
Ursprungligen postat av
Bengt Larsson
Antingen är det en ekonom utan kunskap om konkurrensutsatt verksamhet som beslutat det, eller så tycker de spåret lika gärna kan läggas ner.
Det finns företagsekonomiska formler om vilket pris man behöver ha på sina produkter för att gå med vinst. Men om konkurrenten har lägre pris kommer det inte kunder, varvid man inte går med vinst ändå.
Prishöjningen till det 57-dubbla kommer sannolikt att minska trafiken. Då måste de höja priset ytterligare om de följer principen de valt. Till slut använder ingen det och då får de lägga ned spårets underhåll och trafikledning om de inte ska ha brakförlust.
Nu är det väl en huvudkund och kommunen hoppas väl de stannar kvar. Ungefär som med många tjänster, t.ex. försäkringar där de lojala betalar mer pga höga prishöjningar och de som byter får marknadsmässiga priser med rabatter.
Essity kanske får vara illojal och gå över till lastbil och förhandla sig till rabatter om de ska komma tillbaka.