Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: X40 = bleknos?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

X40 = bleknos?

Den senaste tiden har jag noterat att de flesta x40 är solblekta i fronten. Det verkar vara den panelen som sitter runt förarrutan. Det ser riktigt risiga ut, va har hänt? Dålig kvalitet eller nåt annat bakom?

Hälsning ovän av ordning

Senast redigerat av Kentagent den 2018-09-21 klockan 20:25:38.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: X40 = bleknos?

Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Den senaste tiden har jag noterat att de flesta x40 är solblekta i fronten. Det verkar vara den panelen som sitter runt förarrutan. Det ser riktigt risiga ut, va har hänt? Dålig kvalitet eller nåt annat bakom?

Hälsning ovän av ordning
    Bara vanligt slitage, som inte hinner åtgärdas eftersom tågen måste tursättas så hårt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hälsning ovän av ordning
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Bara vanligt slitage, som inte hinner åtgärdas eftersom tågen måste tursättas så hårt.
    Det är väl plasten som är solblekt? Det får nog gå så. Hittade ett exempel: en bleknos.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Men består underhållet då i att man byter ut hela panelen? Känns sådär kostnadseffektivt. Tycker färger på x40 ser risig ut över lag.

Medlem
    mar 2018

Men består underhållet då i att man byter ut hela panelen? Känns sådär kostnadseffektivt. Tycker färger på x40 ser risig ut över lag.
    Det går naturligtvis att lackera plasten, det är ju gjort från början så, men färgen åldras kanske lite olika pga vilket underlag den sitter på. Även plast som infärgas vid tillverkningen brukar med tiden se tämligen tråkig ut, om man inte lackerar om ibland. Sen slits ju lackeringen avsevärt mer i ändpartierna, främst då av fartvinden. Man kan ju se på X40 som reparerats efter tex älgkrockar (ganska vanligt, men mindre nu då de inte går på Svealandsbanan så mycke längre) att de partier som lackerats om ser bättre ut (oftast i fronten upp till vindrutans underkant).

Vid skador får man ju lova att byta ut det som behövs av plasten om det inte går att reparera, men man byter inte ut för att färgen är ful, då lackerar man istället. Men sånt prioriteras nog bort, till viss del, eftersom tågen behövs i trafiken.
    Det råder ju stor fordonsbrist, på de flesta typer av fordon, eftersom MÄLABs avtal kräver så stor insats av fordon, där det inte alltid behövs.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Blekheten gör ett redan fult tåg - Ännu fulare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vill man undvika detta får man förvara fordonen inomhus, i skydd från UV-strålning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vill man undvika detta får man förvara fordonen inomhus, i skydd från UV-strålning.
    Eller skaffa färg som inte bleks.

(båda förslagen är måhända lika orealistiska)

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller skaffa färg som inte bleks.

(båda förslagen är måhända lika orealistiska)
    Känns inte helt orealistiskt att man kan hålla lacken på ett tåg i acceptabelt skick när man lyckas med bilar, bussar och flygplan. Snålheten bedrar visheten?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Känns inte helt orealistiskt att man kan hålla lacken på ett tåg i acceptabelt skick när man lyckas med bilar, bussar och flygplan. Snålheten bedrar visheten?
    Vadå lyckats med bilar?
    Jag vet ett antal bilar i släkten som är eller har varit väldigt matta i lacken.
    Så, det beror nog på hur man sköter om lacken och fordonet, oavsett bil eller tåg.

Eller menade du bara att om man tyckte att glansen i lacken var det viktigaste för resenärerna med X40 så hade man kunnat åtgärda det? I så fall är vi helt överens. Medan jag tycker att det är ganska lågt prioriterat att åtgärda det.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vadå lyckats med bilar?
    Jag vet ett antal bilar i släkten som är eller har varit väldigt matta i lacken.
    Så, det beror nog på hur man sköter om lacken och fordonet, oavsett bil eller tåg.

Eller menade du bara att om man tyckte att glansen i lacken var det viktigaste för resenärerna med X40 så hade man kunnat åtgärda det? I så fall är vi helt överens. Medan jag tycker att det är ganska lågt prioriterat att åtgärda det.
    Prioriterat eller ej men bedriver man en verksamhet där ens fordon är en del av varumärket utåt är det väl en självklarhet att de inte ser ut som stryk. Kan ju tycka att ett tåg är en stor investering och att man bör se efter dem. Sen är väl inte färg det som är viktigast men det är fortfarande en underhållspunkt. Jag som lekman dömmer saker utifrån dess utseende och ser man då ett x40 som ser ut att ha gått genom ett krig, påverkar det min bild av sj som varumärke. Ett företag som är duktiga på detta är Hector som har snygga lok i nästan alla lägen, förutom nåt skrutt RC lok, det påverkar min bild av företaget enbart baserat på det.

Och nej jag tycker inte att färg ska gå före annat underhåll men man måste vårda sitt varumärke.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ifrågavarande delar tror jag är inte lackerade. Men plast/kompositer påverkas av UV-ljus. Det bara är så och har inget att göra med vare sig snålhet eller bristande underhåll.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Ifrågavarande delar tror jag är inte lackerade. Men plast/kompositer påverkas av UV-ljus. Det bara är så och har inget att göra med vare sig snålhet eller bristande underhåll.
    Utan att låta hetsig så låter det rätt så märkligt, att man köper tåg för många miljoner vars front skulle vara olackad eller inte tåla UV-strålning. Det känns mer som ett felköp snarare än nåt som ”ska vara så”. Är ju inte första gången skattepengar sprids för vinden i tveksama inköp.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är bara att titta på bilparken. De flesta av senare år producerade bilar har ganska stora plastpartier som "kofångare". Min erfarenhet är att på röda bilar bleknar dessa påtagligt efter några år, på bilar med andra nyanser är plastblekningen inte alls lika påtaglig.

Medlem
    mar 2018

Utan att låta hetsig så låter det rätt så märkligt, att man köper tåg för många miljoner vars front skulle vara olackad eller inte tåla UV-strålning. Det känns mer som ett felköp snarare än nåt som ”ska vara så”. Är ju inte första gången skattepengar sprids för vinden i tveksama inköp.
    Nu köper ju inte SJAB tåg för skattepengar utan för sina inkomster.
    Sen är det nog mer värt för varumärket att tågen går istället föratt de putsas och poleras för att glänsa. Dessutom så är sånt relativt ogjort arbete efter några mils körning, eftersom väder, vid och insekter sätter en del spår i lacken också.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den enkla förklaringen är att det inte finns något material som inte påverkas av att vara utomhus. Finns möjligen försäljare som vill påstå annat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •