Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mer Hamnbana.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mer Hamnbana.

Detta är en situation jag har väntat på och som jag skulle vilja filma. Idag var det ingen idé att ens plocka upp videokameran, det blåste så den hade skakat för mycket. Jag röjde fö lite sly mellan tågen, som var rätt så många. Det är alltså ett tåg till Volvo som kommer på det nya spåret och som gör en sidoförflyttning ute vid avfarten i Skandiahamnen för att komma rätt. Jag undrar faktiskt om den förbindelsen delvis är gjord för detta men den kan ju användas till mycket. Jag har sett ett avgående ståltåg till Avesta som tog den vägen. Idag körde detta tåg istället rakt fram på vänsterspåret så Volvotåget fick ta andra spåret. T44 338, känd från förr. Bilderna talar fö för sig själv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mer Hamnbana.

Trevliga bilder med patina, tack för dem!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förbindelsens huvudsyfte är att runda tåg som växlar ner mot Skandiahamnen. Dubbelspåret är anslutet till det tidigare utdragsspåret, växlingsrörelserna som använde detta har ju inte direkt försvunnit... Sedan kan det ju som bonus nå även volvospåret vilket du förtjänstfullt har fångat på bild.
    Dubbelspårsutbyggnaden på hamnbanan brukar få den föga smickrande rollen att fungera som varande exempel när jag och mina kollegor håller utbildningar i kapacitet eftersom de lyckats korta det praktiskt användbara dubbelspåret i båda ändarna.
    Vid Skandiahamnen genom anslutningen till det frekvent använda utdragsspåret
    I andra änden lyckades men med konststycket att projektera in skyddsväxeln i höger spår.... vilket slutade med att signalerna fick dras in 200 m istället eftersom det inte fanns mark att lägga skyddsväxeln i vänster spår där den hade gjort nytta.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Förbindelsens huvudsyfte är att runda tåg som växlar ner mot Skandiahamnen. Dubbelspåret är anslutet till det tidigare utdragsspåret, växlingsrörelserna som använde detta har ju inte direkt försvunnit... Sedan kan det ju som bonus nå även volvospåret vilket du förtjänstfullt har fångat på bild.
    Dubbelspårsutbyggnaden på hamnbanan brukar få den föga smickrande rollen att fungera som varande exempel när jag och mina kollegor håller utbildningar i kapacitet eftersom de lyckats korta det praktiskt användbara dubbelspåret i båda ändarna.
    Vid Skandiahamnen genom anslutningen till det frekvent använda utdragsspåret
    I andra änden lyckades men med konststycket att projektera in skyddsväxeln i höger spår.... vilket slutade med att signalerna fick dras in 200 m istället eftersom det inte fanns mark att lägga skyddsväxeln i vänster spår där den hade gjort nytta.

/Magnus
    Tackar. Jo, man når inte bara Volvo-spåret utan även Arendalsspåret. Annars hade man alltid fått använda den gamla spåret. Anade lite också att det gällde växlingsrörelserna. Hoppas att man inte missar att stanna då, växling sker ju utan ATC. Skall man fixa ett helt dubbelspår får man bygga ett nytt utdragsspår.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •