Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fomulmätning

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Fomulmätning

Fomulmätning:

"Mätning som kontrollerar om det finns något fast objekt mellan
    undersökningssektionens och lastprofilens begränsningslinjer, sk
    FOMUL-mätning"

Sker efter linjerna i Västsverige under den närmaste tiden. Men hur går det till rent praktisk?
    Vilket (extrautrustat ?) fordon används och med vilken princip scannas omgivningen av (laser ?)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fomulmätning

Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Fomulmätning:

"Mätning som kontrollerar om det finns något fast objekt mellan undersökningssektionens och lastprofilens begränsningslinjer, sk FOMUL-mätning"

Sker efter linjerna i Västsverige under den närmaste tiden. Men hur går det till rent praktisk?
    Vilket (extrautrustat ?) fordon används och med vilken princip scannas omgivningen av (laser ?)
    Vet inte i detalj hur det sker numera men förr användes ett tvåvägsfordon (lastbil) med "känselspröt" som täckte hela U-sektionen (dvs 2,6 m från spårmitt) för att upptäcka varje hinder som skulle mätas in. Exakt hur detta sedan mättes in vet jag inte heller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Fomulmätning:

"Mätning som kontrollerar om det finns något fast objekt mellan
    undersökningssektionens och lastprofilens begränsningslinjer, sk
    FOMUL-mätning"

Stämmer att det är en laser som används för mätningen. På de bilder jag sett har det varit ett tvåvägs-pickup som används.

/Måns

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Stämmer att det är en laser som används för mätningen. På de bilder jag sett har det varit ett tvåvägs-pickup som används.

/Måns
    Jag vet inte om det är just dessa mätningar detta fordon används till men någon form av lasermätning utförde man. Företaget utför vad jag förstår i varje fall sådana mätningar som efterfrågas här. Mobilbild från Värnamo den 26 juli i år.

[IMG]http://i64.*******.com/rhse21.jpg[/IMG]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •