Systemrelease 7.3 ibruktogs på Ådalsbanan och Botniabanan söndag kl 11.00 enligt plan. Det finns 33 nya och ändrade funktioner i systemet.
De som påverkar föraren är:
- avisering av nivåskifte mot system H via paket 41 från RBC
– ändring av funktionen för fördröjd bomfällning
- ny funktion för tillstånd för 'eget ansvar' i förenklad tågväg
– nytt filter mot korta störningar i kommunikationen mot bangården
– ny funktion för att kunna starta i en låst tågväg
– ny funktion för akut hastighetsnedsättning
– korrigering av mötesfunktion för vägskydd
Sedan har ett antal felrapporter från driften med SR7. 2 korrigerats. SR7. 3 är det sista systemet med baseline 2 av standarden. Detta system ska nu genomgå erfarenhetsdrift och i bästa fall bli tekniskt godkänt. Det första systemet för baseline 3 ska enligt plan ibruktas våren 2020. Så nu blir det lugnt med systembyten på pilotlinjerna ett tag.