien och angränsande länder har lägre priser, medan Tyskland och Frankrike grovt kostar som i Sverige, och Schweiz är riktigt dyrt (är i alla fall min uppfattning).
    Men, det vet ju bara du hur stor roll prisnivån på de olika stoppen spelar in.
    Visst har Liechtenstein järnvägsstation, flera stycken t.o.m där regionaltåg stannar medans fjärrtågen susar igenom. Andorra har inget, San Marino har en stump museibana och Vatikanen har ett turisttåg på sommaren.
    Boendet kostar en avsevärd del av reskassan men vill man spara så kan man leta boende på nätet och veta att i länder som
    Tyskland, Schweiz är det fortfarande rent och snyggt även om det är ett billigt hotell-pensionat. Ofta hittar min billigaste boende på mindre orter och typiskt kan vara att ortens restaurang har några rum att hyra ut vilket sköts via bardisken


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, personligen vill jag se omgivningarna och stationerna när jag åker tåg, så jag åker sällan nattåg i båda riktningarna, och oftast på sträckor jag redan sett. Ur den aspekten är det ju intressant t.ex. att åka SJ:s nattåg från Malmö, men jag skulle knappast åka nattåg till Venedig.
    Ytterligare en anledning till att åka tåg är helt enkelt att slippa andra färdsätt. I mitt tycke så är tåg nästan alltid trevligare än buss eller flygplan. Förutom att resan i sig är trevligare så behöver man mer sällan fundera på hur man ansluter mellan flygplatsen/busstationen och staden. Det krävs halvofta en del letande för att inte bli lurad på en ovanligt dyr transport. Vid besök av städer av någon betydande storlek så vinner tåg över bil också eftersom man slipper hålla reda på parkering och liknande.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Visst har Liechtenstein järnvägsstation, flera stycken t.o.m där regionaltåg stannar medans fjärrtågen susar igenom. Andorra har inget, San Marino har en stump museibana och Vatikanen har ett turisttåg på sommaren.
    Boendet kostar en avsevärd del av reskassan men vill man spara så kan man leta boende på nätet och veta att i länder som Tyskland, Schweiz är det fortfarande rent och snyggt även om det är ett billigt hotell-pensionat. Ofta hittar min billigaste boende på mindre orter och typiskt kan vara att ortens restaurang har några rum att hyra ut vilket sköts via bardisken
    Min erfarenhet är att det går ofta att hitta prisvärt boende även i mer attraktiva områden om man är lite flexibel med när man reser, eller i tågluffarsammanhang var man reser.


  10. #10
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Dock är det inte så bekvämt att ta med skrymmande bagage på tåget.


  11. #11
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Dock är det inte så bekvämt att ta med skrymmande bagage på tåget.
    Konsten är att resa utan skrymmande bagage.


  12. #12
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Dock är det inte så bekvämt att ta med skrymmande bagage på tåget.
    Det är en sport att släpa mängder av bagage. Jag tror jag var uppe i sex kolli (med bagagevagn) redan halvvägs genom tågluffen 2014 :)


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Det är en sport att släpa mängder av bagage. Jag tror jag var uppe i sex kolli (med bagagevagn) redan halvvägs genom tågluffen 2014 :)
    Jo, vi vet. Men alla delar inte din åsikt. Jag föredrar att kunna byta plattform i Köpenhamn på 40 sekunder och mot alla odds hinna med min anslutning.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jo, vi vet. Men alla delar inte din åsikt. Jag föredrar att kunna byta plattform i Köpenhamn på 40 sekunder och mot alla odds hinna med min anslutning.
    Och dessutom kunna konstatera att ingen är kvarglömt när man är ombord. På min första charterresa packade jag ner allt möjligt och när jag kom hem såg jag att åtskilligt var oanvänt. Så lärde jag mig undan för undan att minimera. Är det bommullskläder så tvätta i handfatet och häng upp över natt. Saknas något så går det nästan alltid att köpa, ofta billigare än hemma och det är kul att se hur det ser ut i affärerna i andra länder. Åker man sedan flyg så kan man ju tänka på att det går åt en massa bränsle även för att frakta bagage.


  15. #15
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, personligen vill jag se omgivningarna och stationerna när jag åker tåg, så jag åker sällan nattåg i båda riktningarna, och oftast på sträckor jag redan sett. Ur den aspekten är det ju intressant t.ex. att åka SJ:s nattåg från Malmö, men jag skulle knappast åka nattåg till Venedig.

    Som nämnts tidigare, det är nog lättare föreslå sträckor och omvägar, om du pekar ut vilka städer du vill besöka, eller om du vill se vinodlingar i Tyskland eller Frankrike, eller om du vill dricka färsk pilsner i Plzen.
    Låt oss säga att jag påbörjar en resa i Köpenhamn mot Hamburg, där jag sedan byter till ett nattåg i Schweiz. Jag gör inga omstigningar under en dag, utan jag ligger gärna över ifall det skulle bli nån avvikelse som gör att man missar anslutande tåg och därmed inte kan fullfölja resplanen. Från Hamburg har det rekommenderats att man åker nattåget om man ska till Schweiz för att få vara nere i alperna dagtid.

    Glacier Express, det berömda utflyktståget kan man göra dagsutflykter med från Zürich, därför får man räkna med två nätter i Schweiz (dyrt). Efter denna vistelse fortsätter resan till Innsbruck, som har rekommenderats av SJ (i tidningen Kupé, eller möjligen på deras hemsida), därför blir det 2 nätter där. Från Österrike verkar det vara ont om direkta dagtåg till Hamburg, varpå ett tågbyte (och hotellnatt) blir nödvändig i München. Därifrån ser det ut att gå ICE till Hamburg/Köpenhamn (ev byte i Hamburg).

    När man är ute och reser vill jag resa bekvämt och föredrar 1 klass. Och jag vill givetvis ha hotell med egen dusch/wc samt frukost.

    Jag gjorde en snabbsökning på tåg/hotell på olika ställen och lyckades sammanlagt få det till runt 20.000 kr med mat och hotell! Slår man ut Interrail-kortet (7 dagars) på tågresorna blir det drygt 800 kr.
    Tycker att 20.000 kr låter fruktansvärt dyrt, vad skulle ni PV-skribenter vilja betala för en sådan resa?

    För 20.000 kr kan man komma till Thailand i 2 veckor! Eller göra 4 weekends till olika länder (med flyg).


  16. #16

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    När man är ute och reser vill jag resa bekvämt och föredrar 1 klass. Och jag vill givetvis ha hotell med egen dusch/wc samt frukost.

    Jag gjorde en snabbsökning på tåg/hotell på olika ställen och lyckades sammanlagt få det till runt 20.000 kr med mat och hotell! Slår man ut Interrail-kortet (7 dagars) på tågresorna blir det drygt 800 kr.
    Tycker att 20.000 kr låter fruktansvärt dyrt, vad skulle ni PV-skribenter vilja betala för en sådan resa?

    För 20.000 kr kan man komma till Thailand i 2 veckor! Eller göra 4 weekends till olika länder (med flyg).
    Interrail 1 klass 7 dagar=4422kr (425€)
    Hotell 2 nätter Zürich=2500kr (inkl frukost)
    Hotell 2 nätter Innsbruck=1600kr (inkl frukost)
    Hotell 1 natt München=700kr (inkl frukost
    TOTALT: 9222kr
    Vet inte vilka kostnader det tillkommer för platsreservationer och sen ska du ha mat. Men inte kan du komma upp i 11000kr på detta?
    Du kommer knappast till Thailand för 20 000kr om du nu vill resa i 1 klass (för det gäller väl även flyg, inte bara tåg?)
    Som sagt, Schweiz är dyrt, men känns som du har överdrivet priserna en aning.


  17. #17
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Interrail 1 klass 7 dagar=4422kr (425€)
    Hotell 2 nätter Zürich=2500kr (inkl frukost)
    Hotell 2 nätter Innsbruck=1600kr (inkl frukost)
    Hotell 1 natt München=700kr (inkl frukost
    TOTALT: 9222kr
    Vet inte vilka kostnader det tillkommer för platsreservationer och sen ska du ha mat. Men inte kan du komma upp i 11000kr på detta?
    Du kommer knappast till Thailand för 20 000kr om du nu vill resa i 1 klass (för det gäller väl även flyg, inte bara tåg?)
    Som sagt, Schweiz är dyrt, men känns som du har överdrivet priserna en aning.
    Mat för resan, platsbiljetter och sovkupe på nattåget. Kollade som hastigast på booking.com

    Åker jag till Thailand, gör jag det hellre som charterturist.

    Senast redigerat av Per No den 2018-10-04 klockan 16:39:23.

  18. #18
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Låt oss säga att jag påbörjar en resa i Köpenhamn mot Hamburg, där jag sedan byter till ett nattåg i Schweiz. Jag gör inga omstigningar under en dag, utan jag ligger gärna över ifall det skulle bli nån avvikelse som gör att man missar anslutande tåg och därmed inte kan fullfölja resplanen. Från Hamburg har det rekommenderats att man åker nattåget om man ska till Schweiz för att få vara nere i alperna dagtid.
    Beroende på hur mycket tid du vill/kan lägga på "aktiviteter" v.s. hur mycket tid du vill/behöver lägga på att mest vila på hotellrummet och liknande, så kan du kanske åka till någon plats i södra Tyskland och därifrån göra alpresan.

    Men om du åker nattåg från Hamburg till Schweiz så kan du väl avverka glaciärexpressen redan när du ankommit Schweiz? Eftersom du frågade hur långt du kan komma så kan du ju åka vidare till Italien istället för att enbart göra en rundtur i Schweiz. Därifrån kan du fortsätta t.ex. österut och ta en vända i Slovenien och/eller Österrike, och om du tycker att Västeuropa och framförallt Schweiz är dyrt så är det väl lämpligt att göra returresan via t.ex. Tjeckien eller Slovakien, kanske genom Polen eller genom östra Tyskland.

    Jag har nog missat var i Sverige du utgår från. Det har rätt stor betydelse. Om du t.ex. bor i Stockholmstrakten så kanske färja Nynäshamn-Gdansk kan vara ett alternativ. Om du bor i Skåne så finns ju färja Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz, Ystad-Swinemünde o.s.v. som alternativ. I Blekinge finns ju färjan Karlskrona-Gdynia. Dessa ingår ju inte i Interrail men inget säger att du måste åka med Interrailanslutningståg.

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Glacier Express, det berömda utflyktståget kan man göra dagsutflykter med från Zürich, därför får man räkna med två nätter i Schweiz (dyrt). Efter denna vistelse fortsätter resan till Innsbruck, som har rekommenderats av SJ (i tidningen Kupé, eller möjligen på deras hemsida), därför blir det 2 nätter där. Från Österrike verkar det vara ont om direkta dagtåg till Hamburg, varpå ett tågbyte (och hotellnatt) blir nödvändig i München. Därifrån ser det ut att gå ICE till Hamburg/Köpenhamn (ev byte i Hamburg).
    Det verkar gå nattåg direkt Innsbruck - Hamburg om jag förstått rätt. Vet inte om broschyren är aktuell, det överlåter jag till dig att ta reda på. Detta är vad jag hittade vid en enkel sökning efter linjenät på ÖBB Nightjet.

    https://www.oebb.at/file_source/reis...older-2017.pdf

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    När man är ute och reser vill jag resa bekvämt och föredrar 1 klass. Och jag vill givetvis ha hotell med egen dusch/wc samt frukost.

    Jag gjorde en snabbsökning på tåg/hotell på olika ställen och lyckades sammanlagt få det till runt 20.000 kr med mat och hotell! Slår man ut Interrail-kortet (7 dagars) på tågresorna blir det drygt 800 kr.
    Tycker att 20.000 kr låter fruktansvärt dyrt, vad skulle ni PV-skribenter vilja betala för en sådan resa?

    För 20.000 kr kan man komma till Thailand i 2 veckor! Eller göra 4 weekends till olika länder (med flyg).
    Jag har aldrig åkt med Interrail eftersom det alltid eerkat dyrare än att köpa separata biljetter. Har du kollat vad just separata biljetter kostar, speciellt om du bokar i tillräckligt god tid?


  19. #19
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Beroende på hur mycket tid du vill/kan lägga på "aktiviteter" v.s. hur mycket tid du vill/behöver lägga på att mest vila på hotellrummet och liknande, så kan du kanske åka till någon plats i södra Tyskland och därifrån göra alpresan.

    Men om du åker nattåg från Hamburg till Schweiz så kan du väl avverka glaciärexpressen redan när du ankommit Schweiz? Eftersom du frågade hur långt du kan komma så kan du ju åka vidare till Italien istället för att enbart göra en rundtur i Schweiz. Därifrån kan du fortsätta t.ex. österut och ta en vända i Slovenien och/eller Österrike, och om du tycker att Västeuropa och framförallt Schweiz är dyrt så är det väl lämpligt att göra returresan via t.ex. Tjeckien eller Slovakien, kanske genom Polen eller genom östra Tyskland.

    Jag har nog missat var i Sverige du utgår från. Det har rätt stor betydelse. Om du t.ex. bor i Stockholmstrakten så kanske färja Nynäshamn-Gdansk kan vara ett alternativ. Om du bor i Skåne så finns ju färja Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz, Ystad-Swinemünde o.s.v. som alternativ. I Blekinge finns ju färjan Karlskrona-Gdynia. Dessa ingår ju inte i Interrail men inget säger att du måste åka med Interrailanslutningståg.

    Det verkar gå nattåg direkt Innsbruck - Hamburg om jag förstått rätt. Vet inte om broschyren är aktuell, det överlåter jag till dig att ta reda på. Detta är vad jag hittade vid en enkel sökning efter linjenät på ÖBB Nightjet.

    https://www.oebb.at/file_source/reis...older-2017.pdf

    Jag har aldrig åkt med Interrail eftersom det alltid eerkat dyrare än att köpa separata biljetter. Har du kollat vad just separata biljetter kostar, speciellt om du bokar i tillräckligt god tid?
    Kommer man fram på morgonen tar jag nog hellre det lungt och ser mer av staden. Och några omstigningar under dan gör jag heller inte. Glaciärexpressen ska kosta drygt 400 kr.

    Vad separata biljetter kostar har jag inte kollat, det kan dessutom variera och jag vet ingenting om tider. Men visst har jag tänkt tanken.

    Men efter Munchen ska man ju hem också, via Hamburg och Köpenhamn. Slutdestination blir Stockholm. Så frågan är, går det verkligen att komma under 10000 kr?

    Senast redigerat av Per No den 2018-10-04 klockan 20:29:11.

  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Sv: Tågsemester en vecka

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Kommer man fram på morgonen tar jag nog hellre det lungt och ser mer av staden. Och några omstigningar under dan gör jag heller inte.

    Vad separata biljetter kostar har jag inte kollat, det kan dessutom variera och jag vet ingenting om tider. Men visst har jag tänkt tanken.
    En skillnad att notera är att separata biljetter med låga priser normalt är tågbundna. Med IR har man en helt annan flexibilitet och väljer tåg och har man flexipass väljer man även resdag. Inget hindrar heller att man kombinerar , ordinarie biljett för en kortare dagsresa och IR för de långa. Dock kan ju nämnas att för TGV finns bara ett begränast antal platser för IR , en qvota, platsbiljetterna kostar 10 Euro, när den kvoten är fylld kan man ändå boka plats så långt det finns platser men de kostar då 20 E.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •