Ursprungligen postat av
Bengtsson
Spännande vet jag inte. När man levt med tågplanen i snart ett halvår är det mest skönt att det är klart. Åtminstone denna fastställelse. Det kommer ju ytterligare en fastställelse senare i höst med anledning av Seradirektivet, som är en nyhet i T19.
Det har gjorts några justeringar för att bl.a. få ihop omloppen på Fryksdalen men jag hoppas inte det påverkar alltför negativt. Kvällarna på Värmlandsbanan är fortfarande inte lika bra som i 18 men jag hoppas att det blir lite bättre i alla fall. För övrigt har det det som vanligt varit tufft att få plats med alla tåg. I T19 har vi även en del stora jobb (Pråmkanalen och AT-linan) som påverkar och gör att det blir väldigt många varianter på tågen, speciellt godstågen. Det finns även resandetåg med 8-9 varianter. Om jag hade fått välja hade det inte varit riktigt lika trångt som det nu är vid vissa tillfällen. Ett annat återkommande dilemma är ”sommarperioderna” där Värmland påverkas av fyra olika sommarperioder, ”Getingsommarn” (getingmidjans avstängning), TIB:s sommarperiod i Dalarna, Västtrafiks sommarperiod samt Värmlandstrafiks sommarperiod. Dessa taktar inte med varandra.