Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Den ovanliga signalbilden "två gröna och en gul"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den ovanliga signalbilden "två gröna och en gul"

Vid Igelboda på Saltsjöbanan går tågen från Solsidan (grenbanan) in på samma spår som tåg från Saltsjöbaden. Tåget från Saltsjöbaden tas in först, eftersom det sedan skall fortsätta till Henriksdal. Därefter får, som syns på bilden ovan, grenbanans anslutande tåg smyga in på signalbilden "Kör 30, hinder i tågvägen". Se sidan 39 i SL trafiksäkerhetsinstruktion för järnväg.

Bakom hindret (tåget från Saltsjöbaden) lyser en gul varsamhetslykta. Resenärer från grenbanan mot Henriksdal kan byta tåg genom att gå en bit framåt på samma plattform. När tåget från Henriksdal mot Saltsjöbaden kommit in på andra spåret kan dess resenärer mot grenbanan byta tåg genom att gå till andra sidan av samma plattform (och de som kommit från grenbanan och skall mot Saltsjöbaden kan byta på samma enkla sätt.

Samma signalbild fanns tidigare vid Roslagsbanan. Ett bra sätt att skilja på "kort väg" (tre gröna) och "hinder i tågvägen" (grön-grön-gul).

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-09-22 klockan 22:51:08.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Den ovanliga signalbilden "två gröna och en gul"

Även på Lidingöbanan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Samma signalbild fanns tidigare vid Roslagsbanan. Ett bra sätt att skilja på "kort väg" (tre gröna) och "hinder i tågvägen" (grön-grön-gul).
    Nu kanske jag tänker fel, men "hinder i tågvägen" borde väl vara mest restriktiv, men grönt sken är väl restriktivare än gult i detta fall?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Även på Lidingöbanan.
    Där var det en grön och en gul.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu kanske jag tänker fel, men "hinder i tågvägen" borde väl vara mest restriktiv, men grönt sken är väl restriktivare än gult i detta fall?
    Göran, hur menar du nu? Jag kan inte erinra mig någon nutida svensk eller utländsk signal där grönt är mer restriktivt än gult.

I den här SL-applikationen är det i alla fall så, att "två gröna och en gul" är mer restriktivt än två eller tre gröna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ulf Pålsson, som tog initiativet till denna signalbild, har skrivit om bakgrunden i gamla postvagnen och/eller i Järnvägshistoriskt forum. Det började med att man bytte ut tredje gröna skenet till gult i infarten till Stockholm Ö. Senare infördes signalbilden även vid Igelboda. Orsak i båda fallen att ge en kraftigare varning till förarna än med tre gröna ("kort väg").

I princip borde det vara möjligt att ha en huvudsignal som kan visa antingen tre gröna eller två gröna och en gul. Detta om en station har en eller flera ovanligt korta tågvägar och det dessutom förekommer infart mot hinder.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-09-23 klockan 22:18:49.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du får ta dig två röda och en grön medan du funderar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Göran, hur menar du nu? Jag kan inte erinra mig någon nutida svensk eller utländsk signal där grönt är mer restriktivt än gult.

I den här SL-applikationen är det i alla fall så, att "två gröna och en gul" är mer restriktivt än två eller tre gröna.
    Det är nog så att jag associerar det gula skenet som vitare än det gröna och den enda signalen där vitt och grönt kan jämföras är i försignalen, där är grönt mer restriktivt än vitt.

Förmodligen är dock tanken att man ska se det gula skenet som rödare än det gröna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •