Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

  1. #1

    Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Varje år är det runt 6.500 vagnar som trafikerar spåret till den gamla stationen i Falkenberg. Främst är det Green Cargo som använder det. Under många år var avgiften 12:45 kronor per vagn. Nu vill tekniska nämnden höja avgiften till 686 kr per vagn. Det skulle täcka vad det kostar att hålla spåret igång.

    Källa: Hallands Nyheter 15 september 2018.


    / Kiwi


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Vansinne! Gissningsvis blir följden att ingen kommer att ha råd att använda spåret.


  3. #3
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    443

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Varje år är det runt 6.500 vagnar som trafikerar spåret till den gamla stationen i Falkenberg. Främst är det Green Cargo som använder det. Under många år var avgiften 12:45 kronor per vagn. Nu vill tekniska nämnden höja avgiften till 686 kr per vagn. Det skulle täcka vad det kostar att hålla spåret igång.

    Källa: Hallands Nyheter 15 september 2018.


    / Kiwi
    Häftigt.
    Tänk om vagnarna kunde skyltas om till CFR eller PKP då skulle det bli 0 i avgift!

    Senast redigerat av 1524 den 2018-09-15 klockan 11:35:56.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Vad är avgiften för de lastbilar som kör på Falkenbergs kommuns gator?


  5. #5
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    443

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad är avgiften för de lastbilar som kör på Falkenbergs kommuns gator?
    Sannolikt, eller i vartfall någon krona mer än de utländska ekipagen. Dessa betalar ju heller inte en krona i dieselskatt i Sverige och använder våra rastplatser, som är avsedda för just en välbehövlig rast för bilister.
    Dessa är ju numera nergrisade när chaufförer försöker "duscha". Så jag som betalar väg och bränsleskatt får pinka i skogen.
    Dock ger förstås lastbilar även som är S-märkta inte en krona till gatorna i just Falkenberg, men det är ju en fördelningsfråga mellan stat och kommun
    Dessvärre en blockad artikel i HN.

    Senast redigerat av 1524 den 2018-09-15 klockan 13:13:42.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    0. Det är kommunalskattensedeln som betalar


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    https://kommun.falkenberg.se/downloa...2018-08-29.pdf paragraf 80. Man tar alltså kostnaden för industrispåret och delar det med antalet vagnar och får då fram siffran 685 kr...... Tilläggas bör att de allra flesta vagnar enbart trafikerar några hundra meter av industrispåret då de körs till Essity (f.d SCA) som ligger mycket nära Trafikverkets spår på gamla Falkenberg C. Essity tillverkar blöjor m.m. (Libero) och får sina råvaror på järnväg. GC har flera gånger försökt lägga ner trafiken till Falkenberg men SCA har kämpat för att behålla både av produktionstekniska själ (man använder järnvägsvagnarna som lager) och av miljösjäl. Vagnarna kommer från Gävleområdet och det är cirka 10-15 90 tons vagnar/vecka som säkert hamnar på bil hela vägen om taxehöjningen går igenom. Noteras kan att i samma protokoll är det en annan punkt som behandlar Falkenbergs kommuns övergång till helt fossilfri fordonspark..... Det krävs nog inte många lastbilstransporter från Gävle för att orsaka lika mycket utsläpp som de få mil kommunens bilar körs!


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Varje år är det runt 6.500 vagnar som trafikerar spåret till den gamla stationen i Falkenberg. Främst är det Green Cargo som använder det. Under många år var avgiften 12:45 kronor per vagn. Nu vill tekniska nämnden höja avgiften till 686 kr per vagn. Det skulle täcka vad det kostar att hålla spåret igång.

    Källa: Hallands Nyheter 15 september 2018.


    / Kiwi
    Antingen är det en ekonom utan kunskap om konkurrensutsatt verksamhet som beslutat det, eller så tycker de spåret lika gärna kan läggas ner.
    Det finns företagsekonomiska formler om vilket pris man behöver ha på sina produkter för att gå med vinst. Men om konkurrenten har lägre pris kommer det inte kunder, varvid man inte går med vinst ändå.


    Prishöjningen till det 57-dubbla kommer sannolikt att minska trafiken. Då måste de höja priset ytterligare om de följer principen de valt. Till slut använder ingen det och då får de lägga ned spårets underhåll och trafikledning om de inte ska ha brakförlust.
    Nu är det väl en huvudkund och kommunen hoppas väl de stannar kvar. Ungefär som med många tjänster, t.ex. försäkringar där de lojala betalar mer pga höga prishöjningar och de som byter får marknadsmässiga priser med rabatter.
    Essity kanske får vara illojal och gå över till lastbil och förhandla sig till rabatter om de ska komma tillbaka.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    855

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Antingen är det en ekonom utan kunskap om konkurrensutsatt verksamhet som beslutat det, eller så tycker de spåret lika gärna kan läggas ner.
    Det finns företagsekonomiska formler om vilket pris man behöver ha på sina produkter för att gå med vinst. Men om konkurrenten har lägre pris kommer det inte kunder, varvid man inte går med vinst ändå.
    Jag tror inte det är en tjänsteman som ligger bakom. Jag tycker det osar politik lång väg om det där, "industrispåret ska bära signa egna kostnader", kommunens tjänstemän vet förstås att det bara kan leda till att spåret läggs ned. Kanske inser den förmodat ansvariga politikern det med? Det är svår att veta om det är illvilja eller okunskap bakom.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-09-16 klockan 20:53:00.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Om man läser Tekniska nämndens protokoll och "utredning" om denna avgift (som jag länkat till) så blir man övertygad om att det är en tjänsteman som ligger bakom! Falkenberg har alltid haft en väldigt avig inställning till järnvägen och har varit väldigt svåra att ha att göra med vad gäller åtgärder och underhåll på deras spår. Jag tror de som hittat på detta fullkomligt insér att en sådan avgift kommer att innebära att trafiken läggs ner. Det tycker nog tjänstemännen bara är skönt! Synd bara om de företag som etablerat sig just för att kunna utnyttja järnvägen!

    Senast redigerat av Henke den 2018-09-16 klockan 21:08:58.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Hur många långtradare blir det istället om tågleveranserna läggs ned? Mellan tummen och pekfingret?

    https://kommun.falkenberg.se/politik...40332bb09.html

    Sitter en hel del centerpartister i Tekniska nämnden. De kan ju få förklara varför de vill ha tung lastbilstrafik körandes i centrum instället.

    Senast redigerat av HNJ-Håkan den 2018-09-16 klockan 21:14:30.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    855

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om man läser Tekniska nämndens protokoll och "utredning" om denna avgift (som jag länkat till) så blir man övertygad om att det är en tjänsteman som ligger bakom! Falkenberg har alltid haft en väldigt avig inställning till järnvägen och har varit väldigt svåra att ha att göra med vad gäller åtgärder och underhåll på deras spår. Jag tror de som hittat på detta fullkomligt insér att en sådan avgift kommer att innebära att trafiken läggs ner. Det tycker nog tjänstemännen bara är skönt! Synd bara om de företag som etablerat sig just för att kunna utnyttja järnvägen!
    Fast då undrar man varför inte tjänstemannen föreslår nedläggning? Det frigorda budgetutrymmet lär ju politerkerna omfördela över huvudet på tjänstemännen så av den anlednigen finns inget skäl att spela något spel.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-09-16 klockan 21:15:50.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    855

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om man läser Tekniska nämndens protokoll och "utredning" om denna avgift (som jag länkat till) så blir man övertygad om att det är en tjänsteman som ligger bakom! Falkenberg har alltid haft en väldigt avig inställning till järnvägen och har varit väldigt svåra att ha att göra med vad gäller åtgärder och underhåll på deras spår. Jag tror de som hittat på detta fullkomligt insér att en sådan avgift kommer att innebära att trafiken läggs ner. Det tycker nog tjänstemännen bara är skönt! Synd bara om de företag som etablerat sig just för att kunna utnyttja järnvägen!
    Hur ser du det? Det som är länkat är Tekniska nämndens förslag till kommunfullmäktige, men i Tekniska nämnden sitter ju politiker, inte tjänstemän.

    Edit: och politikerna i nämnden kan både ha en plan för hur de vill använda de frigjorda budgetutrymmet och inflytande nog att förverkliga det.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-09-16 klockan 21:29:26.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Hur många långtradare blir det istället om tågleveranserna läggs ned? Mellan tummen och pekfingret?

    https://kommun.falkenberg.se/politik...40332bb09.html

    Sitter en hel del centerpartister i Tekniska nämnden. De kan ju få förklara varför de vill ha tung lastbilstrafik körandes i centrum instället.
    Det är ju 600 vagnar/år. Dessa vagnar har bruttovikt 90 ton och en lastkapacitet på 60 ton. De brukar alltid vara lastade till max vilket gör att det bör gå åt uppemot 1000 lastbilstransporter för att ersättas!


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Hur ser du det? Det som är länkat är Tekniska nämndens förslag till kommunfullmäktige, men i Tekniska nämnden sitter ju politiker, inte tjänstemän.

    Edit: och politikerna i nämnden kan både ha en plan för hur de vill använda de frigjorda budgetutrymmet och inflytande nog att förverkliga det.
    Tror du att normala fritidspolitiker gör en sådan undersökning om vilka olika avgifter andra kommuner har för detta?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    855

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tror du att normala fritidspolitiker gör en sådan undersökning om vilka olika avgifter andra kommuner har för detta?
    Det kan mycket väl vara en tjänsteman som gjort på nämndens uppdrag.


  17. #17
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Antingen är det en ekonom utan kunskap om konkurrensutsatt verksamhet som beslutat det, eller så tycker de spåret lika gärna kan läggas ner.
    Det finns företagsekonomiska formler om vilket pris man behöver ha på sina produkter för att gå med vinst. Men om konkurrenten har lägre pris kommer det inte kunder, varvid man inte går med vinst ändå.

    Prishöjningen till det 57-dubbla kommer sannolikt att minska trafiken. Då måste de höja priset ytterligare om de följer principen de valt. Till slut använder ingen det och då får de lägga ned spårets underhåll och trafikledning om de inte ska ha brakförlust.
    Nu är det väl en huvudkund och kommunen hoppas väl de stannar kvar. Ungefär som med många tjänster, t.ex. försäkringar där de lojala betalar mer pga höga prishöjningar och de som byter får marknadsmässiga priser med rabatter.
    Essity kanske får vara illojal och gå över till lastbil och förhandla sig till rabatter om de ska komma tillbaka.
    5410 % är onekligen en kraftig procentuell ökning. Men rimligen har avgiftsbeloppet större betydelse än procenten, när godskunden ska ta ställning till att fortsätta eller sluta. Jag har ingen aning om hur pass kännbart avgiftsbeloppet 686 kronor är i godskundens kalkyler. Har någon läsare uppgift om avgifter som några andra kommuner tar ut av trafik på kommunala industrispår?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    855

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Har någon läsare uppgift om avgifter som några andra kommuner tar ut av trafik på kommunala industrispår?
    I beslutsunderlaget som länkas ovan nämns några exempel de är på 0, 120, 150 och 250 kr.

    I tillägg till det googlade jag upp att Piteå hamn tar 2kr per ton och att Eskilstuna logistkpark bara tar betalt för långtidsuppställning. Falkenbergs föreslagna avgift spelar i en egen division.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-09-17 klockan 07:47:15.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    I beslutsunderlaget som länkas ovan nämns några exempel de är på 0, 120, 150 och 250 kr.

    I tillägg till det googlade jag upp att Piteå hamn tar 2kr per ton och att Eskilstuna logistkpark bara tar betalt för långtidsuppställning. Falkenbergs föreslagna avgift spelar i en egen division.
    Förslaget från tekniska nämnden skulle kunna vara ett inomkommunalt taktikspel. Nämnden kanske räknar med att kommunstyrelsen och/eller fullmäktige av omsorg om näringslivet och/eller järnvägstransporterna inte skulle gå med på en höjning av den storleken och kommer att lösa problemet genom att öka nämndens budgetram alternativt lägga över kostnadsansvaret på kommunstyrelsen. Manövrer av det slaget är inte alls ovanliga i kommunerna.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Chockhöjning av avgifter i Falkenberg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad är avgiften för de lastbilar som kör på Falkenbergs kommuns gator?
    Gatorna är en allmän nyttighet som envar som önskar får använda. Det är inte fallet med det nämnda godsspåret.

    När en ny verksamhet vill etablera sig brukar kommunerna vara villiga att bygga allt möjligt för att få dit dem. Men att sponsra redan befintliga verksamheter brukar vara mindre populärt.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •