Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Nytt nattåg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Nytt nattåg

Ungerska MAV meddelar att det från i december ska gå ett dagligt nattåg mellan Budapest och Berlin. Mera på denna länk.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Sv: Nytt nattåg

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ungerska MAV meddelar att det från i december ska gå ett dagligt nattåg mellan Budapest och Berlin. Mera på denna länk.
    Ett oerhört efterlängtat nattåg!

Tanken är väl att detta nattåg ska gå kopplat med nattåget Wien - Berlin på del av sträckan (Břeclav - Berlin?), som också kommer återuppstå nu i tidtabellsskiftet. Någon som vet hur det gick med delen som var tänkt att gå Berlin - Przemyśl, blir det nåt?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Troligen inte sammankopplat eftersom MAV avser att köra via Wroclaw i Polen enligt MAVs hemsida men osvuret är bäst

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Ahlström Visa inlägg
    Troligen inte sammankopplat eftersom MAV avser att köra via Wroclaw i Polen enligt MAVs hemsida men osvuret är bäst

Intressant om det stämmer, det är (med vissa mindre variationer) den historiskt "normalaste" vägen Berlin - Budapest; fram tills att Schlesien tillföll Polen 1945 så gick tågen från Berlin mot sydöstra Centraleuropa alltid den vägen. (Det har säkert förekommit i omgångar under efterkrigstiden också, men knappast varit jättevanligt.)

Så ser även ÖBBs plan ut, att tåget Berlin - Wien går via Wroclaw

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tanken är väl att detta nattåg ska gå kopplat med nattåget Wien - Berlin på del av sträckan (Břeclav - Berlin?), som också kommer återuppstå nu i tidtabellsskiftet. Någon som vet hur det gick med delen som var tänkt att gå Berlin - Przemyśl, blir det nåt?
    Sittvagnar Berlin - Przemyśl kommer. Vag äller sov- och liggvagnar så vet jag det inte. Lite växling kommer att pågå i Racibórz.
    ÖBB-delen kan väl redan bokas.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Så ser även ÖBBs plan ut, att tåget Berlin - Wien går via Wroclaw
    I så fall blir det rimligtvis samman/isärkoppling i Bohumin (som fordom hette Oderberg) och DET är verkligen en klassisk fjärrtågstrad. Nu blev jag litet resesugen...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast enligt den länkade texten skall tåget till Berlin i alla fall gå sammankopplat med nattåget Budapest-Prag, medan tåget från Berlin skall gå sammankopplat med nattåget Berlin - Wien.
    Kan man anta att sammankopplingarna gäller i bägge riktningarna, dvs det nya tåget avgår Budapest sammankopplat med vagnar mot Prag, och anländer till Berlin sammankopplat med vagnar från Wien.
    I så fall är det kanske sammankopplingar på två ställen, eller kan man hitta en gemensam (av Bohumin, Racibórz eller Breclav; det är ganska långa uppehåll på alla tre ställena för Nightjet Berlin-Wien enligt ÖBB)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast enligt den länkade texten skall tåget till Berlin i alla fall gå sammankopplat med nattåget Budapest-Prag, medan tåget från Berlin skall gå sammankopplat med nattåget Berlin - Wien.
    Kan man anta att sammankopplingarna gäller i bägge riktningarna, dvs det nya tåget avgår Budapest sammankopplat med vagnar mot Prag, och anländer till Berlin sammankopplat med vagnar från Wien.
    I så fall är det kanske sammankopplingar på två ställen, eller kan man hitta en gemensam (av Bohumin, Racibórz eller Breclav; det är ganska långa uppehåll på alla tre ställena för Nightjet Berlin-Wien enligt ÖBB)?

Således inte helt klart om körväg
    Efterlängtat, ja troligen för den som vill återuppleva en klassisk route (i mörker)
    Men hur blir restiden från Sverige till Budapest , Förbindelserna från Sverige till Berlin är inte världens bästa, ev två isär- rep ihopkopplingar tar tid och jag ser på järnvägskartan att Wrozlav-Budapest inte är världens rakaste (ironi)
    Det saknas inte helt nattåg till Budapest i dag . MAV kör Munchen-Budapest med daganslutning från M och G, från Cst en tveksam anslutning m-f från Cst 6.21 (som ofta spricker) och som blir m-f 5.26 ej jul och sommarlov från T19 ,alternativ anslutning med tåg 1/2 och dagtåg M-Munchen
    ÖBB kör nattåg Hamburg-Wien med daganslutning i båda ändar till Budapest resp Sverige (M, G och Cst)
    så hur kommer den nya förbindelsen att stå sej jämfört m dessa ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Således inte helt klart om körväg
    Efterlängtat, ja troligen för den som vill återuppleva en klassisk route (i mörker)
    Men hur blir restiden från Sverige till Budapest , Förbindelserna från Sverige till Berlin är inte världens bästa, ev två isär- rep ihopkopplingar tar tid och jag ser på järnvägskartan att Wrozlav-Budapest inte är världens rakaste (ironi)
    Det saknas inte helt nattåg till Budapest i dag . MAV kör Munchen-Budapest med daganslutning från M och G, från Cst en tveksam anslutning m-f från Cst 6.21 (som ofta spricker) och som blir m-f 5.26 ej jul och sommarlov från T19 ,alternativ anslutning med tåg 1/2 och dagtåg M-Munchen
    ÖBB kör nattåg Hamburg-Wien med daganslutning i båda ändar till Budapest resp Sverige (M, G och Cst)
    så hur kommer den nya förbindelsen att stå sej jämfört m dessa ?
    Körvägen för nattåget spelar väl inte så stor roll, i alla fall om du tänkte sova. Ola (och andra) som vill sitta och titta ut genom fönstret kan förstås vara intresserad av det.
    Om du vill räkna på alternativa restider och resvägar för Stockholm-Budapest är det väl bara att börja med länken till MAV, där har du ju exakta tider i Berlin och Budapest.
    Sen får du då kolla på ÖBB och SJ (som bägge har tider i T19 för en del tåg; med reservation att de inte är säkra), och annars kolla på tiderna i T18 hos t.ex. DB.
    Snälltåget har inte lagt ut tider för Berlin-tåget, men i prel graf hittar jag ankomst Malmö 7.26 MTOL (betyder väl måndag och torsdag och lördag), och avgång Malmö 17.00 samma dagar.

Jag är nyfiken på vad du kommer fram till, så berätta gärna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Körvägen för nattåget spelar väl inte så stor roll, i alla fall om du tänkte sova. Ola (och andra) som vill sitta och titta ut genom fönstret kan förstås vara intresserad av det.
    Om du vill räkna på alternativa restider och resvägar för Stockholm-Budapest är det väl bara att börja med länken till MAV, där har du ju exakta tider i Berlin och Budapest.
    Sen får du då kolla på ÖBB och SJ (som bägge har tider i T19 för en del tåg; med reservation att de inte är säkra), och annars kolla på tiderna i T18 hos t.ex. DB.
    Snälltåget har inte lagt ut tider för Berlin-tåget, men i prel graf hittar jag ankomst Malmö 7.26 MTOL (betyder väl måndag och torsdag och lördag), och avgång Malmö 17.00 samma dagar.

Jag är nyfiken på vad du kommer fram till, så berätta gärna!

Kollat lite snabbt
    DB hade inte lagt in T19 i sökmotorn så jag fick ta T18: s anslutnngar (med korrigering för bruten förbindelse I T19 i köpenhamn mellan snabbtåg på jämn timmer fr Cst och EC mot Hamburg

Den nya nattförbindelsen förbättrar inget för genomgående resor Stockholm Budapest , men väl för resor med ett daguppehåll i Berlin

Nyanattåget går i T19
    Berlin hbf 18.41
    Budapest Keleti pu 8.35

Anslutning från Stockholm C 6.21 som i T19 ändras till 5.26 och endast m-f , går ej jul- och sommarlov, övr dagar ingen anslutning samma dag fr Cst
    Restid 27.09 men endast vissa dagar och obekväm avg tid fr Cst

Befintlig ÖBB Hamburg-Wien

ansl fr Stockholm C 10.21 som i T19 ändras till 9.26
    fr Hamburg 16.36
    t Wien 8.19
    fr Wien (MAV) 8.42
    t Budapest keleti pu 11,19
    ien - Hamburg
    Restid 25.53

Motsatt riktning :
    Nya nattåget restid: 28.14 g byte i Berlin, Hamburg (RE-tåg), Flensburg, Fredricia och Köpenhamn

Bef ÖBB nattåg Wien-Hamburg Restid 27.01 med byte i Wien, Hamburg H, Köpenhamn (öresundståg) och Malmö

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kollat lite snabbt
    DB hade inte lagt in T19 i sökmotorn så jag fick ta T18: s anslutnngar (med korrigering för bruten förbindelse I T19 i köpenhamn mellan snabbtåg på jämn timmer fr Cst och EC mot Hamburg

Den nya nattförbindelsen förbättrar inget för genomgående resor Stockholm Budapest , men väl för resor med ett daguppehåll i Berlin

Nya nattåget går i T19
    Berlin hbf 18.41
    Budapest Keleti pu 8.35

Anslutning från Stockholm C 6.21 som i T19 ändras till 5.26 och endast m-f , går ej jul- och sommarlov, övr dagar ingen anslutning samma dag fr Cst
    Restid 27.09 men endast vissa dagar och obekväm avg tid fr Cst

fr Hamburg 16.36
    t Wien 8.19
    fr Wien (MAV) 8.42
    ien - Hamburg
    Restid 25.53

Motsatt riktning :
    Nya nattåget restid: 28.14 g byte i Berlin, Hamburg (RE-tåg), Flensburg, Fredricia och Köpenhamn

Bef ÖBB nattåg Wien-Hamburg Restid 27.01 med byte i Wien, Hamburg H, Köpenhamn (öresundståg) och Malmö

Reservation ovan för att tider i Danmark och Tyskland är från T18, inte heller DSB:s reseplanerarere hade T19 (inlagt endast T18 t o m 5 december?)
    Exempel på tvivelaktig anslutning är Nya nattåget till Berlin och anslutning med tåg via Hamburg, Flensburg och Fredricia med ankomst Köpenhamn 18.08 (T18) och byte till snabbtåg med avg tid 18.23 (enligt tåglista T19)
    När nya Ringstedbanan i Danmark öppnar så kommer restiderna Hamburg-Cst och v v att förkortas med en timme när tåg från Cst 6.26 8.26 osv får anslutning till EC mot Hamburg och sista direkttåget kl 18.23 från Köpenhamn till Cst får anslutning med EC fr Hamburg och man slipper åka via Flensburg .
    När öppnar den?

Dessutom finns ett MAV nattåg Munchen-Budapest som saknar daganslutning Cst-Munchen och v v så den förbindelsen tog jag inte med

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

- - -
    fr Hamburg 16.36
    t Wien 8.19
    fr Wien (MAV) 8.42
    ien - Hamburg
    Restid 25.53
    - - -
    Nu måste det ha blivit lite redigeringsfel. Nattåget till Wien avgår vid halvniotiden från Hamburg. Och uppgiften om restid 25:53 måste väl syfta på någon förbindelse som du till sist inte tog med i inlägget?

Medlem
    nov 2017

- - -
    När nya Ringstedbanan i Danmark öppnar så kommer restiderna Hamburg-Cst och v v att förkortas med en timme när tåg från Cst 6.26 8.26 osv får anslutning till EC mot Hamburg och sista direkttåget kl 18.23 från Köpenhamn till Cst får anslutning med EC fr Hamburg och man slipper åka via Flensburg .
    När öppnar den?
    - - -
    Jag vet inte svaret, men jag kan tillägga att även tåg 523 (7.23 från Stockholm, M-F frånsett sommarlovsperioden) ska gå ända till Köpenhamn. Timmestrafik Stockholm - Köpenhamn vid den tiden på dagen.

Fortfarande förutsatt att DSB:s nuvarande tidtabell (liksom även DB:s) står sig så ska det kunna gå för stockholmare att ta det tåget, byta på København H (12.31-12.52) och i Fredericia (8 minuter), för att sedan vara framme i Hamburg 18.02 om allt går bra.

Medlem
    nov 2017

Reservation ovan för att tider i Danmark och Tyskland är från T18, inte heller DSB:s reseplanerarere hade T19 (inlagt endast T18 t o m 5 december?)
    - - -
    När öppnar den?
    - - -
    Nu har jag hittat en uppgift i danska Wikipedia (länk). Enligt den artikeln ska den nya København-Køge-Ringsted-banen invigas i maj 2019. Vi får hoppas att den uppgiften fortfarande är aktuell. Men jag känner mig inte helt säker på att möjligheten till snabbt byte i Köpenhamn mellan snabbtåget från Stockholm och EC-tåget mot Hamburg kommer att återuppstå då. Kanske har SJ och DSB haft tillräckligt med bekymmer och kostnader vid de många tillfällen då försening uppstår och anslutningen spricker.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-23 klockan 11:23:24.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

fr Hamburg 16.36
    t Wien 8.19
    fr Wien (MAV) 8.42
    ien - Hamburg
    Restid 25.53
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nu måste det ha blivit lite redigeringsfel. Nattåget till Wien avgår vid halvniotiden från Hamburg. Och uppgiften om restid 25:53 måste väl syfta på någon förbindelse som du till sist inte tog med i inlägget?
    Ja. enligt ÖBB så går Nightjet 10 december i år (dvs T19) från Hamburg 20.29 och ankommer Wien 8.27, och har anslutning till tåget med ankomst Budapest 11.19.
    Och med dagens EC-tider ankommer man Hamburg 20.16, vilket känns väldigt tajt att åka vidare 11 min senare (med bagage?).

Men, restiden 25.53 stämmer väl för T19 med avgång 9.26 från Stockholm.

Rent generellt är det nog (som även nämnts) så att de flesta svenskar som kan tänkas ta det nya nattåget är mer tågluffare än t.ex. tjänsteresenärer till möte i Budapest, och då åker man inte i ett sträck från Stockholm till Budapest.

Medlem
    nov 2017

- - -
    Men, restiden 25.53 stämmer väl för T19 med avgång 9.26 från Stockholm.
    - - -
    Ja, jag hade läst fel när jag ifrågasatte restiden 25:53.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag vet inte svaret, men jag kan tillägga att även tåg 523 (7.23 från Stockholm, M-F frånsett sommarlovsperioden) ska gå ända till Köpenhamn. Timmestrafik Stockholm - Köpenhamn vid den tiden på dagen.

Fortfarande förutsatt att DSB:s nuvarande tidtabell (liksom även DB:s) står sig så ska det kunna gå för stockholmare att ta det tåget, byta på København H (12.31-12.52) och i Fredericia (8 minuter), för att sedan vara framme i Hamburg 18.02 om allt går bra.
    Den förbindelsen finns ju nästan idag, men man får åka Öresundståg mellan Lund och Köpenhamn, vilket dock gör att man inte kan få Sparpreis på hela resan, så en viss förbättring är det.
    Det var ju trist att det inte går under sommarlovet, för i somras körde DSB ett tåg 13.35 från Köpenhamn, där det hade blivit en fin anslutning med entimmes-lunchpaus (och säkerhetsmarginal) från 7.22-tåget (www.sj.se annonserar 7.22 medan du sett 7.23, som kanske är teknisk avgångstid).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

korrekt att det finns ett sådant tåg
    men
    Nu gäller det anslutning till ett nytt nattåg som avgår BERLIN HBF 18.41 och då räcker det inte att vara i Hamburg 18.02
    sen har vi en alternativ avgång med ÖBB från Hamburg 20.16 till Wien och byte mot Budapest och då kan man åka 09.26 från Cst (med byte i Lu el M)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rent generellt är det nog (som även nämnts) så att de flesta svenskar som kan tänkas ta det nya nattåget är mer tågluffare än t.ex. tjänsteresenärer till möte i Budapest, och då åker man inte i ett sträck från Stockholm till Budapest.[/QUOTE]

Stämmer och det var därför jag sa att det nya tåget ÄR en tillgång för de som vill göra dagsuppehåll i Berlin (alltid värt ett besök)

för den som åker "ettsträckåkning" KAN den nya förbindelsen vara aktuell om man vill vara framme 8.35 till skillnad från den lite snabbare förbindelsen via Wien som ankommer Budapest 11.19
    t ex närvaro vid konferens med de tiderna och motsvarande norrut om man vill ha en heldag i Budapest och åka 19.25 (i st f 17.40)

Men om konferensen börjar på en måndag eller sommartid är det ändå kört då tåget f Cst 05.26 (ny avg tid enligt tåglista i T19) inte är dagligt

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •