Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Två brandgula nosar på Stockholm C

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Två brandgula nosar på Stockholm C

Den ambulerande tidningsförsäljaren Sonny Hultberg poserar med sin bensindrivna Rc (nummer 1000?) intill Rc2 1071. De målade slickepinnarna är kvar, jag tippar på året 1972.

Senast redigerat av Ted S den 2018-09-17 klockan 11:17:38. Anledning: Skulle lagt till taggar, men det går tydligen inte i efterskott?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Två brandgula nosar på Stockholm C

Legendaren Sonny. Nån som har länken till det sevärda reportaget om Sonny på youtube ?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Legendaren Sonny. Nån som har länken till det sevärda reportaget om Sonny på youtube ?
    Nej, men det finns ett klipp hos SVT:s Öppet arkiv:
    https://www.oppetarkiv.se/video/4947...sonny-hultberg

Senast redigerat av ztenlund den 2018-09-17 klockan 16:15:03.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg

Den ambulerande tidningsförsäljaren Sonny Hultberg poserar med sin bensindrivna Rc (nummer 1000?) intill Rc2 1071. De målade slickepinnarna är kvar, jag tippar på året 1972.
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nej, men det finns ett klipp hos SVT:s Öppet arkiv:
    https://www.oppetarkiv.se/video/4947...sonny-hultberg
    Härlig nostalgisk solig bild på Sonny och hans berömda Rc-moppe! 😊👍

Hur gick det till när Sonny fick ombord sin egenkonstruerade kombinerade tidnings- och chokladvagn på tåget? Den lär ju varit rätt tung och det fanns väl inga rullstolsliftar som han kunde använda. Och var förvarades den här specialvagnen mellan tågturerna? Han lär ju inte haft med den vagnen i sin moppe när han åkte mellan hemmet och Cst!

Han nämner i Öppet Arkiv-filmen att han fick sitt tågintresse när fadern lyfte upp den lille pojken Sonny i ett jättestort frustande ånglok när familjen bodde i USA. Kan ångloket möjligen ha varit en Big Boy eller en Challenger som den lille Sonny fick uppleva 'in real life'? 🚂

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Härlig nostalgisk solig bild på Sonny och hans berömda Rc-moppe! ������������

Hur gick det till när Sonny fick ombord sin egenkonstruerade kombinerade tidnings- och chokladvagn på tåget? Den lär ju varit rätt tung och det fanns väl inga rullstolsliftar som han kunde använda. Och var förvarades den här specialvagnen mellan tågturerna? Han lär ju inte haft med den vagnen i sin moppe när han åkte mellan hemmet och Cst!

Han nämner i Öppet Arkiv-filmen att han fick sitt tågintresse när fadern lyfte upp den lille pojken Sonny i ett jättestort frustande ånglok när familjen bodde i USA. Kan ångloket möjligen ha varit en Big Boy eller en Challenger som den lille
    Sonny fick uppleva 'in real life'? ������
    Han fick helt enkelt lyfta upp vagnen ett trappsteg i taget, i bästa fall var det någon som gav ett handtag men det var inte värre än att han fixade det själv. Vagnen bör väl rimligtvis ha stått över natt i någon skrubb på Cst, Sonny hade goda kontakter med SJ och var väl sedd hos dom.
    Men vagnen var faktiskt en konstruktion av Sonny själv, innan dess fick han och tidigare säljare bära den tunga väskan.
    Big Boy och Challenger tillhörde ju Union Pacifik och gick i Klippiga Bergen om nu familjen kom ända dit. Men ända in en bit på 50talet kunde man hitta ånglok på östkusten.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-09-17 klockan 17:29:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Han sa att det var i Boston, har dålig koll på vad fanns för bolag som körde där. Boston & Maine känner jag till, och de hade en del riktigt stora ånglok på 30-talet.

Mvh Fredrik

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Intressant att tåget Stockholm-Malmö hade nr 38 på den tiden. När fick de tågen tresiffriga nr som tex. 523, 527 ?

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-09-17 klockan 19:22:49.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Intressant att tåget Stockholm-Malmö hade nr 38 på den tiden. När fick de tågen tresiffriga nr som tex. 523, 527 ?
    Det var något fel där. Tågen Stockholm-Malmö hade - och har - udda nummer. Om jag minns rätt var det tåg 31 som Sonny brukade åka med. Tresiffriga nummer på 5xx kom i början av 1990-talet då X 2000 sattes in Stockholm-Malmö.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Märk väl att det är olika utseenden på Sonnys moppar och den i filmen är märkt "Rc 1000"./Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det var något fel där. Tågen Stockholm-Malmö hade - och har - udda nummer. Om jag minns rätt var det tåg 31 som Sonny brukade åka med. Tresiffriga nummer på 5xx kom i början av 1990-talet då X 2000 sattes in Stockholm-Malmö.
    Senare i klippet sägs det att han kommer att åka tillbaka med tåg 34, vilket ju däremot går ihop med riktningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Senare i klippet sägs det att han kommer att åka tillbaka med tåg 34, vilket ju däremot går ihop med riktningen.
    Ja, och med 31:an, för då borde han haft tid att vända på i Norrköping (om jag räknar rätt).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, och med 31:an, för då borde han haft tid att vända på i Norrköping (om jag räknar rätt).
    Jag är inte säker på om jag hänger med, och har inte orkat se hela filmen.
    Men, om filmen spelades in år 1992 (det står att den är gjord då), och han åkte hem med 34 (avgång Linköping cirka 13.22, Norrköping 13.55 (tiderna varierar om vår eller höst), så behöver han ha åkt ner med tåg 29 (det fanns inget 31 i vare sig våren eller hösten 1992), avgång Stockholm 10.06 och ankomst Norrköping 12.08 och Linköping 12.37.

Medan om diskussionen skulle rört år 1972 (sommar-höst) när fotot troligen var taget så fanns inget tåg 31 och inget 34, utan jag skulle gissa att han kunde ha åkt tåg S 225 ner (11.05- Norrköping 13.07) och X 10 upp (avg 13.40). Eller var kvällstidningarna inte klara så tidigt?

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Framändesmarkeringarna hängde med (funktionsmässigt) till tidtabellsskiftet 1973. Däremot var det bara på loken med plåtskärmar de togs ner direkt. Så bilden kan faktiskt vara nyare!

SA

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det tror jag varierade under åren. På mitten av 70-talet hade en del av tågen nummer på 2xx. Vilket man fortsatte med till som du skrev till X2000 kom i trafik. Varierade om jag kommer ihåg rätt under åren mellan två- och tresiffriga nummer. Nattågen hade nummer på 2xx kommer jag ihåg. Bla. 207 till Malmö och 243 till Helsingborg båda med avgång runt kl. 23,00. 209 var posttåget till Malmö.

Senast redigerat av Sven-Olof Johansson den 2018-09-17 klockan 22:52:10.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är inte säker på om jag hänger med, och har inte orkat se hela filmen.
    Men, om filmen spelades in år 1992 (det står att den är gjord då), och han åkte hem med 34 (avgång Linköping cirka 13.22, Norrköping 13.55 (tiderna varierar om vår eller höst), så behöver han ha åkt ner med tåg 29 (det fanns inget 31 i vare sig våren eller hösten 1992), avgång Stockholm 10.06 och ankomst Norrköping 12.08 och Linköping 12.37.

Medan om diskussionen skulle rört år 1972 (sommar-höst) när fotot troligen var taget så fanns inget tåg 31 och inget 34,
    utan jag skulle gissa att han kunde ha åkt tåg S 225 ner (11.05- Norrköping 13.07) och X 10 upp (avg 13.40). Eller var kvällstidningarna inte klara så tidigt?
    De omlopp som Sonny hade bör ju ha varierat en hel del över åren man jag tycker mig minnas att
    normalt åkte han ut med lämpligt tåg någon gång vid 11-tiden. Han hade fått första exen av kvällstidningarna som hade pressläggning för första upplaga då på förmiddagen. Sonny brukade alltid framhålla att : ” ni på tåget får läsa dom först”. Jag vet dom som har sett honom ända ner till Nässjö men det var alltså ett finurligt uträknat omlopp för att få med så många tåg som möjligt och
    det slutade på Cst efter ungefär en vanlig arbetsdag. En liten detalj, Sonny började alltid med 2kl och sist om han ens hann med kom 1kl, detta i tur hade ingen mer märkvärdig orsak än att det såldes så mycket mer i 2kl
    Och moppen då hade mycket riktigt nr 1000 som ju var obesatt i SJ ellokserie, littera var från början Rc men ändrades vartefter SJ fick nyare Rc-littera.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-09-17 klockan 23:05:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag gjorde lumpen på Flygstaben 1977. Efter nattjänstgöring brukade jag åka med ett tåg vid elvatiden mot Göteborg. Jag har för mig att Sonny var med på det tåget ibland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag och Sonny, Stockholm Central, 1982-07-12.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och här ser vi alltså att fordonet bytt identitet och nu är Rc6 1000

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg

Jag och Sonny, Stockholm Central, 1982-07-12.
    Hmm.. Har denna bild för många år sen varit med i Allt om hobby?
    Eller var det kanske i den ypperligt bra och fina tidningen Järnvägar?

(Ur spår. Tidningen Järnvägar - Mycket tråkigt att den försvann)

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Hmm.. Har denna bild för många år sen varit med i Allt om hobby?
    Eller var det kanske i den ypperligt bra och fina tidningen Järnvägar?

(Ur spår. Tidningen Järnvägar - Mycket tråkigt att den försvann)
    Knappast i järnvägar! (tidningsnamnet skrevs så) eftersom den hade färg bara på omslaget. Och omslagsbilden skulle vara i stående format.

Jag tror aldrig att vi fick till något reportage om Sonny men kan minnas fel. Det var i alla fall på tal om ett sådant reportage. Sonny var för övrigt den som sålde flest lösnummer av tidningen järnvägar! av alla säljställen. Tidningen stod också alltid överst i vagnen så att alla snabbt såg den.

/Staffan, fd redaktionssekreterare och reporter i järnvägar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •