Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Systemrelease 7.3 ibruktogs på Ådalsbanan och Botniabanan söndag kl 11.00 enligt plan. Det finns 33 nya och ändrade funktioner i systemet.
    De som påverkar föraren är:
    - avisering av nivåskifte mot system H via paket 41 från RBC
    – ändring av funktionen för fördröjd bomfällning
    - ny funktion för tillstånd för 'eget ansvar' i förenklad tågväg
    – nytt filter mot korta störningar i kommunikationen mot bangården
    – ny funktion för att kunna starta i en låst tågväg
    – ny funktion för akut hastighetsnedsättning
    – korrigering av mötesfunktion för vägskydd

    Sedan har ett antal felrapporter från driften med SR7. 2 korrigerats. SR7. 3 är det sista systemet med baseline 2 av standarden. Detta system ska nu genomgå erfarenhetsdrift och i bästa fall bli tekniskt godkänt. Det första systemet för baseline 3 ska enligt plan ibruktas våren 2020. Så nu blir det lugnt med systembyten på pilotlinjerna ett tag.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 460

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Systemrelease 7.3 ibruktogs på Ådalsbanan och Botniabanan söndag kl 11.00 enligt plan. Det finns 33 nya och ändrade funktioner i systemet.
    De som påverkar föraren är:
    - avisering av nivåskifte mot system H via paket 41 från RBC
    – ändring av funktionen för fördröjd bomfällning
    - ny funktion för tillstånd för 'eget ansvar' i förenklad tågväg
    – nytt filter mot korta störningar i kommunikationen mot bangården
    – ny funktion för att kunna starta i en låst tågväg
    – ny funktion för akut hastighetsnedsättning
    – korrigering av mötesfunktion för vägskydd

    Sedan har ett antal felrapporter från driften med SR7. 2 korrigerats. SR7. 3 är det sista systemet med baseline 2 av standarden. Detta system ska nu genomgå erfarenhetsdrift och i bästa fall bli tekniskt godkänt. Det första systemet för baseline 3 ska enligt plan ibruktas våren 2020. Så nu blir det lugnt med systembyten på pilotlinjerna ett tag.
    En konstighet är att det verkar vara satt i drift på de banorna utan att vara tekniskt godkänt. Är det restriktioner för trafik på Ådalsbanan och Botniabanan för närvarande?


    Edit: mycket bussersättning på Örnsköldsvik C nu.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-24 klockan 08:00:03.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    166

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    En konstighet är att det verkar vara satt i drift på de banorna utan att vara tekniskt godkänt. Är det restriktioner för trafik på Ådalsbanan och Botniabanan för närvarande?


    Edit: mycket bussersättning på Örnsköldsvik C nu.
    Det beror på en urspårning i natt.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Urspåring vid växling i Ök. Och tekniskt godkännande erhålls först efter genomförd erfarenhetsdrift. Inget konstigt alls.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 460

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Urspåring vid växling i Ök. Och tekniskt godkännande erhålls först efter genomförd erfarenhetsdrift. Inget konstigt alls.
    Hur mycket trafik tillåts före tekniskt godkännande? Man måste ju få köra någon slags trafik för att få erfarenhet. Med passagerare?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Full trafik, erfarenhetsdriften är normalt 6 månader.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 165

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Full trafik, erfarenhetsdriften är normalt 6 månader.
    Finns det någon separat (liknande) godkännandeprocess för att få starta erfarenhetsdriften?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Ja, självklart. Det är en omfattande godkännandeprocess som tar månader i anspråk. Säkerhetsbevis på signalsystemet tredjepartsassesat och Transportstyrelsens godkännande samt genomförda oberoende tester utan allvarliga anmärkningar i TRV regi bland annat...


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 165

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Ja, självklart. Det är en omfattande godkännandeprocess som tar månader i anspråk. Säkerhetsbevis på signalsystemet tredjepartsassesat och Transportstyrelsens godkännande samt genomförda oberoende tester utan allvarliga anmärkningar i TRV regi bland annat...
    Så det som omnämnts som tekniskt godkännande är ungefär ett godkännande för serieinstallation, medan erfarenhetsdriften liknar väl vad som i andra sammanhang kallas pilotdrift?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Ja, tekniskt godkännande hette 'typgodkänt' förut. Ett villkor för vidare användning utanför pilotbanorna. Ja även på andra frågan.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Systemrelease 7.3 ibruktagen på Ådalsbanan och Botniabanan

    Denna post kan tas bort

    Senast redigerat av HLi den 2018-09-24 klockan 14:15:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •