Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: VR Track i Smedberg

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    VR Track i Smedberg

    Idag.VR Track använde detta fordon för att besiktiga Bohusbanan och också för att ta bort stormfällda träd.
    Lite av en finsk variant av en schweizisk armekniv.

    Fordonet är definierat som småfordon som i mitt huvve innebär ”att det inte med säkerhet kortsluter spårledningar”.

    En undring … var går ”gränsen” mellan små- och storfordon … är det axeltrycket som avgör och/eller något annat

    Namn:  20180922 VR Track DSC_0816.jpg
Visningar: 876
Storlek:  746,8 KB


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 938

    Sv: VR Track i Smedberg

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Idag.VR Track använde detta fordon för att besiktiga Bohusbanan och också för att ta bort stormfällda träd.
    Lite av en finsk variant av en schweizisk armekniv.

    Fordonet är definierat som småfordon som i mitt huvve innebär ”att det inte med säkerhet kortsluter spårledningar”.

    En undring … var går ”gränsen” mellan små- och storfordon … är det axeltrycket som avgör och/eller något annat
    Axeltrycket är en av förutsättningarna, sedan ska det vara så att man säkerhet kan räkna med att ha minst två kortslutande axlar. Det aktuella fordonet faller måhända på att med maximalt utsträckt lift så riskerar minst ett hjul att "lätta". Ett annat känt exempel är MTR 101 där bakaxeln i grundversionen inte kortsluter eftersom det är en kardanaxel.


  3. #3
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: VR Track i Smedberg

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Axeltrycket är en av förutsättningarna, sedan ska det vara så att man säkerhet kan räkna med att ha minst två kortslutande axlar. Det aktuella fordonet faller måhända på att med maximalt utsträckt lift så riskerar minst ett hjul att "lätta". Ett annat känt exempel är MTR 101 där bakaxeln i grundversionen inte kortsluter eftersom det är en kardanaxel.
    Ligger hela vikten på de rälsgående hjulen eller bär gummihjulen också?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 938

    Sv: VR Track i Smedberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Ligger hela vikten på de rälsgående hjulen eller bär gummihjulen också?
    På denna fordonstyp tycker jag det är ganska tydligt att det är luft mellan gummihjul och räl, dvs tyngden bärs helt av rälshjulen.


  5. #5
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: VR Track i Smedberg

    InfraNord har ett antal relativt nya rälslastbilar av Volvo FM-typ som enligt märkningen går som storfordon.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    428

    Sv: VR Track i Smedberg

    Härligt att se svenskbyggt järnvägsmaterial !!

    Byggd av SVABO SRS i Osby.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •