Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ertms

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Ertms

Som jag förstår utan att kolla närmare är ALL trafik inställd på Botniabanan under 2 dygn till helgen. Fick en tanke när hela järnvägsnätet någon gång i framtiden är utrustat med detta fenomenala signalsystem, hur löser man uppdateringen då? för det är väl så man kan kalla trafikavbrottet.

Skall man uppdatera hela Södra Stambanan i 2 dygn och stänga av all trafik här också.
    Någon får gärna utveckla och förklara hur man tänker här.

Senast redigerat av 1524 den 2018-09-18 klockan 07:56:25.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ertms

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Som jag förstår utan att kolla närmare är ALL trafik inställd på Botniabanan under 2 dygn till helgen. Fick en tanke när hela järnvägsnätet någon gång i framtiden är utrustat med detta fenomenala signalsystem, hur löser man uppdateringen då? för det är väl så man kan kalla trafikavbrottet.

Skall man uppdatera hela Södra Stambanan i 2 dygn och stänga av all trafik här också.
    Någon får gärna utveckla och förklara hur man tänker här.
    Jag tror det får bli så. Resenärer får ta andra transportmedel, flyg Stockholm-Malmö, Linköping-Köpenhamn etc. Buss och bil annars. Godset får gå andra vägar, t.ex. via Göteborg.
    När ERTMS installeras på Södra Stambanan planeras en betydligt längre anvstängning än så.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-18 klockan 08:03:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Avstängningen denna gång är minskad till 34 h har jag för mig. Det ska göras vissa ombyggnader vilket tyvärr kräver en lång avstängning. Sedan ska man komma ihåg att Ådalsbanan och Botniabanan är två av Trafikverkets pilotanläggningar för system E2. Dessa ska alltid utrustas med senaste systemreleasen för att systemet ska kunna godkännas och användas 'överallt'. När sedan system E2 rullas ut 'överallt' kommer de inte uppgraderas årligen tror jag mig veta.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Avstängningen denna gång är minskad till 34 h har jag för mig. Det ska göras vissa ombyggnader vilket tyvärr kräver en lång avstängning. Sedan ska man komma ihåg att Ådalsbanan och Botniabanan är två av Trafikverkets pilotanläggningar för system E2. Dessa ska alltid utrustas med senaste systemreleasen för att systemet ska kunna godkännas och användas 'överallt'. När sedan system E2 rullas ut 'överallt' kommer de inte uppgraderas årligen tror jag mig veta.
    Om jag förstår saken rätt kommer det att vara avstängt mellan Uå och Suc i TVÅ VECKOR mellan den 8 oktober och 21 oktober.
    Hurra vad bra det blir med ERTMS på stambanorna i söder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hurra för dig som inte förstår att signalsystemets utbyte görs på 34 h nu i helgen.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Hurra för dig som inte förstår att signalsystemets utbyte görs på 34 h nu i helgen.
    Men du har ju inte läst det första inlägget som jag skrev.
    Bara en stillsam fråga från en obegåvad resenär:
    hur byter man ut signalsystemet på en ATC-utrustad järnväg?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men du har ju inte läst det första inlägget som jag skrev.
    Bara en stillsam fråga från en obegåvad resenär:
    hur byter man ut signalsystemet på en ATC-utrustad järnväg?
    Är det inte datorställverk gör man det med intervall på cirka 60 år. Beroende på driftplatsens storlek tar det från ett dygn och uppåt.

Datorställverk byts efter cirka 30 år, bytet tar i de fallen minst två dygn, delvis beroende på att det är större driftplatser.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstår saken rätt kommer det att vara avstängt mellan Uå och Suc i TVÅ VECKOR mellan den 8 oktober och 21 oktober.
    Avstenging i to uker har ikke noe med ERTMS å gjøre. Denne avsperringen skyldes bytter av sviller på en bro.

Se gjerne side 21 her..
    https://www.trafikverket.se/contenta...lersta_t18.pdf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Avstenging i to uker har ikke noe med ERTMS å gjøre. Denne avsperringen skyldes bytter av sviller på en bro.

Se gjerne side 21 her..
    https://www.trafikverket.se/contenta...lersta_t18.pdf
    Härnösands kommun med en sida. Det blir en ny bro.
    https://www.harnosand.se/boendemiljo...4b694a73d.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det långa stoppet torde härröra från dels en viadukt rivning i Härnösand, dels en renovering av Bergeforsen bron bla byte av dilationsskarvar.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Det långa stoppet torde härröra från dels en viadukt rivning i Härnösand, dels en renovering av Bergeforsen bron bla byte av dilationsskarvar.
    Ja det var ju för väl det....
    att stoppet inte berodde på uppgradering av ERTMS.
    Nu är mitt blodtryck nere på strax under 200

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •