Den senaste tiden har jag noterat att de flesta x40 är solblekta i fronten. Det verkar vara den panelen som sitter runt förarrutan. Det ser riktigt risiga ut, va har hänt? Dålig kvalitet eller nåt annat bakom?
Hälsning ovän av ordning
Den senaste tiden har jag noterat att de flesta x40 är solblekta i fronten. Det verkar vara den panelen som sitter runt förarrutan. Det ser riktigt risiga ut, va har hänt? Dålig kvalitet eller nåt annat bakom?
Hälsning ovän av ordning
Senast redigerat av Kentagent den 2018-09-21 klockan 20:25:38.
Det är väl plasten som är solblekt? Det får nog gå så. Hittade ett exempel: en bleknos.![]()
Det går naturligtvis att lackera plasten, det är ju gjort från början så, men färgen åldras kanske lite olika pga vilket underlag den sitter på. Även plast som infärgas vid tillverkningen brukar med tiden se tämligen tråkig ut, om man inte lackerar om ibland. Sen slits ju lackeringen avsevärt mer i ändpartierna, främst då av fartvinden. Man kan ju se på X40 som reparerats efter tex älgkrockar (ganska vanligt, men mindre nu då de inte går på Svealandsbanan så mycke längre) att de partier som lackerats om ser bättre ut (oftast i fronten upp till vindrutans underkant).
Vid skador får man ju lova att byta ut det som behövs av plasten om det inte går att reparera, men man byter inte ut för att färgen är ful, då lackerar man istället. Men sånt prioriteras nog bort, till viss del, eftersom tågen behövs i trafiken.
Det råder ju stor fordonsbrist, på de flesta typer av fordon, eftersom MÄLABs avtal kräver så stor insats av fordon, där det inte alltid behövs.
Blekheten gör ett redan fult tåg - Ännu fulare.
Vadå lyckats med bilar?
Jag vet ett antal bilar i släkten som är eller har varit väldigt matta i lacken.
Så, det beror nog på hur man sköter om lacken och fordonet, oavsett bil eller tåg.
Eller menade du bara att om man tyckte att glansen i lacken var det viktigaste för resenärerna med X40 så hade man kunnat åtgärda det? I så fall är vi helt överens. Medan jag tycker att det är ganska lågt prioriterat att åtgärda det.
Prioriterat eller ej men bedriver man en verksamhet där ens fordon är en del av varumärket utåt är det väl en självklarhet att de inte ser ut som stryk. Kan ju tycka att ett tåg är en stor investering och att man bör se efter dem. Sen är väl inte färg det som är viktigast men det är fortfarande en underhållspunkt. Jag som lekman dömmer saker utifrån dess utseende och ser man då ett x40 som ser ut att ha gått genom ett krig, påverkar det min bild av sj som varumärke. Ett företag som är duktiga på detta är Hector som har snygga lok i nästan alla lägen, förutom nåt skrutt RC lok, det påverkar min bild av företaget enbart baserat på det.
Och nej jag tycker inte att färg ska gå före annat underhåll men man måste vårda sitt varumärke.
Utan att låta hetsig så låter det rätt så märkligt, att man köper tåg för många miljoner vars front skulle vara olackad eller inte tåla UV-strålning. Det känns mer som ett felköp snarare än nåt som ”ska vara så”. Är ju inte första gången skattepengar sprids för vinden i tveksama inköp.
Det är bara att titta på bilparken. De flesta av senare år producerade bilar har ganska stora plastpartier som "kofångare". Min erfarenhet är att på röda bilar bleknar dessa påtagligt efter några år, på bilar med andra nyanser är plastblekningen inte alls lika påtaglig.
Nu köper ju inte SJAB tåg för skattepengar utan för sina inkomster.
Sen är det nog mer värt för varumärket att tågen går istället föratt de putsas och poleras för att glänsa. Dessutom så är sånt relativt ogjort arbete efter några mils körning, eftersom väder, vid och insekter sätter en del spår i lacken också.