Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Rökvagnar och rökkupéer ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rökvagnar och rökkupéer ?

Läste att alla SJ's tåg blev rökfria så sent som 14/8 2000. Danska DSB införde förbudet 7/1 2007 och tyska DB 1/9 samma år.

Finns det några statsbanor som fortfarande tillåter rökning ombord på tåg ? Kan tänka mig att rökningen tillåts på tåg i Kina, Turkiet, Iran, Marocko, Indien och
    dylika länder. På ryska tåg röks det inte längre (sen 1/6 2014)

Minns själv mina första tågresor på egen hand i mitten av 1980-talet, då fanns det rökvagnar. Var man
    sent ute med biljettköpet fanns de sista lediga platserna på tåget i dessa rökvagnar där det bolmades friskt, oftast
    så mycket att rökarna själva inte stod ut, de gick därifrån när de hade fimpat.

Frågan är hur många var dessa rökvagnar i ett persontåg. Fanns det vagnar som var helt upplåtna för rökning
    eller var det halva vagnen/enstaka kupéer ? Minskade antalet rökplatser för varje år ?

Även perrongrökningen ska förbjudas den 1/1 2019. Som tågspanare på olika järnvägsstationer har jag märkt att
    perrongrökningen är ganska blygsam, men den förekommer.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rökvagnar och rökkupéer ?

Det finns en del information om platsfördelningen m.m. i denna tråd.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-09-15 klockan 15:16:53.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det finns en del information om platsfördelningen m.m. i denna tråd.
    Där ser man. Hade nog inte trott att det moderna snabbtåget Tokaido Shinkansen har rökkupéer. Undrar hur dessa "small cabins" ser ut.

Tokaido/Sanyo Shinkansen, smoking is allowed only in small cabins with good ventilation that keep the trains free of smoke.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Läste att alla SJ's tåg blev rökfria så sent som 14/8 2000. Danska DSB införde förbudet 7/1 2007 och tyska DB 1/9 samma år.

Finns det några statsbanor som fortfarande tillåter rökning ombord på tåg ? Kan tänka mig att rökningen tillåts på tåg i Kina, Turkiet, Iran, Marocko, Indien och
    dylika länder.
    .
    I Indien är rökning på tåg förbjuden och likaså på stationer med böter för den som trotsar förbudet. I Indien är rökning inte lika vanligt som i Kina där det röks enormt. Men även i Kina är rökning förbjudet på höghastighetstågen men det ska finnas rökavdelning på vanliga tåg. Och överallt i världen så är trenden alltmer att rökning på tåg inte tillåts. Såg en uppgift att i Sverige är andelen rökare hos den vuxna befolkningen så låg som 8% hos män och 12% av kvinnor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I Indien är rökning på tåg förbjuden och likaså på stationer med böter för den som trotsar förbudet. I Indien är rökning inte lika vanligt som i Kina där det röks enormt. Men även i Kina är rökning förbjudet på höghastighetstågen men det ska finnas rökavdelning på vanliga tåg. Och överallt i världen så är trenden alltmer att rökning på tåg inte tillåts. Såg en uppgift att i Sverige är andelen rökare hos den vuxna befolkningen så låg som 8% hos män och 12% av kvinnor.
    Som sagt i Kina är staten den största tobaksproducenten. I Kina är rökning en socialt väletablerad företeelse och det anses vara ohövligt att tacka nej till en cigarett om någon bjuder. I Kina röker 2/3 av alla män, då verkar det märkligt att det saknas rökrum på de kinesiska höghastighetstågen, men det har väl med brandsäkerheten att göra. Den som blir påkommen med att röka ombord blir portad från kinesiska tåg i 180 dagar samt att han får betala böter på upp till 2500kr.

De kinesiska rökarna på höghastighetstågen får alltså stilla sina begär på perrongen.

Såg ett youtube-klipp från ett rökrum ombord på Shinkansen, det var en ståplats i ett plåtklätt, bullrigt litet utrymme intill vestibulen i ena ändan av vagnen. Alltså inget ställe man stannar på längre än nödvändigt. Japanerna tillåter alltså rökning ombord på sina höghastighetståg, har de månne ett högventilerat rökutrymme med brandvarnare som särskiljer brandrök från cigarettrök ?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Japanerna tillåter alltså rökning ombord på sina höghastighetståg
    Endast på en linje om jag har förstått det rätt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Japanerna tillåter alltså rökning ombord på sina höghastighetståg, har de månne ett högventilerat rökutrymme med brandvarnare som särskiljer brandrök från cigarettrök ?
    Finns det sådana? Vanligare är väl att man i rökiga miljöer istället har temperaturkänsliga detektorer som således larmar först när temperaturen är påtagligt mer än normal rumstemperatur.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som sagt i Kina är staten den största tobaksproducenten. I Kina är rökning en socialt väletablerad företeelse och det anses vara ohövligt att tacka nej till en cigarett om någon bjuder. I Kina röker 2/3 av alla män, då verkar det märkligt att det saknas rökrum på de kinesiska höghastighetstågen, men det har väl med brandsäkerheten att göra. ?
    Jag har sett en motivering till rökförbudet och det är att höghastighetstågen går så snabbt att det bara blir en kortare tid man är utan rök. Men även om nu staten tjänar grova pengar så börjar man lite yrvaket även ofociellt upptäcka nackdelarna. Var tredje kines som röker väntas dö i förtid och orsaka stora förluster i produktionen och enorma kostnader i sjukvården. De pengar man lägger på tobak kanske kan spenderas på något trevligare som staten tillhandahåller med förtjänst.
    Och vill ni inte läsa en antirökpredikan så sluta läs nu:
    För den som röker : grattis för att sluta är den mest dramatiska enskilda åtgärd man kan göra för att förbättra hälsan.
    Det handlar inte om ”några månader mer eller mindre som man kan ha och mista” utan om att daglig förkortar livet med i snitt 8år och var tredje dör som en direkt följd och detta i snitt 22 år för tidigt. För många blir det ett allt annat än trevligt slut, jag har sett några exempel. Det positiva är att det kan vända om man slutar: redan efter ett dygn är kolmonoxiden i kroppen försvunnen och man orkar mer, efter kanske tre år är hjärtat i form som på en icke rökare och efter en sådär 15år kan lungorna vara rena som på en icke rökare. Sjukdomar som KOL består men förvärras inte.
    Och en tacksam tanke till min biologilärare Inger Alm som höll predikan för mig så jag slapp detta.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Finns det sådana? Vanligare är väl att man i rökiga miljöer istället har temperaturkänsliga detektorer som således larmar först när temperaturen är påtagligt mer än normal rumstemperatur.
    Tydligen larmar rökdetektorerna på kinesiska tåg vid rök, inte temperaturökning. Rökningen utlöser brandlarm på de kinesiska höghastighetstågen, vilket tvingar tåget att sakta ner eller till och med stanna. Rökning är ansett som ett av de farligaste beteendena på höghastighetståg i Kina. Blir man påkommen med att röka 2 gånger på de kinesiska höghastighetstågen blir man portad på livstid. De japanska höghastighetstågen har antagligen en annan typ av brandvarnarsystem, möjligen temperaturkänsligt vilket bör vara mindre effektivt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

De japanska höghastighetstågen har antagligen en annan typ av brandvarnarsystem, möjligen temperaturkänsligt vilket bör vara mindre effektivt.
    Det räcker att rökrummet har rökvarnare som tål tobaksrök, resten av tåget kan ha vanliga rökkänsliga detektorer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

För den som röker : grattis för att sluta är den mest dramatiska enskilda åtgärd man kan göra för att förbättra hälsan.
    Jag har tågspanat på stationerna i Linköping och Norrköping och rökning förekommer på perrongerna, vid entrén och utgången mot spåren precis intill stationshusen.
    Detta är fortfarande tillåtet, men eventuellt kommer det bli förbjudet den 1/1 2019. Det är inte många som röker, men det har hänt att nån figur satt sig på bänken intill mig och tänt sin cigarett. Man behöver inte införa totalt rökstopp på järnvägsstationerna, men en avskild rökruta vore på sin plats.

På de här kartorna borde man kunna ange en symbol för placering av rökrutan.

Avställd
    Medlem
    sep 2018

Jag åkte nattåget Belgrad-Bar(Montenegro) i somras och där röktes det friskt.

Dock inte tillåtet i kupéerna 20.00-07.00.

Senast redigerat av alexanderc den 2018-09-18 klockan 23:29:35.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har tågspanat på stationerna i Linköping och Norrköping och rökning förekommer på perrongerna, vid entrén och utgången mot spåren precis intill stationshusen.
    Detta är fortfarande tillåtet, men eventuellt kommer det bli förbjudet den 1/1 2019. Det är inte många som röker, men det har hänt att nån figur satt sig på bänken intill mig och tänt sin cigarett. Man behöver inte införa totalt rökstopp på järnvägsstationerna, men en avskild rökruta vore på sin plats.

På de här kartorna borde man kunna ange en symbol för placering av rökrutan.
    Rökruta är bra. Då behöver (i den bästa av världar) enbart denna, och inte hela plattformen, städas från de fimpar mm som slängs på marken. På Dresden Hbf såg jag häromåret, hur polisen skrev ut böter åt en person, som rökte utanför rökrutan.

En rolig scen från en finsk rälsbuss Dm7, så det var förmodligen på 1980-talet. Rökningen i samhället hade minskat, så 50-50 indelningen rök/icke rök var föråldrad. Rökavdelningen var nästan tom, och icke-rök fylld till ungefär 98 %.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av alexanderc Visa inlägg
    Jag åkte nattåget Belgrad-Bar(Montenegro) i somras och där röktes det friskt.

Dock inte tillåtet i kupéerna 20.00-07.00.

JA i balkanländerna verkar de inte alls ha fattat rökningens skadeverkningar! Jag har till och med vid flera tillfällen sett ammande mödrar med cigarett i handen..... Konstigt då de anser sig vara så EU mässiga och goda européer! Att enbart ha rökförbud nattetid på tågen verkar ovanligt korkat! DEt måste ju ändå vara fullständigt inpyrt! Men det har väl med brandsäkerhet att göra och risk för sängrökning snarare än hälso/miljösjäl! Instämmer annars helt i Lennart Petersens kommentarer! Rökning är ett tecken på dålig intelligens när man nu känner till alla hälsorisker och kan jämföras med någon som balanserar på ett järnvägsspår när tåget kommer!

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

dylika länder. På ryska tåg röks det inte längre (sen 1/6 2014)

Minns själv mina första tågresor på egen hand i mitten av 1980-talet, då fanns det rökvagnar. Var man
    sent ute med biljettköpet fanns de sista lediga platserna på tåget i dessa rökvagnar där det bolmades friskt, oftast
    så mycket att rökarna själva inte stod ut, de gick därifrån när de hade fimpat.

Frågan är hur många var dessa rökvagnar i ett persontåg. Fanns det vagnar som var helt upplåtna för rökning
    eller var det halva vagnen/enstaka kupéer ? Minskade antalet rökplatser för varje år ?

Även perrongrökningen ska förbjudas den 1/1 2019. Som tågspanare på olika järnvägsstationer har jag märkt att
    perrongrökningen är ganska blygsam, men den förekommer.
    Tack och lov, Göteborg Central känns ibland som ett enda rökmoln. Folk får röka på annan plats i min synpunkt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Otto Nyholm Visa inlägg
    Tack och lov, Göteborg Central känns ibland som ett enda rökmoln. Folk får röka på annan plats i min synpunkt.
    Helt missriktat. Hellre att folk röker där än alla dessa f*rbannade balkongrökare och liknande som förpestar inomhusmiljön i bostäder genom friskluftsventiler och öppna fönster. Själva vill de uppenbarligen inte ha röken inne, men anser tydligen att andra gott kan ha den... Det går, av förklarliga skäl, vare sig att vädra ut röken eller flytta sig så att man undviker den. Värst bolmas det dessutom, givetvis, när behovet av att vädra är som störst.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu är vi där igen igen. I denna tråd har det redan börjat barka åt det hållet att somliga ska skriva om rökning i allmänhet och som det låter därtill gärna understryka sin egen förträfflighet, progressivitet, vishet eller vad det nu kan vara. Det blir inga raderingar i nuläget, men spårar det ur till ett allmänt munhuggande om rökningens hälsorisker så finns det fora som är betydligt mer lämpade.

Rökning är tveklöst dåligt för hälsan, och det är otvivelaktigt bra om det blir ovanligare, men Postvagnens syfte är att diskutera JÄRNVÄGSRELATERADE frågor! Således är frågor om rökning på tåg och stationer inom ämnet, allmänna diskussioner om rökning är det ABSOLUT INTE! Och huruvida man bör få röka på balkonger etc etc etc, sådant kommer fortsättningsvis obönhörligen att raderas.

Som jag skrev redan igår, jag hade hoppats att folk skulle kunna undvika urspårningar som bara leder till otrevlig atmosfär. Men, men, vi får väl se vilka som absolut inte kan hålla sig. Att i Postvagnen skriva om saker som inte alls har med järnvägar att göra kanske är ett sug värre än nikotin rentav...

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-09-19 klockan 14:36:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man ser till indelningen av vagnarna så var ju dieselmotorvagnarna fram till och med Y1 ungefär 50-50 rökare/ickerökare. Toaletten var ju placerad i rökavdelningen både på Y7 och Y1 vilket minskade rökavdelningen med cirka 4 sittplatser. Så ända fram till början av 80 talet ansågs det normalt och okej att det skulle vara cirka hälften av varje.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om man ser till indelningen av vagnarna så var ju dieselmotorvagnarna fram till och med Y1 ungefär 50-50 rökare/ickerökare. Toaletten var ju placerad i rökavdelningen både på Y7 och Y1 vilket minskade rökavdelningen med cirka 4 sittplatser. Så ända fram till början av 80 talet ansågs det normalt och okej att det skulle vara cirka hälften av varje.
    Men det var nog ingen bra grej att bygga Y1 med 50-50 för rökning hade minskat mer än så då och ovanpå det ville även många rökare sitta i rökfritt. Det påstods att det var rökaren GD Bengt Furbäck som fick igenom detta på Y1. Det gick ju nu inte att ändra på ett enkelt sätt utan det blev i stället rökfritt i hela vagnen.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Men det var nog ingen bra grej att bygga Y1 med 50-50 för rökning hade minskat mer än så då och ovanpå det ville även många rökare sitta i rökfritt. Det påstods att det var rökaren GD Bengt Furbäck som fick igenom detta på Y1. Det gick ju nu inte att ändra på ett enkelt sätt utan det blev i stället rökfritt i hela vagnen.
    Lars Peterson bestämde att det bara skulle vara tillåtet att röka i ena vestibulerna på Y1 men den byggdes med två salonger (och toa i mitten). Det skulle också vara en mellanvägg mitt i vagnen. När Bengt Furbäck, som var storrökare, fick höra detta bestämde han att det skulle vara ett större utrymme för rökare och rent praktiskt var det svårt att klara detta utan att låta ena salongen få rökning.

Vid samma tid blev vissa sittvagnar vid SJ helt rökfria, bland annat B3, medan B1 fortfarande hade ungefär hälften-hälften.

Första rökfria vagnar vid SJ blev restaurangvagnarna. TR i samråd med SJ införde rökfritt sommaren 1976.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •