Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: »Dags att göra förarna arbetslösa«

»Dags att göra förarna arbetslösa«

I en krönika i gårdagens (19 september 2018) Kvällsposten/Expressen tycker krönikör Csaba Perlenberg att det är dags för Skånetrafiken att göra förarna arbetslösa.

Det rör både bussförare och lokförare.

»Skånetrafiken går mot en förarlös framtid – om än långsamt. Medan Danmark redan nu förbereder sig för förarlösa lokaltåg för S-tågen har Region Skåne och andra svenska tågoperatörer hamnat hopplöst bakom samtalet om automatisering på spårbunden trafik. (---) Förr eller senare kommer Skånetrafiken att behöva ge sig i kast med en automatiseringsstrategi – men det behövs sannerligen ett politiskt initiativ under den kommande mandatperioden av regionens tillträdande styre för att få bollen i rullning för den spårbundna trafiken.«

Han tycker att »Skånetrafiken måste öka farten i automatiseringsprocessen«, även om detta innebär att man öppnar porten till »ett arbetsmarknadspolitiskt stålbad«.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: »Dags att göra förarna arbetslösa«

Att vi går mot allt mer automatisering är inget nytt och i jämförelse med många andra länder var Sverige tidigt ute. De är bara att inse att automatiseringen kommer fortsätta och hänga med och anpassa arbetsmarknaden till det hela. Är ingen naturlag att "alla" ska jobba fyrtio timmar i veckan utan det är utan det är något "vi" bestämt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns nog svåra problem att lösa innan dess. Tremeters elstängsel utefter alla banor exempelvis för hur håller man annars obehöriga från spåret. En automatförare kas säkert nödstoppa om någon kandidat hoppar ut i spåret men hur skiljer man dessa från djur? Skall tåget alltid nödbromsa vid dessa tillfällen? Osv.

Senast redigerat av Åke K den 2018-09-20 klockan 10:16:07.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det finns nog svåra problem att lösa innan dess. Tremeters elstängsel utefter alla banor exempelvis för hur håller man annars obehöriga från spåret. En automatförare kas säkert nödstoppa om någon kandidat hoppar ut i spåret men hur skiljer man dessa från djur? Skall tåget alltid nödbromsa vid dessa tillfällen? Osv.
    Studiebesök på den Köpenhamnska Metron anbefalles. Initialt hade man inte ens plattformsdörrar på stationer i det fria, istället hade man detektorer för att upptäcka spårspringare, men dessa falsklarmade för ofta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Studiebesök på den Köpenhamnska Metron anbefalles. Initialt hade man inte ens plattformsdörrar på stationer i det fria, istället hade man detektorer för att upptäcka spårspringare, men dessa falsklarmade för ofta.
    Eftersom jag redan besökt den köpenhamnska lilleputmetron vill jag framföra åsikten om att driftförhållandena där skiljer sej en hel del från hur det är på den skånska landsbygden - som jag faktiskt också besökt!

påstår
    Thomas K Ohlsson

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Vad är det som blir bättre med förarlösa fordon för passagerarna? Att det i artikeln skulle köra runt femtioelva småbilar som kör när folk själv vill lär väl kosta en del i investering.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Vad är det som blir bättre med förarlösa fordon för passagerarna? Att det i artikeln skulle köra runt femtioelva småbilar som kör när folk själv vill lär väl kosta en del i investering.
    När det gäller stadsbussarna så kan det ju iaf finnas fördelen att man slipper busschafförer som tror de är ute på en racerbanan i en liten sportbil!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förarlösa tåg går inte att implementera på nuvarande järnvägsinfrastruktur och ligger låååångt fram i tiden (om man inte talar om slutna små spårsystem som Köpenhamns metro). Se bara på hur segdraget tågskyddssystemet ERTMS har varit att införa. Gäsp!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Ja, inte bara i bilar, utan det skulle kräva en rejäl utbyggnad av gatunätet, man borde behöva utgå från att bilägaren vill att bilen ska åka hem för varje längre uppställning. I gengäld kan man naturligtvis bli av med en hel del parkeringsplatser, men det finansierar förmodligen inte utbyggnaden av gatunätet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom jag redan besökt den köpenhamnska lilleputmetron vill jag framföra åsikten om att driftförhållandena där skiljer sej en hel del från hur det är på den skånska landsbygden - som jag faktiskt också besökt!
    Skillnaden minskar successivt genom uppsättning av bullerskydd och stängsel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Att det finns saker som behöver lösas tror jag i stort sätt alla är överens om. Några tre meters elstängsel runt våra banor eller vägar har vi generellt inte idag och jag ser inte varför det skulle behövas i framtiden. Du verkar vara av den åsikten att om man inte kan lösa alla tänkbara och otänkbara problem ska man inte införa något. Det kanske kommer som en nyhet för dig men dagens trafik har en hel del problem och vi har accepterat en lösning som inte är hundraprocentig redan.

Sedan säger jag inte att vi kommer köra förarlöst i stor skala imorgon men tro mig det kommer och de som stoppar huvudet i sanden kommer drabbas mest när den dagen kommer, speciellt om man ser på en nationell nivå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En fundering. Är det RKTMs sak att driva den här automatiseringen? Förvisso, Skånetrafiken äger ju tågen så det är svårt att göra det utan att de är så att säga "med på tåget".

Tror antalet inblandade aktörer gör att det kommer ta tid innan vi ser detta på tåg. Självkörande bussar tror jag kommer tidigare, där finns ett annat incitament, på mindre linjer är ju föraren en betydligt större del av kostnaden.

Men på utsidan tror jag detta kommer drivas mer av bussbolaget än RKTM. Nobina tittar ju mycket på detta exempelvis.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-21 klockan 18:36:02.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Sedan säger jag inte att vi kommer köra förarlöst i stor skala imorgon men tro mig det kommer och de som stoppar huvudet i sanden kommer drabbas mest när den dagen kommer, speciellt om man ser på en nationell nivå.
    Mitt troende är att i vart fall kommer vi inom en relativt nära framtid få automatkörning av tåg men med övervakning. Det är svårt tro att resenärerna skulle ha förtroende för ett helt obemannat tåg. Vi kan ju jämföra med flyg som ofta kör på autopilot som noga övervakas av kapten och styrman.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Mitt troende är att i vart fall kommer vi inom en relativt nära framtid få automatkörning av tåg men med övervakning. Det är svårt tro att resenärerna skulle ha förtroende för ett helt obemannat tåg. Vi kan ju jämföra med flyg som ofta kör på autopilot som noga övervakas av kapten och styrman.
    Vi kanske får obemannade bussar samtidigt som man envisas med att bemanna tågen med tågvärd?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Att det finns saker som behöver lösas tror jag i stort sätt alla är överens om. Några tre meters elstängsel runt våra banor eller vägar har vi generellt inte idag och jag ser inte varför det skulle behövas i framtiden. Du verkar vara av den åsikten att om man inte kan lösa alla tänkbara och otänkbara problem ska man inte införa något. Det kanske kommer som en nyhet för dig men dagens trafik har en hel del problem och vi har accepterat en lösning som inte är hundraprocentig redan.

Skulle inte förvåna mig alls om man anser att järnvägsdriften kräver sådana drastiska åtgärder samtidigt som självkörande bilar tillåts i blandtrafik, de självkörande bilarnas första dödsoffer har redan drabbats.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle inte förvåna mig alls om man anser att järnvägsdriften kräver sådana drastiska åtgärder samtidigt som självkörande bilar tillåts i blandtrafik, de självkörande bilarnas första dödsoffer har redan drabbats.
    Om tåg hade krockat lika ofta som bilar gör det hade man nog accepterat mer experimenterande i tågtrafiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om tåg hade krockat lika ofta som bilar gör det hade man nog accepterat mer experimenterande i tågtrafiken.
    Tror inte det. Snarare tvärtom, då hade man styrt upp tågtrafiken ännu hårdare och kanske tillåtit ännu mer experiment i biltrafiken.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •