Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En rälsbuss, en åker, ett kloster (Tjeckien)

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

En rälsbuss, en åker, ett kloster (Tjeckien)

Klostret i Svatý Kopeček, på en hög kulle i Olomouc utkanter, började byggas 1629. När Trettioåriga kriget kom till landet stod det oskyddat på en militärt strategisk plats, och brändes ned av den svenska armén. Efter krigsslutet började man så sakta bygga på nytt, och 1679 stod den första delen av byggnaden som vi kan se idag färdig. Över åren kom komplexet att byggas ut med nya byggnader, bland annat ett sjukhus (som idag fungerar som hospis för palliativ vård), och platsen kom med tiden också att bli en lokal vallfärsort. På tyska var namnet först Marienberg och senare Heiligenberg. Det tjeckiska namnet utvecklades från Svatá Hora, det heliga berget, till dagens "Heliga lilla kullen". Språket är fullt av diminutivformer som inte sällan sätter sin prägel även på namn.

1995 besöktes platsen av Johannes Paulus II, som också upphöjde kyrkan till Basilica Minor. Området är idag också klassat som nationellt kulturminne. De flesta besökare kommer dock för att besöka Olomouc Zoo, beläget i skogen bakom kyrkan. Det finns också ett litet mikrobryggeri på platsen, samt en hel del små restauranger och kaféer som främst håller öppet på sommaren, när det är fler besökare.

Det är ett tåg i bildens förgrund.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-09-22 klockan 12:50:21.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En rälsbuss, en åker, ett kloster (Tjeckien)

Motorvagnen går väl längs linje 310?
    Fin miljöbild(med dock tråkigt fordon)./Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Fin miljöbild(med dock tråkigt fordon)./Ulf
    På vilket sätt tråkigt? Jag tycker att det förskönar bilden i högsta grad, överhuvudtaget en mycket genomtänkt bildkomposition.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På vilket sätt tråkigt? Jag tycker att det förskönar bilden i högsta grad, överhuvudtaget en mycket genomtänkt bildkomposition.
    Med"tråkigt"i detta fall menas inredningen.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Med"tråkigt"i detta fall menas inredningen.../Ulf
    Då har jag inga som helst invändningar, den har jag aldrig sett.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Klostret i Svatý Kopeček, på en hög kulle i Olomouc utkanter, började byggas 1629. När Trettioåriga kriget kom till landet stod det oskyddat på en militärt strategisk plats, och brändes ned av den svenska armén. Efter krigsslutet började man så sakta bygga på nytt, och 1679 stod den första delen av byggnaden som vi kan se idag färdig. Över åren kom komplexet att byggas ut med nya byggnader, bland annat ett sjukhus (som idag fungerar som hospis för palliativ vård), och platsen kom med tiden också att bli en lokal vallfärsort. På tyska var namnet först Marienberg och senare Heiligenberg. Det tjeckiska namnet utvecklades från Svatá Hora, det heliga berget, till dagens "Heliga lilla kullen". Språket är fullt av diminutivformer som inte sällan sätter sin prägel även på namn.

1995 besöktes platsen av Johannes Paulus II, som också upphöjde kyrkan till Basilica Minor. Området är idag också klassat som nationellt kulturminne. De flesta besökare kommer dock för att besöka Olomouc Zoo, beläget i skogen bakom kyrkan. Det finns också ett litet mikrobryggeri på platsen, samt en hel del små restauranger och kaféer som främst håller öppet på sommaren, när det är fler besökare.

Det är ett tåg i bildens förgrund.

Postvagnen när den är som bäst! Både intressant text och suverän bild! 😊👍

Markus, din tågbild från Tjeckien är ett litet mästerverk i bildkomposition, färgskala och tågdokumentation. Jag blir glad och varm i hjärtat när jag ser ett bildresultat där allting faller på rätt plats och inget kan bli bättre. Bravo, bravissimo, käre maestro!

hälsar pensionären på kungens trevliga holme 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tackar ödmjukast för de vänliga orden! Järnvägen från Olomouc nordost mot Moravský Beroun är väldigt trevlig, men det rullande materialet har blivit väldigt enahanda på sistone. I stort sett alla turer körs med RegioNovor, och jag undrar hur många hundra foton jag egentligen har på dessa tåg. Jag tog bilden mellan ett par regnskurar, och hade nog tur att kameran klarade sig eftersom den inte är vädersäkrad. Jag har funderat på att skaffa mig en ny, men den jag har nu är så liten och behändig att jag inte riktigt kommer för mig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •