
Ursprungligen postat av
MM
Det viktigaste målet verkar ju uppnås - att Roslagsbanan fortsätter vara ett sysselsättningsprojekt för byggbranschen ;)
Det verkar väl rätt dumt att köra fram tåget som kommer från dubbelspåret så att det måste mer eller mindre stanna? Jag vet inte riktigt hur accelerationen är på dessa tåg, men allmänt så kan väl tåget på dubbelspåret vara ganska långt från växeln och det fortfarande kommer ha ankommit nästa station/hållplats ute på enkelspåret tidigare än om tåget varit tvunget att stanna och accelerera från stillastående?
Med dagens trafiksystem så är det väl i bästa fall "kör, vänta stopp", "kör vänta stopp", "kör, vänta " som kan ge föraren en ledtråd om att ett tåg på enkelspåret är påväg mot dubbelspåret och det därför är vettigt att hålla igen hastigheten lite för att slippa stanna. Med ett framtida signalsystem, eller för den delen framtida hjälpmedel som inte behöver vara säkerhetsklassade, så kan föraren av tåget på dubbelspåret veta vad som händer på enkelspårssträckan och anpassa sin körning så att tåget blir så lite försenat som möjligt i en förseningssituation, eller använder så lite energi som möjligt då tågen är rättidiga och tidtabellsmässigt ska mötas strax bordom växeln.
Om vi tar de exempel du nämner, 70/100 respektive 80/80, så framstår det som bättre med 80/80 för dagens tåg. Genom att denna växel senare kommer bli en flaskhals för nya snabbare tåg så har man dessutom ökat på nyttan med att bygga om till dubbelspår vidare längs banan...