Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "Ändrad tågtyp"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

"Ändrad tågtyp"

Idag 24/9 utgjordes direkttåget 408 Göteborg-Stockholm av en X55.
    Tyvärr var det inte det tåget jag skulle åka med men lite nyfiken kollade jag upp "Avgång.nu"
    Verkar varit framme i Stockholm endast 11 minuter efter ordinarie ankomsttid för 408.
    Inte illa!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Ändrad tågtyp"

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Idag 24/9 utgjordes direkttåget 408 Göteborg-Stockholm av en X55.
    Tyvärr var det inte det tåget jag skulle åka med men lite nyfiken kollade jag upp "Avgång.nu"
    Verkar varit framme i Stockholm endast 11 minuter efter ordinarie ankomsttid för 408.
    Inte illa!
    Ser ut så här på jvgfoto.se - tåg 408 - Dagens tåg över svarta strecket, gårdagens under. Ser ut att ha tappat tiden in i Flen och därefter.
    Fyra minuter tapp Flen-Kolke kanske beror på den sämre kurvtagningsförmågan. Tappet i Gnesta troligen pendeltåget ut före där.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Kanske dax att församlingen inser att man inte tappar så himla mycke tid egentligen. Acceleration betyder mer än toppfart.
    Flen - Gnesta blir 150 istället för 180...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X2 och X55 har väll samma hastighet så varför skulle X55 tappa tid egentligen?

/Limpan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    X2 och X55 har väll samma hastighet så varför skulle X55 tappa tid egentligen?

/Limpan
    X55 har ingen korglutning och har därför inte samma hastighetsöverskridande som X2 i kurvor.
    När X55 ersatte X2 på Ostkustbanan medförde det en restidsförlängning Stockholm-Sundsvall på 10-15 minuter.
    /TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Ändrad tågtyp" - Följdfråga

Både X55 och X74 saknar ju korglutning och har en sth på 200 km/h
    På senare tid har MTR torgfört att man i samarbete med Trafikverket kunnat justera upp hastighetsprofilen för X74 på vissa delar av sträckan.
    Gäller motsvarande för SJ och X55 också?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kanske dax att församlingen inser att man inte tappar så himla mycke tid egentligen. Acceleration betyder mer än toppfart.
    Undrar vad blir det för skillnaden i energiförbrukning. Det är ju mycket bränslesnålare att rulla bilen med jämt hastighet jämfört med att gasa hela tiden. Och jag tror att 11 minuter är mycket, X55 i fullfart jämfört med planenligt X2 med tidsmarginalen i tidtabellen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har X2 högre hastighet pga korglutningrn då?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Har X2 högre hastighet pga korglutningrn då?
    Det beror på vad du menar med din fråga.

1. Har fordonet X2 högre högsta tillåtna hastighet än X55? Nej, båda har enligt jarnvag.net 200 km/h.

2. Får därför X55 köra lika fort på alla sträckor i Sverige? Nej, som det skrevs i inlägget du svarade på: "X55 har ingen korglutning och har därför inte samma hastighetsöverskridande som X2 i kurvor.".
    X2 får alltså köra fortare än X55 på vissa kurviga delar av järnvägen. Sen tror jag att även de mjuka boggierna på X2000 bidrar till att de får köra fortare i kurvor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kanske dax att församlingen inser att man inte tappar så himla mycket tid egentligen. Acceleration betyder mer än toppfart.
    Flen - Gnesta blir 150 istället för 180...
    Men det blir fel om man jämför den vid något tillfälle verkliga gångtiden för X55 med tidtabellstiden för X2. Eftersom den senare tiden innefattar förekommande gångtidsreserv och -tillägg, samt kanske hänsyn till "tåg framför". Inses lätt när X2 är 8 min sent i Katrineholm och 2 min tidigt på Stockholm C.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det beror på vad du menar med din fråga.

1. Har fordonet X2 högre högsta tillåtna hastighet än X55? Nej, båda har enligt jarnvag.net 200 km/h.

2. Får därför X55 köra lika fort på alla sträckor i Sverige? Nej, som det skrevs i inlägget du svarade på: "X55 har ingen korglutning och har därför inte samma hastighetsöverskridande som X2 i kurvor.".
    X2 får alltså köra fortare än X55 på vissa kurviga delar av järnvägen. Sen tror jag att även de mjuka boggierna på X2000 bidrar till att de får köra fortare i kurvor.
    Har inte X50-familjen också mjuka boggier?
    (En gång i tiden hade jag koll på sånt men tydligen inte längre...)
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Har inte X50-familjen också mjuka boggier?
    (En gång i tiden hade jag koll på sånt men tydligen inte längre...)
    /TKO
    Persontrafikfordon har väl oftast 10% överskridande, om de inte är nollade. MTR fick väl upp X74 till 15%, tror jag, men den stora skillnaden var inte dessa fem procentenheter i sig utan att avrundningen i ATC-systemet på vissa sträckor gjorde att den faktiska skillnaden blev större än så. X2 har 30% överskridande och är ju än så länge ett unikum i Sverige. Korglutningen i sig är inte anledningen, utan boggierna/belastningen på spåret, men i realiteten hade man nog inte kunnat köra runt med ett sådant fordon utan korglutning. Det är en sak att köra ändå när korglutningen lagt av, men som permanent lösning är det nog alldeles för dåligt komfortmässigt. Givet att man skulle få ett fordon godkänt i det skicket, förstås. Det blir ju lite mer utmanande för passagerarna, särskilt om de ställer sig upp. Man kan ju här notera att drivenheten saknar korglutning.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-09-25 klockan 14:01:22. Anledning: stavfel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Persontrafikfordon har väl oftast 10% överskridande, om de inte är nollade. MTR fick väl upp X74 till 15%, tror jag, men den stora skillnaden var inte dessa fem procentenheter i sig utan att avrundningen i ATC-systemet på vissa sträckor gjorde att den faktiska skillnaden blev större än så. X2 har 30% överskridande och är ju än så länge ett unikum i Sverige. Korglutningen i sig är inte anledningen, utan boggierna/belastningen på spåret, men i realiteten hade man nog inte kunnat köra runt med ett sådant fordon utan korglutning. Det är en sak att köra ändå när korglutningen lagt av, men som permanent lösning är det nog alldeles för dåligt komfortmässigt. Givet att man skulle få ett fordon godkänt i det skicket, förstås. Det blir ju lite mer utamanande för passagerarna, särskilt om de ställer sig upp. Man kan ju här notera att drivenheten saknar korglutning.
    Det är alldeles riktigt att X2 kan köra lika fort genom kurvorna utan korglutning. tåget välter inte. Men det är VÄLDIGT obekvämt! SJ hade en period för kanske 10 år sedan där man hade återkommande problem med korglutningen och valde då att blåsa på ändå... då gällde det att som resenär hålla i hatten! (Och i förekommande fall kaffekoppar, vinpavor och konjaksglas)

minns
    Thomas K Ohlsson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •