Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Spänningen stiger

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Spänningen stiger

På fredag publicerar Trafikverket den grafiska tidtabellen för Tågplan 19.
    För Värmlands del har det tidigare publicerade utkastet sett bra ut. Det är litet tunt med tåg mellan Kristinehamn och Karlstad morgon och eftermiddag och sista tåget från Karlstad till Arvika-Charlottenberg ligger alldeles för tidigt för kvällsresenärer från Stockholm och kvällsbesök i Karlstad. Vi får se om man lyckats rätta till detta.

Vad gäller Fryksdalsbanan blåser friska, positiva vindar sedan Värmlandstrafik fick ny VD. I dialog med pendlare och kommunerna gick det in ett mycket bra förslag via Tågkompaniet till Trafikverket och om utkastet står sig med lite förbättringar blir det verkligen bra.
    Kritiken mot årets tidtabell har varit förödande och antalet resenärer har minskat. Från Torsby sitter ett 10-tal personer och åker bil 21 mil per dag för att de inte får ihop arbetstiderna med tidtabellen.
    Hoppas få berömma Värmlandstrafik, Tågkompaniet och Trafikverkets "Bengtsson" på fredag.

På banan är nu Y31 1414 tillbaka efter sejouren i Västerås. Hoppas man har tid för hjulsvarvning snart för det dunkar på rätt bra. Misstänker att Y31 1416 är i Västerås nu för tungt underhåll eftersom Y31 1422 Transitio fortfarande är kvar. Sista månaden har tågen gått väldigt bra. Få förseningar och bara något enstaka inställt tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spänningen stiger

[QUOTE=Fryksdalingen;30248]På fredag publicerar Trafikverket den grafiska tidtabellen för Tågplan 19.

Dvs den definitiva tågplanen
    Fråga 1 kommer även den s k tåglistan bilaga 5, att vara uppdaterd

Fråga 2 antar att det återstår en viss osäkerhet om alla beviljade tåglägen kommer att utnyttjas, tänker speciellt på sagas tåglägen t Jönköping och skandinaviska jernbanors ansökan om två dagliga tåg

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Spännande vet jag inte. När man levt med tågplanen i snart ett halvår är det mest skönt att det är klart. Åtminstone denna fastställelse. Det kommer ju ytterligare en fastställelse senare i höst med anledning av Seradirektivet, som är en nyhet i T19.

Det har gjorts några justeringar för att bl.a. få ihop omloppen på Fryksdalen men jag hoppas inte det påverkar alltför negativt. Kvällarna på Värmlandsbanan är fortfarande inte lika bra som i 18 men jag hoppas att det blir lite bättre i alla fall. För övrigt har det det som vanligt varit tufft att få plats med alla tåg. I T19 har vi även en del stora jobb (Pråmkanalen och AT-linan) som påverkar och gör att det blir väldigt många varianter på tågen, speciellt godstågen. Det finns även resandetåg med 8-9 varianter. Om jag hade fått välja hade det inte varit riktigt lika trångt som det nu är vid vissa tillfällen. Ett annat återkommande dilemma är ”sommarperioderna” där Värmland påverkas av fyra olika sommarperioder, ”Getingsommarn” (getingmidjans avstängning), TIB:s sommarperiod i Dalarna, Västtrafiks sommarperiod samt Värmlandstrafiks sommarperiod. Dessa taktar inte med varandra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Spännande vet jag inte. När man levt med tågplanen i snart ett halvår är det mest skönt att det är klart. Åtminstone denna fastställelse. Det kommer ju ytterligare en fastställelse senare i höst med anledning av Seradirektivet, som är en nyhet i T19.

Det har gjorts några justeringar för att bl.a. få ihop omloppen på Fryksdalen men jag hoppas inte det påverkar alltför negativt. Kvällarna på Värmlandsbanan är fortfarande inte lika bra som i 18 men jag hoppas att det blir lite bättre i alla fall. För övrigt har det det som vanligt varit tufft att få plats med alla tåg. I T19 har vi även en del stora jobb (Pråmkanalen och AT-linan) som påverkar och gör att det blir väldigt många varianter på tågen, speciellt godstågen. Det finns även resandetåg med 8-9 varianter. Om jag hade fått välja hade det inte varit riktigt lika trångt som det nu är vid vissa tillfällen. Ett annat återkommande dilemma är ”sommarperioderna” där Värmland påverkas av fyra olika sommarperioder, ”Getingsommarn” (getingmidjans avstängning), TIB:s sommarperiod i Dalarna, Västtrafiks sommarperiod samt Värmlandstrafiks sommarperiod. Dessa taktar inte med varandra.
    Seradirektivet... Kan du forklare hva det er og hva det innebærer?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Seradirektivet... Kan du forklare hva det er og hva det innebærer?
    Den del som berör tilldelningsprocessen innebär i stora drag att alla kompletterande ansökningar om tåglägen och tjänster som inkommit efter 9/4 och fram till och med 15/10 kommer att behandlas i turordning och komma med i den slutliga fastställelsen den 12/11. Detta kallas i JNB för Kompletterande ansökan. Dock kan inga tåglägen/tjänster som finns med i den primära fastställelsen ändras utan berört järnvägsföretags tillåtelse. Därefter öppnar den vanliga AdHocprocessen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den del som berör tilldelningsprocessen innebär i stora drag att alla kompletterande ansökningar om tåglägen och tjänster som inkommit efter 9/4 och fram till och med 15/10 kommer att behandlas i turordning och komma med i den slutliga fastställelsen den 12/11. Detta kallas i JNB för Kompletterande ansökan. Dock kan inga tåglägen/tjänster som finns med i den primära fastställelsen ändras utan berört järnvägsföretags tillåtelse. Därefter öppnar den vanliga AdHocprocessen.
    Takker så mye for svaret!

La meg ta et tenkt eksempel:
    I utkast til tågplan 2019 kan man se at Cargonet ikke har søkt om ruter for omledning via Botniabanan i månedsskiftet mai/juni. Det har etter hva jeg kan se for eksempel Green Cargo gjort.

Dersom Cargonet har kommet på å gjøre dette eller gjør det før 15/10 så vil de kunne få tildelt rute på forhånd (dog uten å påvirke allerede tildelte ruter) og disse rutene publiseres på samme måte som den publiseringen som kommer senere i dag?

Medlem
    mar 2018

Takker så mye for svaret!

La meg ta et tenkt eksempel:
    I utkast til tågplan 2019 kan man se at Cargonet ikke har søkt om ruter for omledning via Botniabanan i månedsskiftet mai/juni. Det har etter hva jeg kan se for eksempel Green Cargo gjort.

Dersom Cargonet har kommet på å gjøre dette eller gjør det før 15/10 så vil de kunne få tildelt rute på forhånd (dog uten å påvirke allerede tildelte ruter) og disse rutene publiseres på samme måte som den publiseringen som kommer senere i dag?
    Det är precis så som jag har uppfattat det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det är precis så som jag har uppfattat det.
    Hur är det, har det inte ibland i tågplanen sagts att i den fastställda så har man inte gjort omplaneringar pga en del kända banarbeten, utan att det kommer att göras senare, vilket jag tolkat som att då kan någon som har ett tågläge på en sträcka (eller tid) utan banarbete få det ändrat (eller indraget) för att annan trafik skall kunna omledas på ett acceptabelt sätt? T.ex. att lokaltåg på Ostkustbanan kan få ställas in för att viktiga godståg till Narvik inte kan gå över Ljusdal pga banarbete.

Eller gäller att det företag som hinner få med önskemål om omledningar i den initiala ansökan (alltså i våras) får bättre lägen än det företag som avvaktar?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur är det, har det inte ibland i tågplanen sagts att i den fastställda så har man inte gjort omplaneringar pga en del kända banarbeten, utan att det kommer att göras senare, vilket jag tolkat som att då kan någon som har ett tågläge på en sträcka (eller tid) utan banarbete få det ändrat (eller indraget) för att annan trafik skall kunna omledas på ett acceptabelt sätt? T.ex. att lokaltåg på Ostkustbanan kan få ställas in för att viktiga godståg till Narvik inte kan gå över Ljusdal pga banarbete.

Eller gäller att det företag som hinner få med önskemål om omledningar i den initiala ansökan (alltså i våras) får bättre lägen än det företag som avvaktar?
    Ja, de tåglägen som fanns med i den ursprungliga ansökan kan vi inte flytta på utan att först ha samråd med berört JF. Det kan ju vara så att man bara flyttar ett möte utan att det påverkar tiderna vid nästa trafikutbyte. Då det inkommit en hel del ändringar/kompletteringar sedan april så är det mycket enklare för Trafikplanereraren att jobba i en "långtidsmapp" än i en "AdHocmapp". Med andra ord är det positivt för tågkonstruktionen, i varje fall innan vi börjat.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, de tåglägen som fanns med i den ursprungliga ansökan kan vi inte flytta på utan att först ha samråd med berört JF. Det kan ju vara så att man bara flyttar ett möte utan att det påverkar tiderna vid nästa trafikutbyte. Då det inkommit en hel del ändringar/kompletteringar sedan april så är det mycket enklare för Trafikplanereraren att jobba i en "långtidsmapp" än i en "AdHocmapp". Med andra ord är det positivt för tågkonstruktionen, i varje fall innan vi börjat.
    OK.
    Men finns ingen möjlighet för Trv att inte tilldela fastställda tåglägen i området under en banarbetsperiod, just för att man inte beaktat alla omledningar som måste göras?
    Det låter ju i så fall väldigt konstigt´om inte det finns. För med tanke på hur sent en del tåg brukat öppnas för bokning i T18, så verkar ju inte en komplett omledningsplanering gjorts från början.
    Eller är det så att samråd med JF (som har ett tågläge) oftast innebär att det JF accepterar inställelse eller förändring, när de beaktar problemen som skulle uppstå för de andra, och att man har ett bra samarbetsklimat (som bygger på givande och tagande)?

Jag förstår att detta med Seradirektivet är en klar förbättring, framförallt för godsföretagen, och om en hel del omledningar kan tas med redan då är det förstås jättebra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bara jättesnabb koll ännu men tåg 8927 upp till Cg på vardagskvällar är mycket bättre än tidigare förslag! Tåg 8938 i bra läge söndag kväll från Cg har äntligen tillkommit som jag har suktat efter i flera år! Synd bara att jag hunnit gå i pension nu så det är inte lika viktigt för mig själv längre , /PK

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    På fredag publicerar Trafikverket den grafiska tidtabellen för Tågplan 19.
    För Värmlands del har det tidigare publicerade utkastet sett bra ut. Det är litet tunt med tåg mellan Kristinehamn och Karlstad morgon och eftermiddag och sista tåget från Karlstad till Arvika-Charlottenberg ligger alldeles för tidigt för kvällsresenärer från Stockholm och kvällsbesök i Karlstad. Vi får se om man lyckats rätta till detta.

Vad gäller Fryksdalsbanan blåser friska, positiva vindar sedan Värmlandstrafik fick ny VD. I dialog med pendlare och kommunerna gick det in ett mycket bra förslag via Tågkompaniet till Trafikverket och om utkastet står sig med lite förbättringar blir det verkligen bra.
    Kritiken mot årets tidtabell har varit förödande och antalet resenärer har minskat. Från Torsby sitter ett 10-tal personer och åker bil 21 mil per dag för att de inte får ihop arbetstiderna med tidtabellen.
    Hoppas få berömma Värmlandstrafik, Tågkompaniet och Trafikverkets "Bengtsson" på fredag.

På banan är nu Y31 1414 tillbaka efter sejouren i Västerås. Hoppas man har tid för hjulsvarvning snart för det dunkar på rätt bra. Misstänker att Y31 1416 är i Västerås nu för tungt underhåll eftersom Y31 1422 Transitio fortfarande är kvar. Sista månaden har tågen gått väldigt bra. Få förseningar och bara något enstaka inställt tåg.
    Det blev riktigt bra till slut. Morgontåget 05.00 från Torsby tillbaka vilket gör att pendlarna får ihop arbetsdagen. Inga longörer i Kil. Två nya dubbelturer hela vägen till Torsby. Ett nytt förmiddagståg på lördagar och ny anslutning till Stockholmståget söndag eftermiddag. Kanonbra anslutningar från Stockholm eftermiddagar och kväll. Enda smolket är eftermiddags- och kvällsförbindelserna från Göteborg. Förbättringsförslag kommer.

Stort tack till Värmlandstrafiks tågchef Per Sidetun, Tågkompaniet och Trafikverkets "Bengtsson" för lyhördhet och ett utmärkt jobb. Mycket beror även på Värmlandstrafiks nya VD Jessika Lundgren som öppnat för dialog med kommuner och pendlare.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Det blev riktigt bra till slut. Morgontåget 05.00 från Torsby tillbaka vilket gör att pendlarna får ihop arbetsdagen. Inga longörer i Kil. Två nya dubbelturer hela vägen till Torsby. Ett nytt förmiddagståg på lördagar och ny anslutning till Stockholmståget söndag eftermiddag. Kanonbra anslutningar från Stockholm eftermiddagar och kväll. Enda smolket är eftermiddags- och kvällsförbindelserna från Göteborg. Förbättringsförslag kommer.

Stort tack till Värmlandstrafiks tågchef Per Sidetun, Tågkompaniet och Trafikverkets "Bengtsson" för lyhördhet och ett utmärkt jobb. Mycket beror även på Värmlandstrafiks nya VD Jessika Lundgren som öppnat för dialog med kommuner och pendlare.
    Tack Sture men det blev en liten miss som Per K nämnde gällande 8927 som jag inte vet hur vi ska lösa. När det gäller förbindelsen från 372 som ankommer Kil 19:33 finns det nog en lösning men det blir värre med 368. Om något ska ändras bör det göras inom närmaste månaden innan slutgiltiga fastställelsen. Då slipper man ordergivning.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack Sture men det blev en liten miss som Per K nämnde gällande 8927 som jag inte vet hur vi ska lösa. När det gäller förbindelsen från 372 som ankommer Kil 19:33 finns det nog en lösning men det blir värre med 368. Om något ska ändras bör det göras inom närmaste månaden innan slutgiltiga fastställelsen. Då slipper man ordergivning.
    Tack! Då vet jag.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

I början av sommaren hade det ju blivit problem på norska sidan med en ganska långsträckt hastighetsnedsättning del av sträckan Oslo - Charlottenberg. Kanske var det Årnes - Kongsvinger. Orsaken var visst ett signalfel som det skulle ta tid att rätta till. Jag fick intrycket att den hastighetsnedsättningen på enkelspårssträcka vållade ganska svåra problem för tågföringen på Värmlandsbanan, som är tillräckligt ansträngd redan i vanliga fall. Är de problemen lyckligt lösta nu? Det har kanske kommit nya?

Medlem
    mar 2018

Inser att synpunkten från Per fanns i ett annat ”forum’. När vi senarelade 8927 för att få en senare avgång från Karlstad så missade vi att vi istället ”slaktade” förbindelsen till Arvika från 643. DN ser jag. Nuläget ingen bra lösning på. Sedan kan man kanske fråga sig varför inte Värmlandstrafik la ner lika mycket energi på ansökan på Värmlandsbanan som man gjorde på Fryksdalen? För hade man gjort det så hade man inte ansökt om sista tåget Karlstad-Charlottenberg klockan 20:10.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Sture men det blev en liten miss som Per K nämnde gällande 8927 som jag inte vet hur vi ska lösa..
    Ja jag antar att 'Bengtsson' menar att effekten av att 8927 senarelas, vilket jag tacksamt noterade att det nu gav ett senare tåg till Charlottenberg, också blev att anslutningen från X2000 643, som idag heter 8939, till Arvika nu försvann och det var ju allt utom bra! Den förbindelsen har ju funnits i alla tider inkl att X2000-tåget länge gick hela vägen till Arvika. Helt OK att minska antalet tåg på sträckan med ett tågpar, men på kvällen behövs egentligen alla tåg. Det är dock inte lätt att få plats på kvällen längs Kil - Charlottenberg men tittar man på A-anmärkningarna i Fastställd primär tågplan ser man att många av alternativen bara går på sommaren och i övrigt bara vissa dagar i veckan där tisdag verkar särskilt besvärlig. Jag kan dock tänka mig att man t.ex. bara upprätthåller anslutningen från X2000 på ons - fre om det underlättar, och då måste ju ett tåg gå tillbaka till Karlstad de dagarna också. Inte bra att ha regionaltåg som inte går lika varje vardag men här är anslutningen från X2000 viktigast och finns den ons - fre har man nog täckt in de viktigaste vardagarna! /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I början av sommaren hade det ju blivit problem på norska sidan med en ganska långsträckt hastighetsnedsättning del av sträckan Oslo - Charlottenberg. Kanske var det Årnes - Kongsvinger. Orsaken var visst ett signalfel som det skulle ta tid att rätta till. Jag fick intrycket att den hastighetsnedsättningen på enkelspårssträcka vållade ganska svåra problem för tågföringen på Värmlandsbanan, som är tillräckligt ansträngd redan i vanliga fall. Är de problemen lyckligt lösta nu? Det har kanske kommit nya?
    Du tänker nog på det brunna godsmagasinet med innehållande ställverk i Skotterud som det kan ta upp till ett år att återställa. Tidvis har det varit hastighetsnedsättningar förbi och under alla förhållanden så försvann mötesmöjlighet och mellanblock där tills ställverket är återuppbyggt. /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inser att synpunkten från Per fanns i ett annat ”forum’. När vi senarelade 8927 för att få en senare avgång från Karlstad så missade vi att vi istället ”slaktade” förbindelsen till Arvika från 643. DN ser jag. Nuläget ingen bra lösning på. Sedan kan man kanske fråga sig varför inte Värmlandstrafik la ner lika mycket energi på ansökan på Värmlandsbanan som man gjorde på Fryksdalen? För hade man gjort det så hade man inte ansökt om sista tåget Karlstad-Charlottenberg klockan 20:10.
    'Fryksdalingen' har betydligt större pondus, engagemang och erfarenhet av att påverka beslutsfattare för Fryksdalsbanan än vad jag har för Värmlandsbanan /PK

Senast redigerat av Per K den 2018-09-25 klockan 22:00:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Fryksdalingen;30941]Det blev riktigt bra till slut. Morgontåget 05.00 från Torsby tillbaka vilket gör att pendlarna får ihop arbetsdagen. Inga longörer i Kil. Två nya dubbelturer hela vägen till Torsby. Ett nytt förmiddagståg på lördagar och ny anslutning till Stockholmståget söndag eftermiddag. Kanonbra anslutningar från Stockholm eftermiddagar och kväll. Enda smolket är eftermiddags- och kvällsförbindelserna från Göteborg. Förbättringsförslag kommer.

Intressant

En liten fråga från en som inte är så insatt i Värmland
    När du säger "morgontåget tillbaka" och "två nya dubbelturer hela vägen" och "ett nytt förmiddagståg på lördagar" så antar jag att du jämför med T18 , en relevant och intressant jämförelse

men rubriken i tråden "spänningen stiger" antyder att vi kommenterar den "fastställda" tågplanen som kom i fredags. Har DEN ändrats i jämförelse med den preliminära för T19 som varit ute länge.

Och jag har satt fastställda i cittattecken eftersom jag just fått lära mej (ovan i tråden) att den slutliga fastställelsen kommer 12 nov

Antar att det är i den slutliga fastställelsen den 12 nov som Saga rail och Skandinaviska Jernbanor måste bekänna färg om de vill återuppta trafiken resp återinsaätta gröna tåget som de sökt tågläge för, även andra bolag kan låta bli att utnyttja beviljade tåglägen, finns det någon regel när man måste meddela om man vill avstå från att nyttja ett beviljat tågläge. ibland kan det spärra andra på ett mycket negativt sätt, ibland har det ingen betydelse

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •