Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Herrljunga , med bilder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Herrljunga , med bilder

Tror inte det visats bilder på ombyggnaden i Herrljunga.
    Tog bara några bilder den sista dagen i Juli, det var så fruktansvärt varmt så det gick knappt att röra sig på plattformen så min längre tilltänkta expidition blev direkt inställd.

Här är kameran riktad mot Falköping till, längst till vänster är två korta ändspår och mitten syns växeln som leder in till den nya lilla "bangården" , bakom rälsbussen piper linjen iväg mot Vara.

Nu är kameran riktad åt andra hållet och det är två ändspår även åt detta hållet varav det ena med en plattform, gångtunneln har blivit förlängd .

Har nu backat lite för en översiktsbild på stationen , fotad mot Vårgårda.

Gav ju som sagts upp, och åkte hemåt igen och har nu stannat i skogen någonstans mellan Herrljunga och Vårgårda.
    Rätt häftig övergång , som då var stängd pga rälsbyte.
    Rälsen är huvudmotivet, ett spår klart och ett under arbete.

M.V.H Anders.k.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Sv: Herrljunga , med bilder

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg

Nu är kameran riktad åt andra hållet och det är två ändspår även åt detta hållet varav det ena med en plattform, gångtunneln har blivit förlängd .
    Jag förstår det som att spår 7 är ett tågspår. Det avslutas med en stoppbock med stopplykta. Stopplyktan lyser förmodligen konstant, dvs obevekligt "stopp" för alla typer av rörelser. Men trots det finns det monterat en elspärrskärm som säger att fordon med uppfälld strömavtagare inte får passera, samt en dvärgsignaltavla som säger att här börjar okontrollerat område. De båda senare känns ju både helt onödiga och felaktigt använda. Varför finns de uppsatta här?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Jag förstår det som att spår 7 är ett tågspår. Det avslutas med en stoppbock med stopplykta. Stopplyktan lyser förmodligen konstant, dvs obevekligt "stopp" för alla typer av rörelser. Men trots det finns det monterat en elspärrskärm som säger att fordon med uppfälld strömavtagare inte får passera, samt en dvärgsignaltavla som säger att här börjar okontrollerat område. De båda senare känns ju både helt onödiga och felaktigt använda. Varför finns de uppsatta här?
    Elspärrskärmen sitter förmodligen något hitom stoppbocken med innebörden att ellok inte får köra ända intill. Dvärgsignaltavlan är mer tveksam, visst innebär stopplyktan "stopp" även för växling (när jag en gång lärde mig säo gällde den för allt utom C-fordon (!))

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Elspärrskärmen sitter förmodligen något hitom stoppbocken med innebörden att ellok inte får köra ända intill. Dvärgsignaltavlan är mer tveksam, visst innebär stopplyktan "stopp" även för växling (när jag en gång lärde mig säo gällde den för allt utom C-fordon (!))
    Varför skulle inte elfordon få köra ända intill stoppbocken? Om så vore fallet så har man byggt fel och dåligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Varför skulle inte elfordon få köra ända intill stoppbocken? Om så vore fallet så har man byggt fel och dåligt.
    Därför att man ville slippa elsäkerhetsrelaterade inskränkningar avseende utrymmet närmast bakom stoppbocken, du må anse det som felaktigt om du vill, eller så får du anse Elsäkerhetsverkets krav som felaktiga. Dessutom är det nog bara ett fåtal fordon som har strömavtagaren så långt fram att de påverkas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •