Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tågstopp Arlöv - Lund p g a påkörd bro...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågstopp Arlöv - Lund p g a påkörd bro...

...mer info kommer säkert strax.

Kan det måhända vara den temporära bron i Åkarp det gäller? Nåja, tiden får utvisa.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågstopp Arlöv - Lund p g a påkörd bro...

Verkar vara en bro som är påkörd av en kranbil i Flackarp. Så nej, ej den temporära bron.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Verkar vara en bro som är påkörd av en kranbil i Flackarp. Så nej, ej den temporära bron.
    Det tar emot att trycka Gilla-knappen, jag hade hellre velat ha en knapp för "Nu blev jag så trött igen, tar detta aldrig slut".

En närliggande fråga:
    Vet du eller någon annan ifall Trafikverket (ev i samarbete med operatörerna) driver frågan mot polis eller domstol att föraren skall antingen straffas eller lastbilsägaren/föraren skall betala skadestånd till de drabbade?
    Jag hoppas att det inte är så att någon tycker synd om föraren som säkert fått en repa i lacken på kranen (eller lite andra skador), och att det får räcka.

Medlem
    mar 2018

Nu är trafiken igång igen!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det tar emot att trycka Gilla-knappen, jag hade hellre velat ha en knapp för "Nu blev jag så trött igen, tar detta aldrig slut".

En närliggande fråga:
    Vet du eller någon annan ifall Trafikverket (ev i samarbete med operatörerna) driver frågan mot polis eller domstol att föraren skall antingen straffas eller lastbilsägaren/föraren skall betala skadestånd till de drabbade?
    Jag hoppas att det inte är så att någon tycker synd om föraren som säkert fått en repa i lacken på kranen (eller lite andra skador), och att det får räcka.
    Absolut ingen aning över huvud taget! Killgissar att det är upp till polisen att göra en eventuell anmälan om det eventuell handlar om vårdslöshet. Ska man vara ärlig så kan alla göra fel ibland, även kranbilsförare.

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-09-19 klockan 11:29:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

En närliggande fråga:
    Jag var en gång med om att en lastbil körde rätt igenom bommarna några hundra meter framför mitt tåg. Då vägen sedan går parallellt med järnvägen kunde jag ta registreringsnumret när jag kom ikapp och ringa polisen. Svaret jag fick när jag ville anmäla är att "det är väl upp till dig att göra upp i så fall".... När båda halvbommarna på Trafikverkets anläggning blivit avkörda. Jag anmälde naturligtvis vidare till Tågledningscentralen men det blev inget av det då ord stod mot ord och lastbilen naturligtvis aldrig kört genom några bommar...... Detta var ju några år sedan och man kan ju hoppas att om något liknande nu inträffar så är man på hugget med mobilkameran! Det är annars svårt att bevisa och kräva ut skadestånd. Rödljuskörning tycker jag annars är en betydligt värre förséelse då man på de stora plankorsningarna som detta gällde har gott om blinkande lampor och portaler. Att glömma kranen är ju mänskligt och icke uppsåtligt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ersättningsanspråk regleras ju genom försäkringsbolagen, genom den obligatoriska trafikförsäkringen.

Hur många påkörda jvg relaterade anläggningar är det på ett år?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Absolut ingen aning över huvud taget! Killgissar att det är upp till polisen att göra en eventuell anmälan om det eventuell handlar om vårdslöshet. Ska man vara ärlig så kan alla göra fel ibland, även kranbilsförare.
    Ja, fast inom många andra områden där yrkesförare kan göra fel (köra alkoholpåverkade resp. köra för fort t.ex.) inför man ju tekniska begränsningar (du måste blåsa för att kunna starta bussen resp det finns färdskrivare och fartbegränsare t.ex.) för att undvika att någon gör fel. Men, om ingen följer upp såna här skador/störningar så finns kanske inget incitament för lastbilstillverkare/åkerier/förare att skapa/bygga in kontroller som hindrar att köra in i broar med uppfälld kran.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Ersättningsanspråk regleras ju genom försäkringsbolagen, genom den obligatoriska trafikförsäkringen.

Hur många påkörda jvg relaterade anläggningar är det på ett år?
    Vet inte exakt, men vi hade för ett tag sen inlägg här i PV av typen "Dagens bro", så jag skulle gissa någon/några gånger i veckan i snitt. Det är ju också påverkan som är stor, eftersom all järnvägstrafik spärras en längre tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Höjdskador kostar fordonsägaren stora pengar genom extra självrisker så där finns ett incitament, sedan vad gäller kranar så finns det väl redan spärrar och varningar när man kör med en kran som inte är stuvad, men... det finns ju också möjlighet att gå förbi detta då man vid vissa tillfällen måste köra med kranen i annat än stuvat och låst läge.
    Men merparten av sådana här påkörningar sker nog inte i sådana fall.
    Sedan är det knappast så att en kranarm orsakar sådan påverkan på en viadukt att spårläget ändras, däremot kan den riva ner kontaktledningen vid en övergång.
    Det ska väldigt stora krafter för att flytta en betongviadukt, varken en kranarm eller ett glasfiberskåp kan åstadkomma dessa, dock är man idag extremt försiktig och stoppar trafiken i alla möjliga fall oavsett vad som kommit i kontakt med viadukten.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Det ska väldigt stora krafter för att flytta en betongviadukt, varken en kranarm eller ett glasfiberskåp kan åstadkomma dessa, dock är man idag extremt försiktig och stoppar trafiken i alla möjliga fall oavsett vad som kommit i kontakt med viadukten.
    I juli 1994 körde en containerbil med upplyft kran på en låg bro vid Apelviken söder om Varbergs station. Innan tågtrafiken hann stoppas kom Skandiapilen och spårade ur eftersom rälsen rubbats. Underligt nog inga dödsfall men ett 10-tal personskador. Att så få var skadade får tackas att det främst i tåget gick två resgodsvagnar och att alla fordon i tåget blev stående upprätt.

Trafiken på Västkustbanan stördes genom detta i nästan en vecka. Röjningen blev mycket besvärlig och dessutom inträffade en olycka med skenande fordon under röjningsarbetet varför två som jobbade med detta blev svårt skadade.

Så det finns all anledning att ta sådana olyckor på allvar även om det vanligtvis visar sig att spåren inte skadats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A...ckan_i_Varberg

Så även om det är ovanligt finns

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag var en gång med om att en lastbil körde rätt igenom bommarna några hundra meter framför mitt tåg. Då vägen sedan går parallellt med järnvägen kunde jag ta registreringsnumret när jag kom ikapp och ringa polisen. Svaret jag fick när jag ville anmäla är att "det är väl upp till dig att göra upp i så fall".... När båda halvbommarna på Trafikverkets anläggning blivit avkörda. Jag anmälde naturligtvis vidare till Tågledningscentralen men det blev inget av det då ord stod mot ord och lastbilen naturligtvis aldrig kört genom några bommar...... Detta var ju några år sedan och man kan ju hoppas att om något liknande nu inträffar så är man på hugget med mobilkameran! Det är annars svårt att bevisa och kräva ut skadestånd. Rödljuskörning tycker jag annars är en betydligt värre förséelse då man på de stora plankorsningarna som detta gällde har gott om blinkande lampor och portaler. Att glömma kranen är ju mänskligt och icke uppsåtligt!
    Ett problem är att polisen inte begriper hur vägskydden fungerar, det verkar som att de tror att en bom kan trilla ned sekundsnabbt och utan någon som helst signalering mot vägen, annars borde det självklart vara trafikbrott att köra in i en bom. Att det däremot inte i en trafikljuskorsning kan vara grönt samtidigt för korsande vägar tycks de veta så bra att de utan att tveka kan bötfälla den som kört mot rött enbart baserat på att de sett grönt ljus i den andra riktningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, men det var en Joab liftdumper, https://binged.it/2OCKdp8

En vanlig lastbilsmonterad kran gör knappast någon större skada på fasta föremål

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    I juli 1994 körde en containerbil med upplyft kran på en låg bro vid Apelviken söder om Varbergs station. Innan tågtrafiken hann stoppas kom Skandiapilen och spårade ur eftersom rälsen rubbats. Underligt nog inga dödsfall men ett 10-tal personskador. Att så få var skadade får tackas att det främst i tåget gick två resgodsvagnar och att alla fordon i tåget blev stående upprätt.

Trafiken på Västkustbanan stördes genom detta i nästan en vecka. Röjningen blev mycket besvärlig och dessutom inträffade en olycka med skenande fordon under röjningsarbetet varför två som jobbade med detta blev svårt skadade.

Så det finns all anledning att ta sådana olyckor på allvar även om det vanligtvis visar sig att spåren inte skadats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A...ckan_i_Varberg

Så även om det är ovanligt finns
    Jo, men det var en bro av löst liggande stålbalkar. En helgjuten vägport av betong håller i stort sett för vad som helst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En vanlig lastbilsmonterad kran gör knappast någon större skada på fasta föremål
    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jo, men det var en bro av löst liggande stålbalkar. En helgjuten vägport av betong håller i stort sett för vad som helst.
    Då föreslår jag att Lars och Åke kontaktar Trafikverket och meddelar detta, så att de inte behöver stänga av någon trafik pga påkörningar av broar med kranar o.dyl.

För uppenbarligen har inte Trafikverket den kunskapen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ge mig en fast punkt och jag ska ...

Skadan uppkommer just genom att föremålet upphör att vara fast.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu var det ju inte någon kran i exemplet från Varberg utan en liftdumper.

Nu har det ju blivit så att så fort något fordon större än en cykel kör på något så stoppas trafiken för att syn ska företas, för att upprätthålla säkerheten och det är väl bra.
    I somras stoppades t.ex trafiken i Mellansverige när en husvagn fått punktering precis vid en viadukt och kommit i kontakt med betongen, men precis som vid personer i närheten av spåret som stoppas trafiken för säkerhetsskull.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Säkerhetsnoja.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Denna lastbil med fyraxligt släp körde fast i E4-viadukten över Knistavägen. Fästena vid chassiet för skåpet slets sönder.
    Talade med den unge föraren och framförde att det inte svider tillräckligt för de som gör sig skyldiga till sådana förseelser. Han frågade då om jag någonsin kört lastbil och kunde meddela att jag kört lastbil med kärra i början av 1960-talet.
    Han körde sin första tur på Stockholm och hade varnats av sina kollegor för låga viadukter. Trots det passerade han två skyltar med varning för låg viadukt.
    Nämnas kan att Trafikverket var ute och tittade på viadukten men vägtrafiken stoppades aldrig.

Märkligt är även att man kan köra omkring med skymd registreringsskylt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •