Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Har MTR-express telefon ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Har MTR-express telefon ?

I Dagens Nyheter av 20/9 är det en insändare som varit med om en 6 timmar lång försening av ett MTR-tåg Göteborg-Stockholm och förgäves försökt nå kontakt med företaget. Inga telefonnummer fanns att få tag på. Vilket tycks överensstämma med företagets hemsida där inga telefonnummer finns angivna under kundservice. Där står en e-mailadress och den intressanta upplysningen att ”vår kundservice är öppen 9-17” och alla tider vid trafikstörningar. Under rubriken framföra klagomål finns ett kontaktformulär och upplysningen att : ” vi ska besvara ärendet inom en månad, eller om så är berättigat informera om när inom tre månader som svar kan ges ” . Förtroendeingivande ?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Har MTR-express telefon ?

De enda nummer jag kan hitta rimligt snabbt är numren till MTR Nordics växel och dito pressjour*, men de står inte på MTR Express hemsida vad jag kan se. De är moderna och effektiva och då kan man inte ha förbannade resenärer som ringer och stör verksameheten.

* - Har ni som är så punktliga någon kommentar till att jag nu är SEX TIMMAR försenad?!

Tillägg: På MyNewsDesk finns nummer till två höga höns samt ett eget/annat pressnummer listat. Det är nog ingen slump att de bara finns där och inte på hemsidan, tror jag.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-09-21 klockan 00:06:05.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    De enda nummer jag kan hitta rimligt snabbt är numren till MTR Nordics växel och dito pressjour*, men de står inte på MTR Express hemsida vad jag kan se. De är moderna och effektiva och då kan man inte ha förbannade resenärer som ringer och stör verksameheten.

* - Har ni som är så punktliga någon kommentar till att jag nu är SEX TIMMAR försenad?!
    Tillägg: På MyNewsDesk finns nummer till två höga höns samt ett eget/annat pressnummer listat. Det är nog ingen slump
    att de bara finns där och inte på hemsidan, tror jag.
    Hmm ja spännande . Med lite forskning ser jag att hitta.se har ingen uppgift alls men Eniro ger en e-mailadress och en gatuadress med postnummer i Stockholm och Göteborg så skriva brev eller petsonligt besök ? En som e-mailat klcgar över att han mailat företaget i två dagar utan svar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Hmm ja spännande . Med lite forskning ser jag att hitta.se har ingen uppgift alls men Eniro ger en e-mailadress och en gatuadress med postnummer i Stockholm och Göteborg så skriva brev eller petsonligt besök ? En som e-mailat klcgar över att han mailat företaget i två dagar utan svar.
    Klager over to dager uten svar????? Da har man lite å gjøre... Eg fikk svar fra SJ etter to og en halv måned, og svaret var: Ring kundeservice...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I Dagens Nyheter av 20/9 är det en insändare som varit med om en 6 timmar lång försening av ett MTR-tåg Göteborg-Stockholm och förgäves försökt nå kontakt med företaget. Inga telefonnummer fanns att få tag på. Vilket tycks överensstämma med företagets hemsida där inga telefonnummer finns angivna under kundservice. Där står en e-mailadress och den intressanta upplysningen att ”vår kundservice är öppen 9-17” och alla tider vid trafikstörningar. Under rubriken framföra klagomål finns ett kontaktformulär och upplysningen att : ” vi ska besvara ärendet inom en månad, eller om så är berättigat informera om när inom tre månader som svar kan ges ” . Förtroendeingivande ?
    Det kan bli många hotellnätter att för MTR att betala i händelse av trafikstörning som medför att kund behöver hjälp för att komma vidare, i vart fall med min tolkning att egna initiativ i sådana sammanhang enbart får avse kost och logi.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-09-21 klockan 07:19:06.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Problemet med att ha ett publikt telefonnummer är att man också måste avsätta resurser att svara när det ringer och det kostar mer än vad folk tror.

Man kan lösa det som exempelvis rederiet TT-line där det kostar 9kr/min att ringa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Problemet med att ha ett publikt telefonnummer är att man också måste avsätta resurser att svara när det ringer och det kostar mer än vad folk tror.

Man kan lösa det som exempelvis rederiet TT-line där det kostar 9kr/min att ringa.
    Ja, det är förstås billigast att inte ha någon personal alls. När det gäller MTR Express hade det till och med hittills varit billigare att inte köra några tåg alls, eftersom bolaget fortfarande inte har uppvisat vinst och än mindre tagit igen uppstartsförlusterna. Jag kan ju tycka att det hade varit mer värt att faktiskt kunna få tag i bolaget efter sex timmars försening än att det kryllar av reflexvästar på plattformen vid vanliga fullt fungerande avgångar på Stockholm C.

Att bolag till varje pris försöker undvika kontakt med kunder är förstås inget nytt, men ofta klarar de ju inte heller att svara via e-post eller liknande. Jag minns fortfarande med fasa när jag skulle säga upp ett bredbandsabonnemang. På telefon gick det inte att komma fram och via e-post kom det i bästa fall ett automatsvar och inget mer. Det som däremot fungerade helt prickfritt var deras funktion för att skicka (grundlösa) kravbrev, eftersom jag inte hade betalat för abonnemanget jag ju hade sagt upp. Det slutade med att jag fick skicka en tjock lunta med papperspost till huvudkontoret. Ironiskt med tanke på företagets verksamhet, minst sagt. Dock blir det möjligen lite jobbigt om man ska göra det i ett trafikstörningsärende och vänta på postgången, som för all del på senare år dessutom har varit lite svajig på sina håll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men om ett järnvägsföretag löser det på det sättet kan man väl knappast som resenär anses skyldig att använda numret? dvs vid trafikstörning räcker det mer än nog med att järnvägsföretaget genom uppgivet mobilnummer själva har möjlighet att ta kontakt?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

De enda nummer jag kan hitta rimligt snabbt är numren till MTR Nordics växel och dito pressjour*, men de står inte på MTR Express hemsida vad jag kan se.
    Här finns ett telefonnummer: http://www.mtrnordic.se/om-oss/press/

Kom just på ett sätt för SJ att släppa in SagaRail men inte MTR: Man skulle kunna kräva att det finns ett publikt telefonnummer. (Sagarail har ett telefonnummer på sin kontaktaoss-sida https://www.sagarail.se/om/ )

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men om ett järnvägsföretag löser det på det sättet kan man väl knappast som resenär anses skyldig att använda numret? dvs vid trafikstörning räcker det mer än nog med att järnvägsföretaget genom uppgivet mobilnummer själva har möjlighet att ta kontakt?
    TT-line svarade på mina mail inom 20-30min och jag blev även uppringd i mycket god tid med besked om försenad avgång.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

TT-line svarade på mina mail inom 20-30min och jag blev även uppringd i mycket god tid med besked om försenad avgång.
    Det hedrar dem! Fast min fråga gällde primärt företag som inte är så kommunikativa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det kan ju faktiskt vara omöjligt att ringa ett sådant nummer om abonnemanget har spärr mot betalsamtal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kan ju faktiskt vara omöjligt att ringa ett sådant nummer om abonnemanget har spärr mot betalsamtal.
    På samma sätt är det omöjligt att överhuvudtaget ringa om man inte har tillgång till telefon. Så vad vill du ha sagt?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    På samma sätt är det omöjligt att överhuvudtaget ringa om man inte har tillgång till telefon. Så vad vill du ha sagt?
    Det kan du ju ta och fundera på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Att även om man förväntar sig att resenären har med sig en mobiltelefon är det inte självklart att den är öppen för alla typer av samtal. Alternativt att det inte är rimligt att förvänta sig att resenären har med sig en mobiltelefon som är öppen för alla typer av samtal.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag skickade in en fråga om hur stormen förväntas påverka MTR:s tåg Stockholm-Göteborg via kontakformuläret. Det tog 3 minuter innan jag fick svar. Detta är dock bara öppet kontorstid så kvällar och helger när man skall mejla MTR kanske det tar längre tid.

By the way: MTR räknar inte med att Västra stambanan skall drabbas av stormen och således inte med störningar på deras tåg.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Klager over to dager uten svar????? Da har man lite å gjøre... Eg fikk svar fra SJ etter to og en halv måned, og svaret var: Ring kundeservice...
    Men här är det stor skillnad. SJ har telefonnummer till kundservice att använda vid akuta störningar , t.ex om man sitter på en station där inget tåg kommer. Här är e-mail enda kommunickationsväg och min telrfon kan t.ex inte skicka e-mail. Men man ska väl inte behöva sitta två dagar på exempelvis Herrljunga station och undra över när tåget kommer. Är man ombord på ett tåg har man ju personalen att tillgå men det har man ju inte utanför tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vart går 08-57861000 förresten? Verkar listas som kontaktnummer oavsett vilket MTR bolag man söker på...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-21 klockan 15:27:04.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vart går 08-57861000 förresten? Verkar listas som kontaktnummer oavsett vilket MTR bolag man söker på...
    MTR:s växel såvitt framgår av deras egen hemsida.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

MTR:s växel såvitt framgår av deras egen hemsida.
    MTR-koncernens växel för att vara noga. Men om man vill ha kontakt med MTR Express tycks man bara få knappa sig fram tills man kommer till en telefonsvarare som hänvisar till Kundservices sida. Där finns kontaktformulär och e-postadress men inget telefonnummer.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •