Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Go Ahead vill till Norden

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 738

    Go Ahead vill till Norden

    Det engelska bolaget Go Ahead har nu hemsidor på de nordiska språken. Vill nu även etablera sig i Norden.

    Länk


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det engelska bolaget Go Ahead har nu hemsidor på de nordiska språken. Vill nu även etablera sig i Norden.

    Länk
    Verkar som att de satsar söderifrån. Vilka upphandlingar är närmast förestående och därmed deras troliga tänkta ingång?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    945

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Verkar som att de satsar söderifrån. Vilka upphandlingar är närmast förestående och därmed deras troliga tänkta ingång?
    Trafikkpakke Sør i Norge. Tildeling av kontrakt skjer i Oktober og trafikkstart desember 2019. Kan legge til at Go Aead synes å være med i sluttkampen.

    Senast redigerat av Ståle Ualand den 2018-09-22 klockan 12:00:22.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Verkar som att de satsar söderifrån. Vilka upphandlingar är närmast förestående och därmed deras troliga tänkta ingång?
    Öresundstågen ska väl (eller är) ute för upphandling.
    Kan ju vara ett lämpligt objekt om man nu ska börja från söder och arbeta sig norrut.

    Lokförare hos SJ AB
    Hemstation: Kalmar

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Verkar som att de satsar söderifrån. Vilka upphandlingar är närmast förestående och därmed deras troliga tänkta ingång?
    Go Ahead (och sex andra företag, bl.a. SJ) har lämnat bud i Helsingfors närtågupphandling: https://www.hsl.fi/en/news/2018/hsl-...n-tender-15861


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Med allt fler avreglerade tågmarknader i norden vill dom få in en fot och just nu passar säkert södra Sverige som ingångsbas för dom.
    Spännande med en ny stark aktör på marknaden, får se om dom även är intresserade av tunnelbanan i Sthlm där en ny upphandling inte ligger många år bort.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Med allt fler avreglerade tågmarknader i norden vill dom få in en fot och just nu passar säkert södra Sverige som ingångsbas för dom.
    Spännande med en ny stark aktör på marknaden, får se om dom även är intresserade av tunnelbanan i Sthlm där en ny upphandling inte ligger många år bort.
    Kanske blir plånbokstöld på Heathrow?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    63

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Go-Ahead group har faktiskt varit aktivt inom spårtrafiken i Sverige tidigare. De var minoritetspartner i konstellationen som låg bakom både Sydvästen och Citypendeln, men drog sig ganska snart ur båda affärerna.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 308

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Go-Ahead group har faktiskt varit aktivt inom spårtrafiken i Sverige tidigare. De var minoritetspartner i konstellationen som låg bakom både Sydvästen och Citypendeln, men drog sig ganska snart ur båda affärerna.
    Intressant. Det är väl ingen speciellt bra merit att ha varit med i uppstarten av just de två projekten...


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 465

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant. Det är väl ingen speciellt bra merit att ha varit med i uppstarten av just de två projekten...
    Det beror ju helt på vilken roll man hade och berörda personers duglighet. Kanske ska meriten bedömas efter att de relativt tidigt lämnade dessa projekt?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det beror ju helt på vilken roll man hade och berörda personers duglighet. Kanske ska meriten bedömas efter att de relativt tidigt lämnade dessa projekt?
    I positiva sammanhang brukar det förväntas att företag presenterar referensprojekt, det kan mycket väl vara så att ingen som jobbade i dessa projekt finns kvar i företaget. Motsvarande gäller rimligen i negativa sammanhang.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 465

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I positiva sammanhang brukar det förväntas att företag presenterar referensprojekt, det kan mycket väl vara så att ingen som jobbade i dessa projekt finns kvar i företaget. Motsvarande gäller rimligen i negativa sammanhang.
    Ja, det är som om nuvarande landslag i fotboll hänvisar till sina insatser 1994.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, det är som om nuvarande landslag i fotboll hänvisar till sina insatser 1994.
    Förvisso, men det förekommer att referensuppdrag kan få vara hur gamla som helst.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Förvisso, men det förekommer att referensuppdrag kan få vara hur gamla som helst.
    Ja, att något förekommer innebär inte att det är vettigt eller rimligt.


  15. #15
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Jo, men i vilket fall så hade Go Ahead inte mycket med driften att göra. För den ansvarade BK Tåg. Go Ahead var främst att se som en finansiär liksom den tredje delägaren VIA-GTI. Den senare utvecklades sedan och heter i dag Keolis.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, att något förekommer innebär inte att det är vettigt eller rimligt.
    Visserligen, men fullt tillåtet även om det handlar om offentlig upphandling.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, men i vilket fall så hade Go Ahead inte mycket med driften att göra. För den ansvarade BK Tåg. Go Ahead var främst att se som en finansiär liksom den tredje delägaren VIA-GTI. Den senare utvecklades sedan och heter i dag Keolis.
    Och även vid positiv användning av referenser är det den som har affären mot beställaren som tillgodoräknar sig nyttan. Därav följer väl att även om underleverantörerna missköter sig är det huvudleverantörens rykte som drabbas i kundens ögon.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och även vid positiv användning av referenser är det den som har affären mot beställaren som tillgodoräknar sig nyttan. Därav följer väl att även om underleverantörerna missköter sig är det huvudleverantörens rykte som drabbas i kundens ögon.
    Gentemot kund ansvarar huvudleverantören!
    /TKO
    f.d. "huvudleverantör"


  19. #19
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och även vid positiv användning av referenser är det den som har affären mot beställaren som tillgodoräknar sig nyttan. Därav följer väl att även om underleverantörerna missköter sig är det huvudleverantörens rykte som drabbas i kundens ögon.
    Jo, men Go Ahead var inte huvudleverantören. Dessutom backade de ur konsortiet på ett tidigt stadium.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Go Ahead vill till Norden

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, men Go Ahead var inte huvudleverantören. Dessutom backade de ur konsortiet på ett tidigt stadium.
    "minoritetspartner i konstellationen", jag uppfattar det som någon form av joint-venture. I sådana brukar alla inblandade kunna tillgodoräkna sig projektet. I negativa sammanhang är det möjligen ett hälsotecken att tidigt dra sig ur, men jag uppfattar det som att de var med till och med trafikstarten och då var ju skadan i princip redan skedd, den kan t o m ha förvärrats av att de drog sig ur.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •