Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Öresund kanske kan få fler överfarter?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    432

    Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Det verkar som om det börjar bli dags att få till nya överfarter till Danmark. I samband med Rödby - Putgarden så förväntar man sig mer trafik. Redan nu verkar Öresundsbron snart nå sitt kapacitetstak.
    http://www.jarnvagsnyheter.se/201809...a-europasparet


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Det verkar som om det börjar bli dags att få till nya överfarter till Danmark. I samband med Rödby - Putgarden så förväntar man sig mer trafik. Redan nu verkar Öresundsbron snart nå sitt kapacitetstak.
    http://www.jarnvagsnyheter.se/201809...a-europasparet
    Det är en kommun som vill att staterna bygger en ny förbindelse. Det är inget nytt för Öresund. Helsingborg vill sedan början av 1900-talet ha en fast förbindelse. Malmö vill ha en metrotunnel till Köpenhamn.
    Det mest långt komna hittills är en persontågstunnel Helsingborg-Helsingör.
    Det nya här med denna nyhet är att Landskrona vill ha en förbindelse till Köpehamn.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Det är kanske lika bra att fylla igen Öresund? Lämna en kanal i mitten med sidokanaler in till hamnarna.


  4. #4
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    409

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    ...
    Det nya här med denna nyhet är att Landskrona vill ha en förbindelse till Köpehamn.
    Nej, det är ingen nyhet. Landskrona har pratat om detta i fleta decennier, minst.


  5. #5
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nej, det är ingen nyhet. Landskrona har pratat om detta i fleta decennier, minst.
    Klassisk småstadshybris!

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 658

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Klassisk småstadshybris!
    Så mycket som det byta i norra Landskrona, i Glumslöv och i Rydebäck är Landskrona snart utkanten av Helsingborg

    (Nej, jag skulle inte våga ställa mig på Rådhustorget och säga detta högt)


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 780

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Så mycket som det byta i norra Landskrona, i Glumslöv och i Rydebäck är Landskrona snart utkanten av Helsingborg
    Snart? Utkanten?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Tycker NI ska läsa underlaget som Landskrona stad tagit fram! Om man tittar på alternativen mellan Landskrona och Helsingborg så är Landskrona alternativet vettigare ur flera synvinklar. En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska väl vara till för att underlätta att komma över Öresund och söder ut, om inte så är det en lokal förbindelse och borde hanteras där efter. Tittar man på snabbaste vägen till Köpenhamn om man kommer norr ifrån så är det mycket snabbare att bygga förbindelsen i Landskrona än Helsingborg. Resan för en som reser från Helsingborg till Köpenhamn går fortare via Landskrona än över till Helsingörs alternativet. Öresundsbron kommer inte hellre att klara av en stor ökning av trafiken som beräknas när ferman bält förbindelsen står klar, och då inte minst på gods sidan. Då kan Landskrona alternativet lösa detta. Att köra godstrafik via Helsingör kommer troligtvis aldrig att hända.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 780

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av WL4 Visa inlägg
    Tycker NI ska läsa underlaget som Landskrona stad tagit fram! Om man tittar på alternativen mellan Landskrona och Helsingborg så är Landskrona alternativet vettigare ur flera synvinklar. En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska väl vara till för att underlätta att komma över Öresund och söder ut, om inte så är det en lokal förbindelse och borde hanteras där efter. Tittar man på snabbaste vägen till Köpenhamn om man kommer norr ifrån så är det mycket snabbare att bygga förbindelsen i Landskrona än Helsingborg. Resan för en som reser från Helsingborg till Köpenhamn går fortare via Landskrona än över till Helsingörs alternativet. Öresundsbron kommer inte hellre att klara av en stor ökning av trafiken som beräknas när ferman bält förbindelsen står klar, och då inte minst på gods sidan. Då kan Landskrona alternativet lösa detta. Att köra godstrafik via Helsingör kommer troligtvis aldrig att hända.
    Samtidigt är det så att Trafikverket och Skåne-regionen har närmast målat in sig i ett hörn när det gäller anslutningen av SSB, VKB och höghastighetsjärnvägen i Skåne. VKB ligger där den ligger och är därmed lätt att koppla till en Landskronaförbindelse, men både SSB och höghastighetsbanan passerar Hässleholm och skulle därmed behöva en helt ny bana för att smidigt nå Landskrona, något som region Skåne sagt definitivt nej till med hänvisning till att man vill undvika ytterligare barriäreffekter.

    Det är nog så att vi måste inse att vi måste klara oss med den befintliga Öresundsförbindelsen i ytterligare några decennier, något som är fullt möjligt, det som framförallt behövs är utbyggnader på den danska sidan, både i form av ytterligare plattformsspår vid Lufthamnen och godstågsspår som separerar godstågen helt redan från Drogdentunnelns mynning.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    En dubbelspårig snabbspårsjärnvag
    Prövostenen till Höje Tosterup ovan på väg E45
    Är fullt möjligt och ett vettigt alternativ.

    Bygg en förbindelse in mot Österport via Nordhven

    Senast redigerat av /ib den 2018-09-22 klockan 17:02:24.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av WL4 Visa inlägg
    Tycker NI ska läsa underlaget som Landskrona stad tagit fram! Om man tittar på alternativen mellan Landskrona och Helsingborg så är Landskrona alternativet vettigare ur flera synvinklar. En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska väl vara till för att underlätta att komma över Öresund och söder ut, om inte så är det en lokal förbindelse och borde hanteras där efter. Tittar man på snabbaste vägen till Köpenhamn om man kommer norr ifrån så är det mycket snabbare att bygga förbindelsen i Landskrona än Helsingborg. Resan för en som reser från Helsingborg till Köpenhamn går fortare via Landskrona än över till Helsingörs alternativet. Öresundsbron kommer inte hellre att klara av en stor ökning av trafiken som beräknas när ferman bält förbindelsen står klar, och då inte minst på gods sidan. Då kan Landskrona alternativet lösa detta. Att köra godstrafik via Helsingör kommer troligtvis aldrig att hända.
    Eftersom du refererar till Fehmarn-förbindelsen, så är väl frågan inte så mycket hur man från Sverige kommer snabbast till Köpenhamn, utan hur man från t.ex. Mellansverige kommer enklast/snabbast till Rödby (alternativt Odense och vidare mot Jylland).
    Nu har jag inte läst länken eller studerat Helsingborgsförslagen, men uppfattat att det är svårt att bygga ut banan Helsingör-Köpenhamn och svårt hitta någon bra förbifart runt hela Köpenhamn. Så, var en eventuell andra förbindelse över Öresund skall gå över borde få bero på hur man enklast kommer vidare mot Rödby/Odense.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom du refererar till Fehmarn-förbindelsen, så är väl frågan inte så mycket hur man från Sverige kommer snabbast till Köpenhamn, utan hur man från t.ex. Mellansverige kommer enklast/snabbast till Rödby (alternativt Odense och vidare mot Jylland).
    Nu har jag inte läst länken eller studerat Helsingborgsförslagen, men uppfattat att det är svårt att bygga ut banan Helsingör-Köpenhamn och svårt hitta någon bra förbifart runt hela Köpenhamn. Så, var en eventuell andra förbindelse över Öresund skall gå över borde få bero på hur man enklast kommer vidare mot Rödby/Odense.
    En fördel med Landskronatunneln är att man kan ansluta till Kystbanen vid Klampenborg eller längre söderut vid Nordhavn eller liknade, där det redan är fyrspår (om man räknar den separata S-banan som järnväg alltså).

    Om man bygger HH-tunneln behöver man bygga en ny järnväg från Helsingör till Klampenborg eller liknande.
    Eftersom man inte planerar godståg i HH-tunneln vill man inte bygga någon bana runt Köpenhamn, utan persontågen ska via Köpenhamn.
    Om man inte bygger en ny järnväg blir det rena lokaltåg Helsingborg - Helsingör - Köpenhamn där bil går fortare även från centrala Köpenhamn om det inte är bilköer.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    [QUOTE=Bengt Larsson;30653]En fördel med Landskronatunneln är att man kan ansluta till Kystbanen vid Klampenborg eller längre söderut vid Nordhavn eller liknade, där det redan är fyrspår (om man räknar den separata S-banan som järnväg alltså).


    Planeringen är (lite mer komplicerad än så)
    Citat:
    Den nya fasta förbindelsen för järnvägstrafik föreslås
    utgå från Västkustbanan vid Landskrona. En ny stationsdel
    med fyra plattformsspår och två godsspår placeras
    strax söder om Landskronas station så att den nya
    stationsdelen tillsammans med den gamla stationen
    bildar en helhet som resenärer enkelt kan röra sig inom
    vid tågbyten. Fyra spår dras sedan genom industriområdet
    söder om varvsområdet, går ihop till dubbelspår
    och via en låg bro går de sedan ner i en sänktunnel under
    Öresund till Nordhavn på den danska sidan. Här skiljs
    godstågen av i en separat tunnel. Persontåg och godståg
    fortsätter i borrade tunnlar (sannolikt tre enkelspårstunnlar,
    en för gods och en för vardera riktning för persontrafik) som borras till en ny stationsdel
    förslagsvis placerad under Tivoli. Även här
    blir det fyra plattformsspår och separat spår för godstågen.
    De fyra spåren ansluts till Ringstedbanen och Øresundsbanen.
    Ramperna som leder spåren till marknivå förläggs vid
    nuvarande klargöringscenter. Godstunneln mynnar söder
    om persontågsspåren, går i tråg över Metrons tunnel och
    ansluter planskilt till Ringstedbanen.
    Till den nya stationsdelen i Landskrona ansluts
    Västkustbanan i både nordgående och sydgående riktning
    samt till Rååbanan med nya spår till/från Billeberga.
    Förgreningen in mot stationen sker planskilt med Västkustbanan
    och planskilt med respektive anslutning för
    maximal kapacitet.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man bygger HH-tunneln behöver man bygga en ny järnväg från Helsingör till Klampenborg eller liknande.
    Eftersom man inte planerar godståg i HH-tunneln vill man inte bygga någon bana runt Köpenhamn, utan persontågen ska via Köpenhamn.
    Om man inte bygger en ny järnväg blir det rena lokaltåg Helsingborg - Helsingör - Köpenhamn där bil går fortare även från centrala Köpenhamn om det inte är bilköer.
    Jag blev förvånad att det inte skulle gå gods (för alla godståg genom Malmö och centrala Köpenhamn är väl inte det optimala), så jag googlade och hittade följande på Wikipedia:
    De senaste studierna som gjorts inom interreg-projektet IBU-Øresund[2] föreslår en tunnelkonstruktion med två separata linjeföringar. En tunnel för vägtrafik och godståg dras strax söder om Helsingborg och Helsingör och förbinder därmed Helsingörmotorvägen med E4/E6 på den svenska sidan. Den andra tunnellinjen byggs för persontågstrafik och får en central placering genom att den dras mellan Helsingborgs centrum och Helsingörs centrum.

    Om detta stämmer resp om det finns andra planer vet jag inte.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Vad som klart framgår är problemen att dra järnvägar i tättbefolkade områden. Jag har en annan lösning. Glöm Öresund. Dra en ny godstågslinje i en sväng runt Malmö ner till Falsterbohalvön. Därifrån bygger man en tunnel med sikte på Store Heddinge söder om Kögebukten. Det är bara 25 km, man kan se över till Danmark från Falsterbo. Sen kan dra vidare till befintliga och nya förbindelser. Det är bara bönder som drabbas. Får man bort alla snigeltåg blir det bättre kapacitet på befintliga förbindelser över Öresund.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Är det inte ett gyllene tillfälla att lägga så mycket avgift på tunga vägtransporter att gods på räls blir mer attraktivt? Jag kan dessutom tycka att om Øresundsbron går så bra att den mättas med trafik är det väl bara att höja avgifterna och låta den "gå med vinst" snarare än att bygga ut med nya förbindelser.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    432

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Avlasta Öresundsbron via Landskrona? kanske inte helt fel. Läste om att man inte ville bygga fler järnvägar p g a barriäreffekter. Det borde ju gå att upprusta Hässleholm - Åstorp och nå Landskrona den vägen med SSB?

    Senast redigerat av Ingeville den 2018-09-23 klockan 10:03:50.

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Rätt initierad diskussion förs även här i kommentarsfältet:

    https://cornucopia.cornubot.se/2018/...-aktuella.html


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 780

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    [QUOTE=Anders We;30656]
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    En fördel med Landskronatunneln är att man kan ansluta till Kystbanen vid Klampenborg eller längre söderut vid Nordhavn eller liknade, där det redan är fyrspår (om man räknar den separata S-banan som järnväg alltså).


    Planeringen är (lite mer komplicerad än så)
    Citat:
    Den nya fasta förbindelsen för järnvägstrafik föreslås utgå från Västkustbanan vid Landskrona. En ny stationsdel med fyra plattformsspår och två godsspår placeras strax söder om Landskronas station så att den nya stationsdelen tillsammans med den gamla stationen bildar en helhet som resenärer enkelt kan röra sig inom vid tågbyten. Fyra spår dras sedan genom industriområdet söder om varvsområdet, går ihop till dubbelspår och via en låg bro går de sedan ner i en sänktunnel under Öresund till Nordhavn på den danska sidan. Här skiljs godstågen av i en separat tunnel. Persontåg och godståg fortsätter i borrade tunnlar (sannolikt tre enkelspårstunnlar, en för gods och en för vardera riktning för persontrafik) som borras till en ny stationsdel förslagsvis placerad under Tivoli. Även här blir det fyra plattformsspår och separat spår för godstågen. De fyra spåren ansluts till Ringstedbanen och Øresundsbanen.
    Ramperna som leder spåren till marknivå förläggs vid nuvarande klargöringscenter. Godstunneln mynnar söder om persontågsspåren, går i tråg över Metrons tunnel och ansluter planskilt till Ringstedbanen. Till den nya stationsdelen i Landskrona ansluts Västkustbanan i både nordgående och sydgående riktning samt till Rååbanan med nya spår till/från Billeberga. Förgreningen in mot stationen sker planskilt med Västkustbanan och planskilt med respektive anslutning för maximal kapacitet.
    En stilla önskan: Undvik fasta radbrytningar i allt utom dikter. På så sätt underlättas läsningen. Den som vill ha korta rader kan alltid trycka ihop web-läsare-fönstret och själv reglera radlängden.

    (kopierar man text och får radbrytningarna på köpet är det ganska snabbt gjort att plocka bort dem)


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Öresund kanske kan få fler överfarter?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En stilla önskan: Undvik fasta radbrytningar i allt utom dikter. På så sätt underlättas läsningen. Den som vill ha korta rader kan alltid trycka ihop web-läsare-fönstret och själv reglera radlängden.
    Och till er bägge: Försök se till att det finns både en QUOTE-tag och en /QUOTE-tag kvar (eller att bägge tas bort). Däremot är det ju jättebra att ta bort all onödig brödtext ur citatet så det bara är kvar det som man vill kommentera, och bra att Förhandsgranska.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •