Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp av DB

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 744

    Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp av DB

    "Highlights 2017/2018
    Taurus Tests in Schweden
    Im Rahmen des Elektrifizierungsprogrammes des dänische Eisenbahnnetzes führte Banedanmark und Hector Rail im Juni 2018 in Schweden Tests mit einer Prüflok vom Typ TAURUS durch. Mit Unterstützung der DB Systemtechnik und der schwedischen Eisenbahnbehörde Trafikverket wurde die Lok auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke zwischen Haparanda und Kalix auf die zukünftigen Testaufgaben in Dänemark vorbereitet. Bei den Tests war die DB System technik für die Überwachung des Fahrdraht-Anhubes verantwortlich. Zusätzlich wurde fahrzeugseitig mit Beschleunigungssensoren die Fahrdynamik gemessen."

    DB Systemtechnik provade för Banedanmark två Tauruslok för senare användning som provlok i Danmark på Haparandabanan. Kontaktledningens funktion och fordonens dynamik mättes.

    Därutöver kan meddelas att loken, ETCS-loket 242 502 och 503 som bromslok, 5 och 6 juni kördes med upp till 253 km/h. Proven ska nu fortsätta i Danmark på linjen Köpenhamn - Ringsted.

    Länk


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp a

    Var i Berlin för någon vecka sedan och turistade , dock så blev det inte så mycket järnväg.

    Såg på håll en del DB Taurus lok dra och knuffa dubbeldäckarpersonvagnar , Regional Express tåg tror jag det var .
    Blev lite förvånad att dom var så vanliga just där.

    M.V.H Anders.k.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp a

    Har man strömavtagaren uppe på båda loken? Brukar inte två byglar ganska tätt ihop ställa till problem vid höga hastigheter? Men högfartsproven kanske gjordes med ensamt lok.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp a

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    "Highlights 2017/2018
    Taurus Tests in Schweden
    Im Rahmen des Elektrifizierungsprogrammes des dänische Eisenbahnnetzes führte Banedanmark und Hector Rail im Juni 2018 in Schweden Tests mit einer Prüflok vom Typ TAURUS durch. Mit Unterstützung der DB Systemtechnik und der schwedischen Eisenbahnbehörde Trafikverket wurde die Lok auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke zwischen Haparanda und Kalix auf die zukünftigen Testaufgaben in Dänemark vorbereitet. Bei den Tests war die DB System technik für die Überwachung des Fahrdraht-Anhubes verantwortlich. Zusätzlich wurde fahrzeugseitig mit Beschleunigungssensoren die Fahrdynamik gemessen."

    DB Systemtechnik provade för Banedanmark två Tauruslok för senare användning som provlok i Danmark på Haparandabanan. Kontaktledningens funktion och fordonens dynamik mättes.

    Därutöver kan meddelas att loken, ETCS-loket 242 502 och 503 som bromslok, 5 och 6 juni kördes med upp till 253 km/h. Proven ska nu fortsätta i Danmark på linjen Köpenhamn - Ringsted.

    Länk
    Ifall någon som inte förstår tyska vill läsa, fixar jag en översättning:

    Taurusprov i Sverige
    Som ett led i det danska järnvägsnätets elektrifieringsprogram genomförde Banedanmark och Hector Rail tester i Sverige i juni 2018 med ett TAURUS-provlok. Med stöd av DB Systemtechnik och den svenska järnvägsmyndigheten Trafikverket förbereddes lokomotivet på höghastighetslinjen mellan Haparanda och Kalix för framtida provning i Danmark. I testen var DB Systemtechnik ansvarig för att övervaka strömavtagaren (Fahrdraht-Anhub). Dessutom mättes kördynamiken på fordonssidan med accelerationssensorer.

    Google translate har blivit bättre, lyckades översätta den tekniska texten ganska bra, bara lite korrigering behövdes.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Provkörningar på Haparandabanan med två Hector Taurus för Banedanmark med hjälp a

    Kan man använda Haparandabanan för vinterprover med utländska tåg om de har ERTMS?

    Vilka krav har Trafikverket på provkörningar med utländska tåg?

    Måste de certifieras av Trafikverket även om de är godkända för ERTMS utomlands? Behövs fullt ERTMS-godkännade, vilket är en tids och kostnadskrävande process?

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-22 klockan 20:54:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •