Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ingen påstigning

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ingen påstigning

Den gubben gick inte, eller kanske snarare – den gubben fick gå en bit till innan han kunde kliva på spårvagnen på Klarabergsgatan i Stockholm

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ingen påstigning

Det är ju tyvärr inte glasklart för allmänheten att det vi ser på bilden inte är någon hållplats utan (antar jag) en upphöjning vid vändspåren för att vid behov underlätta av- och påstigning för personal. Jo, hänvisningsskyltar finns uppsatta (på stolparna med valaffischer), men det är ändå förvirrande med det som ser ut som en ändhållplats just utanför uppgången/utgången från T-bana och pendeltåg. Jag har sett förnuftiga förare skylta "Ej i trafik" innan vagnen körs från avstigningshållplatsen, belägen längre österut på Klarabergsgatan, till vändspåret, och därefter "7 Djurgården Waldemarsudde" först när vagnen är på väg tillbaka till påstigningshållplatsen. Kunde kanske vara något att införa allmänt, eller vad säger SS-ledningen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Det är ju tyvärr inte glasklart för allmänheten att det vi ser på bilden inte är någon hållplats utan (antar jag) en upphöjning vid vändspåren för att vid behov underlätta av- och påstigning för personal. Jo, hänvisningsskyltar finns uppsatta (på stolparna med valaffischer), men det är ändå förvirrande med det som ser ut som en ändhållplats just utanför uppgången/utgången från T-bana och pendeltåg. Jag har sett förnuftiga förare skylta "Ej i trafik" innan vagnen körs från avstigningshållplatsen, belägen längre österut på Klarabergsgatan, till vändspåret, och därefter "7 Djurgården Waldemarsudde" först när vagnen är på väg tillbaka till påstigningshållplatsen. Kunde kanske vara något att införa allmänt, eller vad säger SS-ledningen?
    Är det tänkt med ytterligare förlängning av spårvägen bakom vagnen? Tycker det ser lite provisoriskt med betongblocken bakom vagnen.

Lokförare hos SJ AB
    Hemstation: Kalmar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
    Är det tänkt med ytterligare förlängning av spårvägen bakom vagnen? Tycker det ser lite provisoriskt med betongblocken bakom vagnen.
    Tidigare tänkt. Men just nu i varje fall inte planerat eller beslutat. I morgon är en annan dag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
    Ja från början var tanken att linjen skulle gå vidare över Kungsholmen till Hornsberg. När man räknade lite mer noga på resandeunderlaget tyckte man att detta inte räckte till och det hela ströks från agendan. Men som synes har man inte byggt bort någon eventuell fortsättning. En tänkbar förlängning är den korta snutten över till Stockholm C men det sägs att viadukten över Vasagatan i så fall behöver förstärkas. Vi får se....

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja från början var tanken att linjen skulle gå vidare över Kungsholmen till Hornsberg. När man räknade lite mer noga på resandeunderlaget tyckte man att detta inte räckte till och det hela ströks från agendan. Men som synes har man inte byggt bort någon eventuell fortsättning. En tänkbar förlängning är den korta snutten över till Stockholm C men det sägs att viadukten över Vasagatan i så fall behöver förstärkas. Vi får se....
    Lite underligt är det dock att resandeunderlaget skulle anses otillräckligt för en förlängd spårväg linje 7. Bl.a. presenterades Lindhagensområdet med Hornsberg så här inför byggstarten av det här området på nordvästra Kungsholmen:

Inom stadsdelen Lindhagen planeras för ca 15 000 nya arbetsplatser och ca 8 000 nya innevånare i 5000 nya lägenheter. Området kommer att omvandlas till en stadsdel med en tät innerstadsstruktur.

Det borde alltså vara mer än tillräckligt med människor som passerar området dagligen. Och man har ju därför numer busslinje 50 (som är tänkt att bli till stombuss linje 5 så småningom) så behovet av bra kollektivtrafik inom området får anses bevisat. Möjligen ligger det området i fatet att t-banans gröna och blå linjer passerar genom Lindhagen/Hornsberg!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Lite underligt är det dock att resandeunderlaget skulle anses otillräckligt för en förlängd spårväg linje 7. Bl.a. presenterades Lindhagensområdet med Hornsberg så här inför byggstarten av det här området på nordvästra Kungsholmen:

Inom stadsdelen Lindhagen planeras för ca 15 000 nya arbetsplatser och ca 8 000 nya innevånare i 5000 nya lägenheter. Området kommer att omvandlas till en stadsdel med en tät innerstadsstruktur.

Det borde alltså vara mer än tillräckligt med människor som passerar området dagligen. Och man har ju därför numer busslinje 50 (som är tänkt att bli till stombuss linje 5 så småningom) så behovet av bra kollektivtrafik inom området får anses bevisat. Möjligen ligger det området i fatet att t-banans gröna och blå linjer passerar genom Lindhagen/Hornsberg!
    Det var väl just det att Kungsholmen har bra försörjning av trafik med tunnelbana, och behöver inte spårväg.

Jag vet inte exakt var man ska bygga, för det är realtivt fullt i västra Kungsholmen, men Lindhagensplan ligger i alla fall 200 m från nedgången till Thorildsplan T-station.
    Det finns en park och äldre fotbollsarena vid Kristineberg man kan bygga i, men den ligger nära Kristineberg T-station.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just detta med Tunnelbanan har nog i princip dödat möjligheterna till förlängning av spårvägen i närtid.
    Bussarna på linje 50 fick inte bli någon stomlinje och turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen har med tiden glesats ut just pga för få resande.
    Det är ju inte våldsamt långt att gå eller cykla till Tunnelbanan vilket förmodligen spelar in.
    Att det blir någon förlängning av spårvägen bortom Centralen västerut ser jag därmed som osannolikt.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det var väl just det att Kungsholmen har bra försörjning av trafik med tunnelbana, och behöver inte spårväg.

Jag vet inte exakt var man ska bygga, för det är realtivt fullt i västra Kungsholmen, men Lindhagensplan ligger i alla fall 200 m från nedgången till Thorildsplan T-station.
    Det finns en park och äldre fotbollsarena vid Kristineberg man kan bygga i, men den ligger nära Kristineberg T-station.
    Det finns idag i första hand två t-banestationer som servar den här delen runt Lindhagensgatan och ned mot Hornsbergs strand. Men bor man i det nybyggda bostadsområdet ned mot Ulvsundasjön är Thorildsplan och/eller Stadshagen inte direkt någon riktigt bra lösning eftersom de ligger lite perifert till stor del av bostadsbebyggelsen.

Då är nog buss linje 50 för många det bästa alternativet för att komma ned till City. Den bussen går ju utmed hela Lindhagensgatan, förbi Lindhagensplan och sedan vidare förbi Fridhemsplan och ned via Hantverkargatan till Tegelbacken och Vasagatan/Centralen. Sedan fortsätter förstås linje 50 via Odenplan, Odengatan, Roslagstull, Universitetet och slutar vid Lappkärrsberget. Det är alltså en riktigt lång busslinje.

Men även om busslinje 50 körs med ledbussar borde alltså en förlängd spårvägslinje 7 med sträckning utmed Lindhagensgatan, Fridhemsplan och sedan längs den långa (tråkiga?) Fleminggatan för anslutning till nuvarande ändhållplats vid Åhléns/T-Centralen vara en klar avlastning och ge både boende och arbetande i Lindhagen/Hornsberg en välkommen, bra kollektivtrafiklösning.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Just detta med Tunnelbanan har nog i princip dödat möjligheterna till förlängning av spårvägen i närtid.
    Bussarna på linje 50 fick inte bli någon stomlinje och turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen har med tiden glesats ut just pga för få resande.
    Det är ju inte våldsamt långt att gå eller cykla till Tunnelbanan vilket förmodligen spelar in.
    Att det blir någon förlängning av spårvägen bortom Centralen västerut ser jag därmed som osannolikt.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'Bussarna på linje 50 fick inte bli någon stomlinje och turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen har med tiden glesats ut just pga för få resande.'? Och vad menas egentligen med '...turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen'?

Nu kommer ju först beslutade stombusslinje 6 men busslinje 5 är väl inte lagd på hyllan? I Stockholm Direkt skrevs bl.a. följande för ett drygt halvår sedan: 'Varför linje 6 och inte linje 5? Nummer 5 är redan inritad och planerad. Kan bli verklighet i framtiden och kommer då att ersätta buss 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).'

Och jag tror att det också finns goda utsikter att förlänga spårvagnslinje 7 över Kungsholmen vidare till Hornsberg. Och detta säger jag inte enbart för att jag bor på Kungens fina holme! 🚋😊👍

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'Bussarna på linje 50 fick inte bli någon stomlinje och turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen har med tiden glesats ut just pga för få resande.'? Och vad menas egentligen med '...turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen'?

Nu kommer ju först beslutade stombusslinje 6 men busslinje 5 är väl inte lagd på hyllan? I Stockholm Direkt skrevs bl.a. följande för ett drygt halvår sedan: 'Varför linje 6 och inte linje 5? Nummer 5 är redan inritad och planerad. Kan bli verklighet i framtiden och kommer då att ersätta buss 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).'

Och jag tror att det också finns goda utsikter att förlänga spårvagnslinje 7 över Kungsholmen vidare till Hornsberg. Och detta säger jag inte enbart för att jag bor på Kungens fina holme! 🚋😊👍
    Eftersom jag anser mej ha en relativt god insikt i vad som händer på Hantverkargatan 45 - uppenbarligen till skillnad från vissa andra - kan jag meddela att utsikterna för att det byggs spårväg till Hornsberg under de närmaste 50 åren är närmast obefintliga. Den som vill skaffa sej mer information kring detta uppmanas gå in på Spårvägssällskapets diskussionsforum och söka efter inlägg som innehåller ordet "Hornsberg"...

informerar
    Thomas K Ohlsson
    (spårvägsexpert)

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom jag anser mej ha en relativt god insikt i vad som händer på Hantverkargatan 45 - uppenbarligen till skillnad från vissa andra - kan jag meddela att utsikterna för att det byggs spårväg till Hornsberg under de närmaste 50 åren är närmast obefintliga. Den som vill skaffa sej mer information kring detta uppmanas gå in på Spårvägssällskapets diskussionsforum och söka efter inlägg som innehåller ordet "Hornsberg"...

informerar
    Thomas K Ohlsson
    (spårvägsexpert)
    Jag gjorde som du föreslår och sökte på 'Hornsberg' men det resulterade inte i några absoluta sanningar om framtiden för spårvagn linje 7 på Kungsholmen. Kan du vara snäll och ge en länk till de inlägg på Spårvägssällskapets diskussionsforum som du menar ska visa att det inte blir någon förlängning av sjuan till Lindhagen/Hornsberg under de närmaste femtio (50) åren!

Eller så kanske du kan berätta var du inhandlat din kristallkula du skådat in i framtiden med? Eller är det kanske någon annan metod för att spå framtiden för spårvägen med här i stan? Personligen uttalar jag mig inte så tvärsäkert om vad ska ske ens nästa vecka och än mindre under det närmaste halvseklet. Men det är ju jag det med min begränsade vy från Kungsholmens horisont!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag gjorde som du föreslår och sökte på 'Hornsberg' men det resulterade inte i några absoluta sanningar om framtiden för spårvagn linje 7 på Kungsholmen. Kan du vara snäll och ge en länk till de inlägg på Spårvägssällskapets diskussionsforum som du menar ska visa att det inte blir någon förlängning av sjuan till Lindhagen/Hornsberg under de närmaste femtio (50) åren!

Eller så kanske du kan berätta var du inhandlat din kristallkula du skådat in i framtiden med? Eller är det kanske någon annan metod för att spå framtiden för spårvägen med här i stan? Personligen uttalar jag mig inte så tvärsäkert om vad ska ske ens nästa vecka och än mindre under det närmaste halvseklet. Men det är ju jag det med min begränsade vy från Kungsholmens horisont!
    Eftersom en sökning på ordet "Hornsberg" ger 1139 träffar är jag imponerad av den hastighet som skribenten "Arne" haft vid genomläsningen!
    Jag vill inte peka ut något enstaka inlägg som mer betydelsefullt än något annat, men det är framför allt den debatt som fördes under den tid som Christer G Wennerholm var trafiklandstingsråd som är relevant för frågeställningen.
    50 år är en lång tid så jag kanske tog i lite, men jag är övertygad om att det inte kommer att rulla några spårvagnar ut till Moa Martinssons torg under min livstid...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'Bussarna på linje 50 fick inte bli någon stomlinje och turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen och Hornsberg har med tiden glesats ut just pga för få resande.'? Och vad menas egentligen med '...turtätheten mellan Centralen/Cityterminalen'?

Jag tycker inte Fredriks text var svår att förstå, speciellt som jag är övertygad om att han hade missat orden "och Hornsberg" på det ställe där jag skjutit in det ovan.

Det är väl tydligt att linje 50 inte blivit stomlinje än, och att det inte finns någon planerad tidpunkt att den skall bli det (du citerar ju själv "kan bli verklighet i framtiden"). Annars har det för blivande stomlinjer ofta nämnts att man väntar på någon ombyggnad eller annan förändring. Så, ligger inte planen undanstoppad på en hylla, men kan möjligen tas ner och dammas av i framtiden?

Turtätheten på linje 50 är ju så att det bara är i riktig lågtrafik som alla bussar går Hornsberg-Stora Lappkärrsberget, annars vänder alltid varannan buss från Stora Lappkärrsberget vid Cityterminalen. Det är ju en form av utglesning, troligen pga få resande.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker inte Fredriks text var svår att förstå, speciellt som jag är övertygad om att han hade missat orden "och Hornsberg" på det ställe där jag skjutit in det ovan.

Det är väl tydligt att linje 50 inte blivit stomlinje än, och att det inte finns någon planerad tidpunkt att den skall bli det (du citerar ju själv "kan bli verklighet i framtiden"). Annars har det för blivande stomlinjer ofta nämnts att man väntar på någon ombyggnad eller annan förändring. Så, ligger inte planen undanstoppad på en hylla, men kan möjligen tas ner och dammas av i framtiden?

Turtätheten på linje 50 är ju så att det bara är i riktig lågtrafik som alla bussar går Hornsberg-Stora Lappkärrsberget, annars vänder alltid varannan buss från Stora Lappkärrsberget vid Cityterminalen. Det är ju en form av utglesning, troligen pga få resande.
    Tack för dina kompletterande förklaringar. Nu ska förstås den här tråden inte i första hand behandla Stockholms stombusslinjer. Men det blev ju ett förståeligt sidospår (sic!) när diskussionen handlade om en eventuell förlängning av spårvagnslinje 7 från T-Centralen/Åhléns till Lindhagen/Hornsberg. Jag tycker dock att det fortfarande måste vara en fullt tänkbar logisk utveckling med linje 50 omgjord till en stombuss linje 5.

Det är förvisso inte en 'blåbusslinje' per se men den har dock ofta röda långa ledbussar av stombusstyp; i varje fall när jag har åkt med 50:an. Så tanken måste väl trots allt vara att det är behov av stora bussar på den här faktiskt rätt långa busslinjen här i Stockholm. Och eftersom man nu sedan i december kör med stombusslinjen 6 så finns det ju ett gap i linjeschemat för en kommande omgörning av linje 50 till stombuss nr 5.

Vad så gäller förlängningen av spårvagn linje 7 till Kungsholmen och Lindhagen/Hornsberg så är jag dock realistiskt positiv till att det ska kunna ske under överskådlig framtid. Där skiljer sig min bedömning från signaturen TKO. Men han har ju förstås alltid haft ett visst skeptiskt horn i sidan till vad som kallades NK-expressen av vissa under ett tidigare skede av spårvagn 7:s underbara lif och lefverne!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För den som inte orkar plöja igenom alla SSS foruminlägg kommer här snabbversionen till att den förlängningen hamnat långt ner på listan.

Broarna över Vasagatan och Cst har inte den rätta bärkraften enligt beräkningar som gjordes när förlängningsplanerna var som hetast. Den sist byggda dvs närmast Royal Viking hotell klarar trycket men inte övriga. Detta gjorde att de planerna skrinlades. Och för den som rör sig i områden kan man se att spåren går precis fram till broskarven.

Sen kan det finnas andra skäl men tekniskt sett är denna den största anledningen.

OCh det är dyrt att bygga broar... speciellt om man måste ta bort den gamla först.

Stefan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tilläggas kan att Jernhusen har (haft?) planer på en stor ombyggnad av Stockholm C, då förmodligen de nämnda viadukterna måste bytas ut.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sen kan man väl också tillägga att när ett sånt där bostadsområde håller på att byggas ut så svamlar folk till höger och vänster om allt möjligt som borde göras med anledning av detta, vilket givetvis till viss del motiveras av intressen i markpriser och opinionssiffror, men till minst lika stor del är det bara allmän idioti. Fem nya kvarter på bortersta Kungsholmen är ju på sätt och vis ungefär lika sensationellt som en ny detaljplan i Trolle-Ljungby...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •