Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof

  1. #1
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof


    Idag fick det bli en T43-safari.
    Först T43 229 som pendlat mellan Karlskoga och Degerfors med flisvagnar som lastats i Botorp f.v.b. till Värtan.
    Här ett lastat tågsätt några km norr om Strömtorp.



    Efter att ha hängt av returen med tomma flisvagnar, lämnar man här Ekebybangården i Karlskoga för att hämta lastade vagnar i Botorp.



    Innan föregående bild togs hade dock T43 242 passerat Degerfors med skinande blanka Q49/Q50 503 i transport.
    Här passerar man i sakta mak Älgsjön, mellan Degerfors och Svartå.


    En närmare titt på omformarvagnarna vid passagen i Svartå.







    Slutligen ett kort stopp i Frövi där T43 113 med en transformatortransport från Ludvika avvaktar vidare färd söderut.

    /Mattias


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    37

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof

    Härliga bilder i härligt väder! Vad använder du för kamerahus?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 627

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof

    Vackert!


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 743

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron


    Idag fick det bli en T43-safari.
    Först T43 229 som pendlat mellan Karlskoga och Degerfors med flisvagnar som lastats i Botorp f.v.b. till Värtan.
    Här ett lastat tågsätt några km norr om Strömtorp.

    Skulle inte Hector ha använt ett av sina nya Vectronlok för denna körning? Uppenbarligen har Siemens ännu inte förmått att installera en s k "last mile" hjälpkärra i de nya Vectronerna. I stället används nu hyrda diesellok.



    En närmare titt på omformarvagnarna vid passagen i Svartå.

    Verkar som att ett gammalt apparatvagnunderrede fått ny korg och inredning. Nytillverkade underreden har bl a annorlunda axelboxar av malmvagnstyp med synliga axeländar.




    JAN-OLOF är en tidigare östtysk omformare. Vilka nummer har omformaren? Ett tyskt på ramen och ett svenskt nummer på en "normal" oval skylt är åsatt.



  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    402

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    BD skrev:

    Skulle inte Hector ha använt ett av sina nya Vectronlok för denna körning? Uppenbarligen har Siemens ännu inte förmått att installera en s k "last mile" hjälpkärra i de nya Vectronerna. I stället används nu hyrda diesellok.

    Slut citat


    Ett Vectron "last mile" skulle erbjuda utmärkta fototillfällen. Ingen risk för rörelseoskärpa i 18 promille:
    http://www.postvagnen.org/forum/index.php?id=1150343

    Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-09-16 klockan 11:29:59.

  6. #6
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof

    Citat Ursprungligen postat av Tågab Rules Visa inlägg
    Härliga bilder i härligt väder! Vad använder du för kamerahus?
    Tackar!
    Jag kör med Canon 7D MarkII


  7. #7
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron


    Verkar som att ett gammalt apparatvagnunderrede fått ny korg och inredning. Nytillverkade underreden har bl a annorlunda axelboxar av malmvagnstyp med synliga axeländar.
    ASEA-skylten säger Transformatorvagn 420




    JAN-OLOF är en tidigare östtysk omformare. Vilka nummer har omformaren? Ett tyskt på ramen och ett svenskt nummer på en "normal" oval skylt är åsatt.
    Jag kollade inte vad det stod på ramen tyvärr.


  8. #8
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 278

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    Bra och intressanta bilder på lite ovanliga motiv!

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 803

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof, vem?

    Någon som vet vilken Jan-Olof som förärats att namnge apparatvagnen?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    506

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof, vem?

    Namnsdagsnamnet den dag då generatorn kopplas in på nätet för första gången, brukar vara det vanligaste sättet att namnge generatorer. Om det är så denna gång, vet jag ej.

    Mvh Fredrik


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 803

    Sv: 3 x T43, Transformator, flis och Jan-Olof, vem?

    Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Namnsdagsnamnet den dag då generatorn kopplas in på nätet för första gången, brukar vara det vanligaste sättet att namnge generatorer. Om det är så denna gång, vet jag ej.
    Aha! Fast Jan-Olof har väl två namnsdagar? Kanske det behövdes två namn för att det enkla redan var upptaget?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    674

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg



    En närmare titt på omformarvagnarna vid passagen i Svartå.

    Verkar som att ett gammalt apparatvagnunderrede fått ny korg och inredning. Nytillverkade underreden har bl a annorlunda axelboxar av malmvagnstyp med synliga axeländar.

    Hmm, tycker inte de ser ut som dessa från Kiruna Wagon. På Facebook.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    113

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    Väldigt fina bilder som vanligt från dig :)


  14. #14
    Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    125

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    Citat Ursprungligen postat av Mattias E Visa inlägg


    Det var ett visst pill att rita upp märkningsförlagan till VEM-märkning, men det hade ju varit trist att bara utplåna minnet av DDR-tiden. Så här såg förlagan ut i Illustrator.


    Senast redigerat av Peter Berggren den 2018-09-16 klockan 19:53:25.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: 3 x T43, Apparatvagn och Vectron

    Är apparatvagnen ett nybygge eller har man skrotat någon omformare tidigare och behållt apparatvagnen i gömmorna ??
    För i mina ögon känns detta som en renoverade och "upphottad" Q49 vagn och någon Q48 omformare är väl inte slopad ??


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •