Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Urspårat, mer eller (främst) mindre...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Urspårat, mer eller (främst) mindre...

En motorkanal jag följer på Youtube, släppte idag ett avsnitt i bjärt kontrast mot deras normala och dessutom i mindre skala:

Kanske uppskattas av några här?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Urspårat, mer eller (främst) mindre...

Citat Ursprungligen postat av Lokomotivförare Visa inlägg
    En motorkanal jag följer på Youtube, släppte idag ett avsnitt i bjärt kontrast mot deras normala och dessutom i mindre skala:

Kanske uppskattas av några här?
    Jättetrevligt 'hemma hos'-reportage hos den här mj-klubben. Jag tror nog dock inte att modelltågen kommer att försvinna under överskådlig framtid. Själv började jag med Märklin och H0 på femtiotalets mitt då jag fick ett startset år 1956 av min pappa. Han 'lekte' för övrigt själv med anläggningen rätt ofta och det hände många gånger att hans besökande äldre bekanta hellre körde mina tåg än gjorde andra vuxensaker!

Apropå mj-hobbyns eventuella dödsryckningar så minns jag att man redan på det glada 60-talet hävdade att bilbanorna skulle ta över. Men det gjorde de förstås inte och orsaken till detta torde ha varit att bygga och köra med modelltåg är så mycket mer än att bara köra ett lok och några vagnar på några cirkelspår utlagda på golvet.

Man kan ju bygga hela samhällen runt modelltågen och numer med möjlighet till styrning av både tåg och andra saker elektroniskt via datorn så kan man få ett helt annat liv i anläggningen. Och precis som visas i YouTube-videon så kan man få utlopp för alla sina talanger och kunskaper genom att både bygga anläggningen och köra tågen.

Den bästa fritidssysselsättningen som man kan tänka sig alltså!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

tror inte heller att intresset kommer att dö ut. Många av oss födda på 60 talet har nog en dröm om att kunna bygga upp någon liten bana när tid och plats finns...... Men det är bara att titta på Tradera så ser man att det finns gott om folk som vill köpa gamla modelljärnvägar till bra priser!

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

En av skillnaderna mellan 50-60 talet och idag är att då gick ett mindre antal modeller ut i massupplagor, idag går en stor mängd modeller ut i mindre begränsade serier. T ex Heljan som för den brittiska marknaden t o m givit ut modeller av experimentlok som bara tillverkats i ett exemplar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •