Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hamnbanefilosofi med en liten bildgåta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanefilosofi med en liten bildgåta.

Igår tog jag mig en promenad ner till Hamnbanan i det fina vädret och satt en stund på ett berg med hamnbaneutsikt och filosoferade.

Fast jag börjar med ett hål i staketet. Givitvis har man satt upp staket när dubbelspåret var klart. Fast vad får man då göra om man skall in och byta spårbitar när man inte satt in någon grind? Klipp-klipp. "Tänkte inte på det?" Undrar hur länge det hålet kommer att finnas?

T44 338 kommer med en gasvagn från Skarvikshamnen. Normalt brukar det även hänga med 10-15 oljevagnar men varför dessa inte var med vet jag inte. Försenade? Mer frågor.

Efter att ha vänt uppe på Pölsebo backas ekipaget ner till Hökebangården för att hämta mer gasvagnar. Jag frågar mig vad det röda på tanken är? Rost? Trots färgen? Dåligt underarbete?

Under tidan det sker kommer T44 315 med ett långt drag från Arendalsvarvet. Här kommer bildgåtan: Hur många dragfordon finns det på bilden?

En närbild, loken börjar få patina som det händer när måleriunderhållet dras ner.

Färden går vidare upp mot Pölsebo. Fast titta nere till vänster om T44:an på gång-och cykelbanan. Ser ni henne? Dagens Tjej.

Här har hon kommit upp på Ryaviadukten på väg ut mot Skandiahamnen. Alltid retar bilden någon Vän av ordning. Mer frågor. Vad finns det i kassen från Dressman? Knappast kläder, det såg tungt ut. Det är långt att gå, varför tog hon inte bussen? Hela tiden med nallen vid örat. Privata frågor men man kan ju få fundera.

Men jag går vidare med bilderna. T44 352 kommer med ett drag containervagnar från Skandiahamnen. Vet inte vart hän och varför man inte kopplar på elloket redan från början. När jag kollat förut brukar det vara ett tåg mot Ostkusten som får sitt riktiga lok på Sävenäs.

Svängen upp mot Pölsebo. Gillar fotovinkeln.

Så får äntligen T44 338 starta. Det är en fin fotoplats men väldigt lätt att luta kameran fel, perspektivet förvillar. Den här bilden fick jag räta upp ordentligt.

Nu är man i Svängen. Tungt drag, 10 vagnar á 80-90 ton, 13 promille och mycket liten sats. 338 fick jobba hårt. Sen gick jag hem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hamnbanefilosofi med en liten bildgåta.

Är det inte bara vanligt bromsdamm vi ser på gasolvagnen. GC vita Innofreight containrar ser inte heller så rena ut efter många års slit i flistransporter från Dalarna till Gävle. Bilden är tagen 20170202 i Falun. Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kan ju vara så, det syns bara bra på vita vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efter att ha vänt uppe på Pölsebo backas ekipaget ner till Hökebangården för att hämta mer gasvagnar. Jag frågar mig vad det röda på tanken är? Rost? Trots färgen? Dåligt underarbete?

Alla vagnar blir SJ bruna till slut, speciellt vita tankvagnar .
    Så det är väl första stadiet, vagnen ser ut som om den blivit sporadiskt tvättad.

[

Men jag går vidare med bilderna. T44 352 kommer med ett drag containervagnar från Skandiahamnen. Vet inte vart hän och varför man inte kopplar på elloket redan från början. När jag kollat förut brukar det vara ett tåg mot Ostkusten som får sitt riktiga lok på Sävenäs.

Det är ett drag till Sävenäs rangerbangård , där vagnarna trycks över rangervallen och skapar nya tåg.
    Göteborg har ju bara T44 som dragar lok numera, två tror jag dom är och dom far som tättingar mellan Sävenäs -Kville/Skandiahamnen.
    352 hade uppenbart den ena tjänsten den dagen.

338 och 315 har uppenbart växlingstjänsten på Hisingen den dagen, har för mig att det är tre lok som sysselsätts men är högst osäker på det, det är lite svårt att skapa en helthetsbild i dag då dom växlar stort sett dygnet runt .
    Så risken är stor att 352 kommer att dra deras tåg den sist biten från Kville till Sävenäs.

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Är det inte bara vanligt bromsdamm vi ser på gasolvagnen. GC vita Innofreight containrar ser inte heller så rena ut efter många års slit i flistransporter från Dalarna till Gävle. Bilden är tagen 20170202 i Falun. Mvh/Alex
    Det var ju inte utan anledning som alla SJ-vagnar på 1960-talet hade just denna bruna färg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg

Alla vagnar blir SJ bruna till slut, speciellt vita tankvagnar .
    Så det är väl första stadiet, vagnen ser ut som om den blivit sporadiskt tvättad.

[

Det är ett drag till Sävenäs rangerbangård , där vagnarna trycks över rangervallen och skapar nya tåg.
    Göteborg har ju bara T44 som dragar lok numera, två tror jag dom är och dom far som tättingar mellan Sävenäs -Kville/Skandiahamnen.
    352 hade uppenbart den ena tjänsten den dagen.

338 och 315 har uppenbart växlingstjänsten på Hisingen den dagen, har för mig att det är tre lok som sysselsätts men är högst osäker på det, det är lite svårt att skapa en helthetsbild i dag då dom växlar stort sett dygnet runt .
    Så risken är stor att 352 kommer att dra deras tåg den sist biten från Kville till Sävenäs.

M.V.H Anders.k.
    Växlar man verkligen tåg med containervagnar? Jag trodde mest de gick som heltåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Växlar man verkligen tåg med containervagnar? Jag trodde mest de gick som heltåg.

Det är väl klart att man gör, väldigt många vagnar dessutom.
    Det är inte alla relationer som har underlag för ett helt tåg.

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är väl klart att man gör, väldigt många vagnar dessutom.
    Det är inte alla relationer som har underlag för ett helt tåg.

M.V.H Anders.k.
    Men vallväxlar man containervagnar?
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Men vallväxlar man containervagnar?
    /TKO
    Ja, varför skulle man inte ?

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, varför skulle man inte ?

M.V.H Anders.k.
    Risken för godsskador.
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Risken för godsskador.
    /TKO
    Gamla fördomar.
    Vi skriver 2018 i kalendern, inte 1979.

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Gamla fördomar.
    Vi skriver 2018 i kalendern, inte 1979.

M.V.H Anders.k.
    Jag är gammal!
    När började man vallväxla containervagnar?
    När GC - eller var det RailCombi? - körde det s.k. Hallsbergsupplägget med kombitåg som möttes och utväxlade vagnar i Hallsberg var det "slätväxling" som gällde, just på grund av risken för godsskador.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är gammal!
    När började man vallväxla containervagnar?
    När GC - eller var det RailCombi? - körde det s.k. Hallsbergsupplägget med kombitåg som möttes och utväxlade vagnar i Hallsberg var det "slätväxling" som gällde, just på grund av risken för godsskador.

/TKO
    PÅ Sävenäs har man gjort det sedan första containern landad på Svensk mark.

Rangerbangården i Hallsberg byggdes ju om (2000 någonting), den gamla bangården var väl inte så bra uppenbart.

Många förknippar tyvärr vallväxling med vagnar som far okontrolerat fram och folk som springer runt och slänger bromskor så dammet och godset yr när vagnarna brakar in i varandra, men den tiden är ju borta sedan länge.
    Vi har många rangerbangårdar i Sverige där man ser bra, det är bara att åka och titta ( Malmö, Helsingborg, Sävenäs, Hallsberg, Borlänge, Gävle, Sundsvall och Ånge) och eftermiddagsskiften drar igång runt kl 14 så då är det säkert träff.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Igår tog jag mig en promenad ner till Hamnbanan i det fina vädret och satt en stund på ett berg med hamnbaneutsikt och filosoferade.

Under tidan det sker kommer T44 315 med ett långt drag från Arendalsvarvet. Här kommer bildgåtan: Hur många dragfordon finns det på bilden?
    Ingen som vågat sig på frågan? Svaret är 3. Dels ett par T44:or och sen står Shell-raffinaderiets vita RT 40 parkerad inne på området under några oljeledningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många förknippar tyvärr vallväxling med vagnar som far okontrolerat fram och folk som springer runt och slänger bromskor så dammet och godset yr när vagnarna brakar in i varandra, men den tiden är ju borta sedan länge.
    Skjutspassning förekommer fortfarande, även om det bara är på någon enstaka station. Man har inte på något sätt mer problem med lastförskjutning på sådana stationer än på större rangerbangårdar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ingen som vågat sig på frågan? Svaret är 3. Dels ett par T44:or och sen står Shell-raffinaderiets vita RT 40 parkerad inne på området under några oljeledningar.
    Du är för otålig, jag tittade noggrant nu och undrade om någon av T44-orna inte var dragfordon (utan i transport eller skjutfordon), men sen såg jag RT40-an.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Du är för otålig, jag tittade noggrant nu och undrade om någon av T44-orna inte var dragfordon (utan i transport eller skjutfordon), men sen såg jag RT40-an.
    Även jag fick titta lite för att hitta RT40:an, men så svårt var det inte som sagt.
    Kruxet var bara att när jag såg inlägget på vägen hem från jobbet hade Åke redan svarat sig själv.
    Lite tålamod som sagt, jag är nog inte ensam om att läsa inlägg på sena eftermiddagar och kvällar.
    Jag uppskattar dock Åkes bilder och tillhörande funderingar, så visa gärna mer framöver.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är ju van vid Bromans frågebilder som löses samma minut. Men jag skall försöka hålla ut längre i framtiden. Fö hade jag redan vid 12-tiden fått rätt svar, via mail. Alla skriver inte i PV. Kommer fö mer från Hamnbanan senare i kväll, efter Fråga Lund. Eller kanske i morron. Inga bildgåtor dock.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

PÅ Sävenäs har man gjort det sedan första containern landad på Svensk mark.

Rangerbangården i Hallsberg byggdes ju om (2000 någonting), den gamla bangården var väl inte så bra uppenbart.

Vi har många rangerbangårdar i Sverige där man ser bra, det är bara att åka och titta ( Malmö, Helsingborg, Sävenäs, Hallsberg, Borlänge, Gävle, Sundsvall och Ånge) och eftermiddagsskiften drar igång runt kl 14 så då är det säkert träff.

M.V.H Anders.k.
    Förstår inte varför man inte skulle kunna vallväxla containervagnar? Godset som lastats i containrarna är väl inte ömtåligare än gods som lastats i vanliga täckta vagnar? Och en hel del containers är ju bulk eller tankcontainers för den delen. Som sagt så bromsas vallväxlade vagnar på moderna bangårdar med spiralbromsar upp väldigt mjukt och fint och brukar rulla ihop med framförvarande så det knappt märks!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Förstår inte varför man inte skulle kunna vallväxla containervagnar? Godset som lastats i containrarna är väl inte ömtåligare än gods som lastats i vanliga täckta vagnar? Och en hel del containers är ju bulk eller tankcontainers för den delen. Som sagt så bromsas vallväxlade vagnar på moderna bangårdar med spiralbromsar upp väldigt mjukt och fint och brukar rulla ihop med framförvarande så det knappt märks!
    Gods i containrar är ofta högvärdigare än det som går i vanliga järnvägsvagnar. Det behöver inte betyda att det är mer ömtåligt, men ofta är så fallet.
    Dessutom är det uppenbart för den som lyfter in pappersrullar i en H-vagn att lasten kommer att utsättas för de påkänningar som en järnvägstransport medför, medan det kanske inte är lika självklart för den som stuffar en container i Shanghai...

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •