Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bergqvist i Insjön skickar sågade trävaror på järnväg till Kina

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bergqvist i Insjön skickar sågade trävaror på järnväg till Kina

http://www.jarnvagsnyheter.se/201809...ce=apsis-anp-3

Sågverket i Insjän skickar nu sina leveranser med tåg till Kina. Notera dock den lite udda logistiklösningen att lasten går med tåg till Göteborgs Hamn, lastas sedan om till båt för leverans till Hamburg varefter den sedan går hela vägen med tåg från Hamburg till Kina. Sidenvägen?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bergqvist i Insjön skickar sågade trävaror på järnväg till Kina

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    http://www.jarnvagsnyheter.se/201809...ce=apsis-anp-3

Sågverket i Insjän skickar nu sina leveranser med tåg till Kina. Notera dock den lite udda logistiklösningen att lasten går med tåg till Göteborgs Hamn, lastas sedan om till båt för leverans till Hamburg varefter den sedan går hela vägen med tåg från Hamburg till Kina. Sidenvägen?

Mvh/Alex
    Jag kunde förstå det bättre om de gick via en hamn med bredspårsanslutning. Men det kanske inte går båtar dit. För jag har för mig att det finns tågpendlar från någon av baltstaterna till Kina.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Outgrundliga äro tydligen inte bara Herrens vägar utan också järnvägsgodsets!
    Jag förmodar att trävarorna lastas i containrar, och då tycker man väl numera det är lättare att lyfta lådorna än att växla in vagnarna (med lådor) i nya tåg.

Om vi funderar på en "hel" järnvägslösning - hur skulle den se ut idag? Det går (väl?) heltåg från Insjön till Skandiahamnen, förmodar att godset går i dessa tåg. Göteborg-Hamburg går förmodligen inget heltåg, utan det skulle väl bli rangering i Göteborg (hamnen eller Sävenäs) och sedan i Malmö (?). Därifrån tåg till Maschen och sedan med fördelningståg ut till hamnen i Hamburg. Det kanske tar lika lång tid och är dyrare än att lasta om till båt?

Frågan är ju också vilka volymer det handlar om - är det enstaka containrar?

funderar
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-09-19 klockan 15:34:38. Anledning: stavningskorrigering

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag förmodar att trävarorna lastas i containrar, och då tycker man väl numera det är lättare att lyfta lådorna än att växla in vagnarna (med lådor) i nya tåg.

Om vi funderar på en "hel" järnvägslösning - hur skulle den se ut idag? Det går (väl?) heltåg från Insjön till Skandiahamnen, förmodar att godset går i dessa tåg. Göteborg-Hamburg går förmodligen inget heltåg, utan det skulle väl bli rangering i Göteborg (hamnen eller Sävenäs) och sedan i Malmö (?). Därifrån tåg till Maschen och sedan med fördelningståg ut till hamnen i Hamburg. Det kanske tar lika lång tid och är dyrare än att lasta om till båt?

funderar
    Thomas K Ohlsson
    Hector kör väl en combipendel till Tyskland? Men jag tror den är helt för Samship / Van Dieren. Men förmodligen är det också en prisfråga och då är säkert båten billigast. Och att lasta om en container går ju snabbt. Tåget från Insjön ska ju ändå växlas in på Skandiahamnen då det även innehåller mycket Clas Ohlssongods. Tågdragare är CFL!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hector kör fyra pendlar åt Samskip till Krefeld i Tyskland samt sen åt SFL mellan Hallsberg och Tyskland.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det kan också vara så att den aktuella lösningen förklaras av att man ändå måste byta vagnar för transporten, plus då att transporten genom Danmark förmodligen är dyrare än båttransporten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det kan också vara så att den aktuella lösningen förklaras av att man ändå måste byta vagnar för transporten, plus då att transporten genom Danmark förmodligen är dyrare än båttransporten.
    Är det problem med godstrafik genom Danmark, kapacitetsbrist?
    Man har byggt dubbelspår i södra Jylland, som borde löst upp flaskhalsen där. Man har också byggt extra dubbelspår Köpenhamn-Ringsted om än försenat och inte i trafik ännu pga ett omtalat signalsystem. Det är väl fortfarande kapacitetsbrist längs Öresundsbanan Ørestad-Öresundsbron-Lernacken.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Jag kunde förstå det bättre om de gick via en hamn med bredspårsanslutning. Men det kanske inte går båtar dit. För jag har för mig att det finns tågpendlar från någon av baltstaterna till Kina.
    Man har väl renoverat och delvis nybyggt Haparandabanan med tanke på såna här upplägg, mellan Sverige/Norge och bredspårsländerna.
    Hade det gått att köra via Haparanda?
    Då blir det en omlastning före Ryssland. Med den beskrivna lösningen blir det tre, i Göteborgs hamn, i Hamburgs hamn och vid gränsen Polen-Vitryssland. Dessutom tillkommer alltid omlastningen vid gränsen Kazakstan-Kina.
    Vad är det för fel på Haparanda, när det går bättre med såna här upplägg med fraktbåt?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-20 klockan 07:56:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror det helt enkelt är så att trävarorna till Kina än så länge är en mycket liten del av godset från Insjön. Då körs det säkert billigare och effektivare genom att följa med den pendel som dagligen går mellan Insjön och Göteborg Skandiahamnen. I Skandiahamnen finns ju spår ,kranar och annan infrastruktur för att mycket effektivt sköta omlastning mellan tåg,båt och bil. Naturligtvis hade det varit trevligt at få igång sådan trafik via Haparanda men jag tror inte ens att det längre är särskilt mycket gods som går mellan Sverige och Finland på järnväg. Då färjeleden via Stockholm-Värtan lades ner vet jag ai alla fall att mycket försvann som hamnade på bilar!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Är det problem med godstrafik genom Danmark, kapacitetsbrist?
    Man har byggt dubbelspår i södra Jylland, som borde löst upp flaskhalsen där. Man har också byggt extra dubbelspår Köpenhamn-Ringsted om än försenat och inte i trafik ännu pga ett omtalat signalsystem. Det är väl fortfarande kapacitetsbrist längs Öresundsbanan Ørestad-Öresundsbron-Lernacken.
    Kapaciteten ökar inte förrän banan över Ringsted tas i bruk och då bara obetydligt.

Det jag snarare pekade på var dock att danskarna har vett att ta bra betalt för den genomgående godstrafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det om man åkte färja Trelleborg-Sazznitz? Det är ju numera till Mukran som färjan går och där har i alla fall funnits bredspår för tågfärjor till dåvarande Sovjet. Kunde kanske vara ett alternativ som då också gör att man "slipper" de dyra danskarna och på så vis ger lite underlag för de kvarvarande tågfärjorna!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur är det om man åkte färja Trelleborg-Sazznitz? Det är ju numera till Mukran som färjan går och där har i alla fall funnits bredspår för tågfärjor till dåvarande Sovjet. Kunde kanske vara ett alternativ som då också gör att man "slipper" de dyra danskarna och på så vis ger lite underlag för de kvarvarande tågfärjorna!
    Går det någon bredspårstrafik via färja från Mukran numera? Jag frågar för jag har ingen aning.
    /TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Går det någon bredspårstrafik via färja från Mukran numera? Jag frågar för jag har ingen aning.
    /TKO
    Det verkar som att det går en färja MS Petersburg tre dagar i veckan från Mukran. Hamnen är nu i privat ägo och har hemsida www.mukran-port.de
    Det är väl en liten rännil av vad det var dimensionerat för en gång med världens största tågfärjor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det verkar som att det går en färja MS Petersburg tre dagar i veckan från Mukran. Hamnen är nu i privat ägo och har hemsida www.mukran-port.de
    Det är väl en liten rännil av vad det var dimensionerat för en gång med världens största tågfärjor.
    Färjelinjen Klaipeda(?)-Mukran tillkom p g av att tullklareringarna av vagnarna genom bl a Polen till Tyskland var så tidskrävande
    och denna trafik fanns väl ca 20 år?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Färjelinjen Klaipeda(?)-Mukran tillkom p g av att tullklareringarna av vagnarna genom bl a Polen till Tyskland var så tidskrävande
    Låter osannolikt och jag har i vart fall aldrig hört den förklaringen. Inte bygger man upp en sådan jätteorganisation med världens största tågfärjor och jättestor bangård och omlastning enbart för att underlätta tullklarering. Utan det här var ett strategiskt tänkande från Sovjet för att få fler transportvägar i ett skarpt läge med trupptransporter. Vägen genom Polen skulle helt enkelt knappast räcka till.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Låter osannolikt och jag har i vart fall aldrig hört den förklaringen. Inte bygger man upp en sådan jätteorganisation med världens största tågfärjor och jättestor bangård och omlastning enbart för att underlätta tullklarering. Utan det här var ett strategiskt tänkande från Sovjet för att få fler transportvägar i ett skarpt läge med trupptransporter. Vägen genom Polen skulle helt enkelt knappast räcka till.
    Fast Klaipeda var väl en av de mindre destinationerna? Det kördes väl tågfärjor på betydligt längre sträckor också?

Och även om huvudsyftet med Mukran-hamnen var militärstrategiskt fanns det väl skäl att dra nytta av hamnen även i fredstid?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast Klaipeda var väl en av de mindre destinationerna? Det kördes väl tågfärjor på betydligt längre sträckor också?

Och även om huvudsyftet med Mukran-hamnen var militärstrategiskt fanns det väl skäl att dra nytta av hamnen även i fredstid?
    Ja det ena utesluter inte det andra, hade man de här förbindelselederna väl fungerande i fredstid var det ju lätt att ställa om till skarpt. Men det har ibland sagts att anledningen till tågfärjorna skulle vara att undvika Polen. Det tror inte jag för knappast att Sovjet accepterat något sådant, då hade det blivit ett snabbt maktövertagande för att säkra transportkorridorerna. Men lite otäcka vibbar är att jättefärjorna också kunnat snabbt transportera in oönskat till Sverige bara man snabbt erövrat en hamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Var det inte så att hamnen i Mukran tillkom efter oroligheterna i Polen 1980? En rädsla att transporter inom Warszawablocket kanske inte i all framtid skulle ha fri lejd genom Polen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Var det inte så att hamnen i Mukran tillkom efter oroligheterna i Polen 1980? En rädsla att transporter inom Warszawablocket kanske inte i all framtid skulle ha fri lejd genom Polen?
    Men Sovjet hade aldrig accepterat något sådant i skarpt läge, då hade man snabbt tagit kontroll åtminstone över tåglinjerna. Och en militärkupp med Jaruzelski kom ju som ett svar på att undvika en invasion från Sovjet.
    Men Polen har alltid haft oturen att liksom ligga i vägen... när Churchil förhandlade med Stalin i Moskva gjorde han ett tafatt försök att rädda Polen som hade en exilregering i London. Försöket gick ut på : ”Polen är ju katolskt och vi måste väl hålla oss väl med påve ” på vilket Stalin replikerade : ”och hur många divisioner har påven ?” Mvaktspråk så det förslår men Churchil förstod.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Mukran-hamnen byggdes enligt svenska Wikipedia 1982-1986, men enligt motsvarande tyska sida togs den i bruk redan 1984.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •