Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Om hur en höghastighetsbana kan bli försenad

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    633

    Om hur en höghastighetsbana kan bli försenad

    En lärorik historia för kommande utbyggnader av höghastighetsbanor. Vissa saker kan bli dyrare än beräknat och leda till förseningar. I det här fallet får man t o m backa tillbaka signalsystemet. Om någon undrar vad molboaktigt kan vara, så är molbo en person som bor på Jylland i Mols. Kring dessa finns tydligen historier, som inte är smickrande. De är alltså naiva och dumma. Hoppas att ingen Molsbo läser detta, men sättet att uttrycka sig är i varje fall fakta.

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny...un-tog-i-timen


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 847

    Sv: Om hur en höghastighetsbana kan bli försenad

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    En lärorik historia för kommande utbyggnader av höghastighetsbanor. Vissa saker kan bli dyrare än beräknat och leda till förseningar. I det här fallet får man t o m backa tillbaka signalsystemet. Om någon undrar vad molboaktigt kan vara, så är molbo en person som bor på Jylland i Mols. Kring dessa finns tydligen historier, som inte är smickrande. De är alltså naiva och dumma. Hoppas att ingen Molsbo läser detta, men sättet att uttrycka sig är i varje fall fakta.

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny...un-tog-i-timen
    Mols motsvarar Grönköping i Sverige, om vilken det finns massa skämt. Grönköping finns inte på riktigt, i alla fall inte under det namnet. Mols finns väl på riktigt.

    I alla fall är en sammanfattning av artikeln att man fick en stor fördyring av projektet i Ringsted, där nya och gamla banan går ihop, och det ville man lösa med en billigare lösning, och fick man försening där.

    Men sorgebarnet är väl ERTMS, som inte varit annat i varje installation?
    Någon ERTMS-entausiast har lovat 24 tåg i timmen per riktning i 250 km/h. Finns sådan turtäthet i den farten någonstans?
    Nu blir det 2 tåg i timmen, eftersom ERTMS inte alls hållit tidsplanen.
    Bland annat för att man måste bygga om mycket i alla tåg ska gå där, vilket är de flesta av DSB:s fjärrtåg.
    Därför byggs en tillfällig lösning i form av vanlig dansk ATC. Men man bygger detsnålt eftersom det bara ska gälla i några år, så det blir först 2 tåg och sen 5 tåg i timmen per riktning.

    De allra flesta tåg med ERTMS i Svergie har varit nya och byggda för det från början. (och banor har varit nya eller totalombyggda)
    Att installera det i gamla IC3 tåg där reservdelsbrist kan ha orsakat udda ombyggnader har inte gått så bra.
    Plus att DSB vägrat betala för ERTMS ombyggnad varvid icke IC3-kunniga försökt bygga om.


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 214

    Sv: Om hur en höghastighetsbana kan bli försenad

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Mols motsvarar Grönköping i Sverige, om vilken det finns massa skämt. Grönköping finns inte på riktigt, i alla fall inte under det namnet. Mols finns väl på riktigt.

    I alla fall är en sammanfattning av artikeln att man fick en stor fördyring av projektet i Ringsted, där nya och gamla banan går ihop, och det ville man lösa med en billigare lösning, och fick man försening där.

    Men sorgebarnet är väl ERTMS, som inte varit annat i varje installation?
    Någon ERTMS-entausiast har lovat 24 tåg i timmen per riktning i 250 km/h. Finns sådan turtäthet i den farten någonstans?
    Nu blir det 2 tåg i timmen, eftersom ERTMS inte alls hållit tidsplanen.
    Bland annat för att man måste bygga om mycket i alla tåg ska gå där, vilket är de flesta av DSB:s fjärrtåg.
    Därför byggs en tillfällig lösning i form av vanlig dansk ATC. Men man bygger detsnålt eftersom det bara ska gälla i några år, så det blir först 2 tåg och sen 5 tåg i timmen per riktning.

    De allra flesta tåg med ERTMS i Svergie har varit nya och byggda för det från början. (och banor har varit nya eller totalombyggda)
    Att installera det i gamla IC3 tåg där reservdelsbrist kan ha orsakat udda ombyggnader har inte gått så bra.
    Plus att DSB vägrat betala för ERTMS ombyggnad varvid icke IC3-kunniga försökt bygga om.
    Mja, säga vad man vill. Men inte har väl ERTMS varit så smärtfritt precis
    Men när det gäller fordon, så är det ju ETCS vi pratar... Att bygga in det i IC3(=Y2) skulle nog jag akta mig för. De torde vara en sak att bygga in det i ett analogt fordon, för då är det hyfsat enkel (nåja) att fixa anpassningar mm. Men i ett totaldatoriserat fordon som IC3/Y2, som dessutom lever på lånad tid med datorer från 1990-talet, det kan inte ens på pappret se enkelt ut. Antagligen är det väl därför som icke IC 3-kunniga åtagit sig att göra detta. Frågan är väl egentligen vem som får ta smällarna av sånna misslyckanden. Jag gissar väl att det handlar om danska skattebetalare i slutändan, hur man än bär sig åt.

    Känns ju spontant som att danskarna har avsevärt större problem med ERTMS och ETCS än vad vi har i Sverige. Här verkar ju Trafikverket numera försöka få bra styrning på utvecklingen, bl a sedan provsnläggningen Åby - Katrineholm (uppspår) tagits i bruk. Där körs ju tester med vad jag förstår olika versioner av programvara, på nätterna i perioder. Kanske kommer det ut någonting bra av detta, med tiden.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •