Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Drönarfilm | Flackarp - Arlöv fyrspårsutbyggnad | 2018-09-18

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Drönarfilm | Flackarp - Arlöv fyrspårsutbyggnad | 2018-09-18

Hej

Idag var det sommar i Skåne igen och jag passade på filma mellan Flackarp och Arlöv. Fyrspårsutbyggnaden rullar på och det börjar verkligen hända saker i "verkligheten" nu.

Flackarp - Hjärup
    https://www.youtube.com/watch?v=bntqIpiAIRM

Hjärup - Åkarp
    https://www.youtube.com/watch?v=bpejBFlegek

Åkarp - Arlöv
    https://www.youtube.com/watch?v=FjweDm6xcJU

För att se jämförelse hur arbetet har gått framåt så har jag tidigare filmat samma sträcka. Alla de filmerna ligger i spellistan nedan!
    https://www.youtube.com/watch?v=jX5b...uI7h9B0_AbW4q5

Med vänlig hälsning, Ossian K Olsson

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Drönarfilm | Flackarp - Arlöv fyrspårsutbyggnad | 2018-09-18

Trevligt att se att det rör på sig! Fyrspåret är verkligen efterlängtat och vi får hoppas att det blir lååång fortsättning!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Trevligt att se att det rör på sig! Fyrspåret är verkligen efterlängtat och vi får hoppas att det blir lååång fortsättning!
    Det hoppas jag med! Var på ett föredrag med projektchefen för utbyggnaden Hässleholm-Lund förra veckan och de har äntligen börjat komma igång i det projektet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det hoppas jag med! Var på ett föredrag med projektchefen för utbyggnaden Hässleholm-Lund förra veckan och de har äntligen börjat komma igång i det projektet.
    Görs det några hastighetshöjande åtgärder i samband med fyrspårsutbyggnaden?
    (Kanske inte så troligt/viktigt på sträckan väster om Lund, men kanske på Hässleholm-Lund?)

undrar
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Om jag förstått det rätt så bygger dom Arlöv-Lund(Klostergården) för 250km/h. Hässleholm-Lund är höghastighetsprojektet så där vet jag inte om de bestämt sig för 320km/h eller inte. De är i fasen där de tittar på en tre mil bred korridor att lägga banan i så de är väldig väldigt tidigt in i projektet!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstått det rätt så bygger dom Arlöv-Lund(Klostergården) för 250km/h. Hässleholm-Lund är höghastighetsprojektet så där vet jag inte om de bestämt sig för 320km/h eller inte. De är i fasen där de tittar på en tre mil bred korridor att lägga banan i så de är väldig väldigt tidigt in i projektet!
    Tack för svar - och för en intressant drönarfilm.

Så utbyggnaden Lund-Hässleholm blir alltså troligen som en "separat bana", ungefär som Grödingebanan?

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tack för svar - och för en intressant drönarfilm.

Så utbyggnaden Lund-Hässleholm blir alltså troligen som en "separat bana", ungefär som Grödingebanan?

/TKO
    Det vet dom inte än. Det som berättades var dock att bygga fyra spår på befintlig stambana utgör en större barriär än att ha två separata banor på!

Jag har suttit och skissat lite och jag trodde först en ny bana som går väster om Eslöv skulle vara mest aktuell. Men efter att ha sett en bild av hur mycket ”kulturföremål” det är där så får det nog ställas mot en bana öster om Ringsjöarna. Där är problemet dock mycket åkermark. Så det ska bli spännande att se vilken sträckning det blir.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det vet dom inte än. Det som berättades var dock att bygga fyra spår på befintlig stambana utgör en större barriär än att ha två separata banor på!

Jag har suttit och skissat lite och jag trodde först en ny bana som går väster om Eslöv skulle vara mest aktuell. Men efter att ha sett en bild av hur mycket ”kulturföremål” det är där så får det nog ställas mot en bana öster om Ringsjöarna. Där är problemet dock mycket åkermark. Så det ska bli spännande att se vilken sträckning det blir.
    Återigen tack för info. Eftersom jag också har en svaghet för "eget skissande" undrar jag om det finns något informativt att ha som underlag?
    Jag kan naturligtvis leta själv på TRV:s nätplats men jag är ju lite lat...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Återigen tack för info. Eftersom jag också har en svaghet för "eget skissande" undrar jag om det finns något informativt att ha som underlag?
    Jag kan naturligtvis leta själv på TRV:s nätplats men jag är ju lite lat...

/TKO
    Hittade Åtgärdsvalsstudie 2017-02-15 med mycken läsning. Hässleholm-Lund 8.11. sid 246 . Kanske kan va nå't.
    https://www.trafikverket.se/TrvSeFil...170215_hog.pdf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tackar!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Man kan väl också tänka sig att komma fram öster om Eslöv men väster om Ringsjöarna (befintlig sträckning norr om Stehag)?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kan väl också tänka sig att komma fram öster om Eslöv men väster om Ringsjöarna (befintlig sträckning norr om Stehag)?
    Absolut! Eftersom inte stationsplaceringarna är bestämda heller så är det mycket som kan spela in!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Absolut! Eftersom inte stationsplaceringarna är bestämda heller så är det mycket som kan spela in!
    Vad är de två nya spåren tänkta för?
    Skall de användas för tåg som går utan uppehåll mellan Lund och Hässleholm, dvs det är bara stationsplaceringarna i just Lund och Hässleholm som kan påverka, och man kan dra de två nya spåren långt ifrån befintlig bana?
    Eller är det viktigt att det blir riktiga fyrspår så att man kan låta tåg på fjärrspåren ändå stanna i Eslöv, och att man kan enkelt leda om trafik om ett av spåren är spärrat på en kortare sträcka?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skall de användas för tåg som går utan uppehåll mellan Lund och Hässleholm, dvs det är bara stationsplaceringarna i just Lund och Hässleholm som kan påverka, och man kan dra de två nya spåren långt ifrån befintlig bana?
    Eller är det viktigt att det blir riktiga fyrspår så att man kan låta tåg på fjärrspåren ändå stanna i Eslöv, och att man kan enkelt leda om trafik om ett av spåren är spärrat på en kortare sträcka?
    Mellan Hässleholm och Lund kommer det inte finnas några andra stationer. HH-nätet kommer till stor del byggas som ett eget system med stationer i de stora knutpunkterna bara.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som herrolosson redan angett är de en del av höghastighetsprojektet. Detta innebär att det visserligen kan finnas enstaka förbindelser mellan de båda dubbelspåren, men det är inget krav, tvärtom vill man i höghastighetsspåren ha uppemot 8 mil mellan driftplatserna (exempelvis planeras det ingen driftplats mellan Värnamo och Markaryd).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Mellan Hässleholm och Lund kommer det inte finnas några andra stationer. HH-nätet kommer till stor del byggas som ett eget system med stationer i de stora knutpunkterna bara.
    OK, så är den bästa benämningen "Fyrspår Lund-Hässleholm", eller "Ny höghastighetsbana Lund-Hässleholm"? Det kanske är mer politiskt gångbart att säga fyrspår, även om det järnvägtekniskt blir en ny bana.

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Very beautiful!
    How I miss flying in Sweden.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undrar lite försynt om det kanske kommer nån ny film från den här sträckan? Har ju hänt en del sedan den senaste!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Undrar lite försynt om det kanske kommer nån ny film från den här sträckan? Har ju hänt en del sedan den senaste!
    Inte från mitt håll tyvärr! Min drönare trilla ner från himlen och lever inte längre!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Inte från mitt håll tyvärr! Min drönare trilla ner från himlen och lever inte längre!
    Så tråkigt. Måste du vänta tills jultomten kommer innan du får en ny?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •