Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nu på Stockholm C...

  1. #1
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 043

    Nu på Stockholm C...

    Rc...


  2. #2
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    759

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Rc...
    Fina Rc-bilder! 😊👍

    Är det så att SJ-loket till vänster har nya moderna LED-strålkastare medan Tågab-loket till höger har gamla vanliga strålkastare?

    undrar den nyfikne pansjisen på kungens holme

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    543

    Sv: Nu på Stockholm C...

    De två nedre strålkastarna och den röda upptill ser ut att vara bytta.

    Mvh Fredrik


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 938

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Rc...
    Vad har Tågab för slangupphängning? Något nytt älgskydd tydligen som gör att själva slangarna på amerikanskt vis hänger löst?


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 043

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vad har Tågab för slangupphängning? Något nytt älgskydd tydligen som gör att själva slangarna på amerikanskt vis hänger löst?
    Att slangarna hänger ner, är nog bara slarv vid rundgången. Det andra paret är ju snyggt upphängd. Handlar nog lite om vad man har för principer som förare när man gör rundgång och själv kopplar till o från.
    Älgskydde ser ju väl stora ut. Känns som de mer blir skrot av en ev älg, än gör det de ska.


  6. #6
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 043

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Fina Rc-bilder! 😊👍

    Är det så att SJ-loket till vänster har nya moderna LED-strålkastare medan Tågab-loket till höger har gamla vanliga strålkastare?

    undrar den nyfikne pansjisen på kungens holme
    Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    De två nedre strålkastarna och den röda upptill ser ut att vara bytta.

    Mvh Fredrik
    De två nedre strålkastarna på 1417 är utbytta mot en modernare variant, dock ej ledljus. De flesta SJ-Rc6 har sen ganska länge röd slutsignal av ledtyp, dock lite äldre variant än vad som nog skulle bli fallet om det togs fram idag. Samma slutsignal används även som ersättningskomponent på 80-talsvagnarna.


  7. #7
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    De två nedre strålkastarna på 1417 är utbytta mot en modernare variant, dock ej ledljus.
    Det är ju kvalitetshalogenlampan H7, livslängd femton minuter till en kvart...


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 043

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det är ju kvalitetshalogenlampan H7, livslängd femton minuter till en kvart...
    Va skriver du för dumheter. Håll dej till sanningen istället. Sen är det ju så, om du kan något om elektriska grejer, att livslängden på lampor är avhängigt matningspänningen. Går lamporna sönder fort (gäller även halogenlampor) så kan en mätning av drivspänningen säker visa att den är för hög. På Rc-lok regleras ju lampornas styrka genom att reglera vilken matningdspänningen de har. Så länge man håller den lägre än märkspänning, så lär livslängden på lampan bli lång, mycket längre än vid just märkspänning.
    Som du vet så står ju loken oftast parkerade med positionsljus på, vilket då är väldigt låg spänning, vilket alltså spar brinntid på lamporna avsevärt.
    Som en jämförelse, kan jag också nämna att signallampor, ska injusteras till 10,2 volt (för 12 volts lampa), just för att förlänga brinntiden och samtidigt få bästa ljusutbyte.
    Så ta du o kontrollera lampornas matningsspänning, det lönar sig.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Va skriver du för dumheter. Håll dej till sanningen istället. Sen är det ju så, om du kan något om elektriska grejer, att livslängden på lampor är avhängigt matningspänningen. Går lamporna sönder fort (gäller även halogenlampor) så kan en mätning av drivspänningen säker visa att den är för hög. På Rc-lok regleras ju lampornas styrka genom att reglera vilken matningdspänningen de har. Så länge man håller den lägre än märkspänning, så lär livslängden på lampan bli lång, mycket längre än vid just märkspänning.
    Som du vet så står ju loken oftast parkerade med positionsljus på, vilket då är väldigt låg spänning, vilket alltså spar brinntid på lamporna avsevärt.
    Som en jämförelse, kan jag också nämna att signallampor, ska injusteras till 10,2 volt (för 12 volts lampa), just för att förlänga brinntiden och samtidigt få bästa ljusutbyte.
    Så ta du o kontrollera lampornas matningsspänning, det lönar sig.
    H7:or, åtminstone i personbilar, är inte särdeles hållbara. Nu beror det förvisso som sagt på matningsspänningen (och även vibrationer förstås), men även om lampan är optimerad för maximalt ljusutbyte eller mer på livslängd och lite sämre ljus. Jag hade en bil med H7 rätt länge och de höll väl kanske 4000-5000 mil i halvljuset innan den första gick, med majoriteten av milen på lands/motorväg, så det bör vara klart under 1000 timmar. Det finns nog exempel på betydligt kortare livslängd än så i vissa bilar som har en spänning som ligger i överkant.

    Så visst, du kan ju förlänga livslängden genom att mata med lägre spänning, men den hade ju blivit ännu längre om du hade haft en lampa som höll bättre från början.


  10. #10
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Va skriver du för dumheter. Håll dej till sanningen istället. Sen är det ju så, om du kan något om elektriska grejer, att livslängden på lampor är avhängigt matningspänningen. Går lamporna sönder fort (gäller även halogenlampor) så kan en mätning av drivspänningen säker visa att den är för hög. På Rc-lok regleras ju lampornas styrka genom att reglera vilken matningdspänningen de har. Så länge man håller den lägre än märkspänning, så lär livslängden på lampan bli lång, mycket längre än vid just märkspänning.
    Som du vet så står ju loken oftast parkerade med positionsljus på, vilket då är väldigt låg spänning, vilket alltså spar brinntid på lamporna avsevärt.
    Som en jämförelse, kan jag också nämna att signallampor, ska injusteras till 10,2 volt (för 12 volts lampa), just för att förlänga brinntiden och samtidigt få bästa ljusutbyte.
    Så ta du o kontrollera lampornas matningsspänning, det lönar sig.
    Vilken hård ton... Nog för att du hatar mig men du får sluta läsa det jag skriver eller svara som folk.

    Åter till frågan. H7 är erkänt dåliga på livslängd i bilar och de är extremt känsliga för överspänning. Men även med kontrollerad korrekt spänning är livslängden så låg som under 200 timmar hos vissa lampor. Det tycker jag rimmar illa med ett fordon som måste till verkstad för ett lampbyte. När jag körde buss hade jag alltid en H7 i väskan och bytte när det behövdes, och det var ofta. Sedan kom HID och dessa slocknade sällan men tappade kraftigt i ljusstyrka så när hösten kom och lamporna tagit slut under den ljusa sommaren var helljuset som parkeringsljus och verkstaden bara ryckte på axlarna, dom lyser ju, men efter visst rabalder fick dom skolas i hur HID fungerar.

    H7 kanske fungerar rimligt på Rc lok, det säger jag inte emot då jag saknar erfarenhet. Men på Regina går de ju sönder stup i kvarten och man får åka omkring med avsaknad av "triangel".


  11. #11
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    759

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Vilken hård ton... Nog för att du hatar mig men du får sluta läsa det jag skriver eller svara som folk.

    Åter till frågan. H7 är erkänt dåliga på livslängd i bilar och de är extremt känsliga för överspänning. Men även med kontrollerad korrekt spänning är livslängden så låg som under 200 timmar hos vissa lampor. Det tycker jag rimmar illa med ett fordon som måste till verkstad för ett lampbyte. När jag körde buss hade jag alltid en H7 i väskan och bytte när det behövdes, och det var ofta. Sedan kom HID och dessa slocknade sällan men tappade kraftigt i ljusstyrka så när hösten kom och lamporna tagit slut under den ljusa sommaren var helljuset som parkeringsljus och verkstaden bara ryckte på axlarna, dom lyser ju, men efter visst rabalder fick dom skolas i hur HID fungerar.

    H7 kanske fungerar rimligt på Rc lok, det säger jag inte emot då jag saknar erfarenhet. Men på Regina går de ju sönder stup i kvarten och man får åka omkring med avsaknad av "triangel".
    När du skrev i det tidigare svaret 'Det är ju kvalitetshalogenlampan H7, livslängd femton minuter till en kvart...' hoppade jag till vid läsningen. Men jag antar att det skulle förstås som en ironisk kommentar till de här halogenlampornas sämre hållbarhet. Dock är det svårt med ironi så man kanske måste vara lite tydligare med att man sarkastiskt kommenterade H7-lampornas livslängd; gärna då med lämplig smiley!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    När du skrev i det tidigare svaret 'Det är ju kvalitetshalogenlampan H7, livslängd femton minuter till en kvart...' hoppade jag till vid läsningen. Men jag antar att det skulle förstås som en ironisk kommentar till de här halogenlampornas sämre hållbarhet. Dock är det svårt med ironi så man kanske måste vara lite tydligare med att man sarkastiskt kommenterade H7-lampornas livslängd; gärna då med lämplig smiley!
    En pizza tar alltid "femton minuter, en kvart" om man ringer och beställer, vilket förmodligen är samma filosofi som att trapporna i Londons tunnelbana alltid motsvarar ett femtonvåningshus.


    https://www.youtube.com/watch?v=juFnvCyxMMA


  13. #13
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 043

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Vilken hård ton... Nog för att du hatar mig men du får sluta läsa det jag skriver eller svara som folk.

    Åter till frågan. H7 är erkänt dåliga på livslängd i bilar och de är extremt känsliga för överspänning. Men även med kontrollerad korrekt spänning är livslängden så låg som under 200 timmar hos vissa lampor. Det tycker jag rimmar illa med ett fordon som måste till verkstad för ett lampbyte. När jag körde buss hade jag alltid en H7 i väskan och bytte när det behövdes, och det var ofta. Sedan kom HID och dessa slocknade sällan men tappade kraftigt i ljusstyrka så när hösten kom och lamporna tagit slut under den ljusa sommaren var helljuset som parkeringsljus och verkstaden bara ryckte på axlarna, dom lyser ju, men efter visst rabalder fick dom skolas i hur HID fungerar.

    H7 kanske fungerar rimligt på Rc lok, det säger jag inte emot då jag saknar erfarenhet. Men på Regina går de ju sönder stup i kvarten och man får åka omkring med avsaknad av "triangel".
    Förlåt så mycke då, men hatar dej gör jag verkligen inte. Jag tycker alltid om människor för den de är. Däremot gillar jag inte okunnigt generaliserar. Särskilt då från de som inte ens har erfarenheter av det de kritiserar.
    Nu råkar det ju vara såhär... Att jag råkar ha erfarenhet av Rc med H-lampor OCH Regina med H7-lampor, samt faktiskt personbil med H7-lampor. Inget av dessa fordon har någon för mej påtagligt hög konsumtion av lampor. Däremot tycker jag nog att min dotters bil, verkar käka H7-lampor betydligt mer. Själv köper jag ju aldrig lågprislampor, men det kanske hon gör, men tror iofs att serviceverkstan brukar få byta.
    Hoppas nu att du kanske istället för att generalisera som du brukar, försöker att fundera lite innan du trycker på sändknappen.


  14. #14
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Nu på Stockholm C...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Förlåt så mycke då, men hatar dej gör jag verkligen inte. Jag tycker alltid om människor för den de är. Däremot gillar jag inte okunnigt generaliserar. Särskilt då från de som inte ens har erfarenheter av det de kritiserar.
    Nu råkar det ju vara såhär... Att jag råkar ha erfarenhet av Rc med H-lampor OCH Regina med H7-lampor, samt faktiskt personbil med H7-lampor. Inget av dessa fordon har någon för mej påtagligt hög konsumtion av lampor. Däremot tycker jag nog att min dotters bil, verkar käka H7-lampor betydligt mer. Själv köper jag ju aldrig lågprislampor, men det kanske hon gör, men tror iofs att serviceverkstan brukar få byta.
    Hoppas nu att du kanske istället för att generalisera som du brukar, försöker att fundera lite innan du trycker på sändknappen.
    Du visar verkligen vad du tycker med din harang av idiotförklaring. Jag kör Regina på heltid. Jag har tidigare kört buss med H7 lampor på heltid. Vi pratar över tio år med H7. Lägg därtill till bilar med H7 och alla artiklar om bilar som haft sjuklig konsumtion av H7 pga för hög spänning då lampan inte klarar av standard utspänning från bilens generator. Att en H7 bara håller 200 timmar ÄR INGET KONSTIGT. Det finns laboratorietester på det!

    Det skulle egentligen inte vara ett problem om man inte behövde demontera halva Reginan för att byta lampa. Vissa bilar behöver in på verkstad för att byta lampa (enligt instruktionsbok). Bussarna hade jag en 10mm nyckel för att lossa strålkastaren och sedan kunde bytet ske med lätthet. Men före H7-lampans inträde hade bussarna dubbla strålkastare med H4, alltså fyra stycken. Så när man körde i dagsljus hade man dom två inre strålkastarna tända, när det blev mörkt slog man över till dom två yttre. Gick halvljuset sönder slog man över till det andra paret eller skiftade lampa. Märkligt hur dom löste saker så enkelt förr i tiden...

    Senast redigerat av Robert den 2018-09-21 klockan 22:27:26.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •