Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Utsikt från balkongen

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Utsikt från balkongen

Nej, då menar jag inte balkongen här där vi bor på Södermalm. Den ser man inga tåg från. Möjligen finns det, för att tala mäklarsvenska, en viss bussglimt under vintern när det inte är några löv på träden.

Annat är det på Hotel Grischuna i schweiziska Filisur. Där går det två tåg i timmen minst, vissa tider fler. Samt ett eller annat godståg. Här några bilder från balkongen på rum 22.

De tredelade motorvagnarna ABe 8/12 står ofta för dragkraften i tågen mellan Chur och St Moritz. Vagnarna är ofta, men inte alltid, de nyaste tågsätten. Och ibland är den gamla restaurangvagnen också med som synes.

De nya manövervagnarna verkar dock ha vissa problem, bara denna sågs i trafik.

Godståg fanns det också som sagt.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Sv: Utsikt från balkongen

Häftiga bilder!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej, då menar jag inte balkongen här där vi bor på Södermalm. Den ser man inga tåg från. Möjligen finns det, för att tala mäklarsvenska, en viss bussglimt under vintern när det inte är några löv på träden.

Annat är det på Hotel Grischuna i schweiziska Filisur. Där går det två tåg i timmen minst, vissa tider fler. Samt ett eller annat godståg. Här några bilder från balkongen på rum 22.

De tredelade motorvagnarna ABe 8/12 står ofta för dragkraften i tågen mellan Chur och St Moritz. Vagnarna är ofta, men inte alltid, de nyaste tågsätten. Och ibland är den gamla restaurangvagnen också med som synes.

Tjusiga bilder från ett trevligt hotell i ett trevligt land. Så här såg det ut där jag bor precis nyss (om allt funkar).

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Tjusiga bilder från ett trevligt hotell i ett trevligt land. Så här såg det ut där jag bor precis nyss (om allt funkar).
    Hur åker man till det där hotellet om man saknar bil?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Tack. Tyskland - men var?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur åker man till det där hotellet om man saknar bil?
    Det är i Elbes dalgång nära Bad Schadau, men mer en pension än ett hotell. Irriterande dock att bara höra tågen från rummet, men det finns en "pilsnerfriggebod" i trädgården. Där ifrån tog jag bilden med min mobil, och man har bra koll på vad som passerar, men inget vidare fotovinklar. 300 meter att gå från närmaste hållplats, 2 tåg i timmen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Utsikt från balkongen – stambalkongen på rum 22?

Fina schweiziska tågbilder som vanligt signerade av Tåg-redaktören emeritus!

Har du alltid rum 22 med sin tågspottarbalkong stående bokat på hotellet i Filisur? Som stamgäst har väl du förmånen av ett stamrum på Hotel Grischuna?!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Utsikt från balkongen – stambalkongen på rum 22?

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Fina schweiziska tågbilder som vanligt signerade av Tåg-redaktören emeritus!

Har du alltid rum 22 med sin tågspottarbalkong stående bokat på hotellet i Filisur? Som stamgäst har väl du förmånen av ett stamrum på Hotel Grischuna?!
    Nja, så mycket stamgäster är vi väl inte. Men bokar man i tid så fixar Frau Anna Uffer det...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har man någonsin på det nätet, som bl a RhB tillhör, haft rälsbussar? (Rbs i betydelsen lättbyggd med typeget koppel.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trevliga bilder.
    Precis kommit hem därifrån efter att ha fjällvandrat på olika berg med hjälp av främst RhB. Vi reste frekvent med just tågen mellan Chur-St Moritz och omvänt och såg ingen ny manövervagn i drift. Dock flera långtidsparkerade oanvända exemplar i Chur och Landquart.
    Tycker att godstrafiken sakta hämtar sig, noterade det förra gången jag var där men nu så var godstågen ofta långa och många och det lastas sågtimmer på väldigt många stationer/sidospår. Mycket växling, mer än jag noterat tidigare.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-09-14 klockan 21:48:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack. Tyskland - men var?
    I närheten av Bad Schadau, utöver resandetågen mycket godstrafik över gränsen mot Tjeckien. Väldigt blandning på färgsättning på loken, kanske mest TRAXX och Vectron, men gott om tjeckiska ellok 372(?), menäven diesellok.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Trevliga bilder.
    Precis kommit hem därifrån efter att ha fjällvandrat på olika berg med hjälp av främst RhB. Vi reste frekvent med just tågen mellan Chur-St Moritz och omvänt och såg ingen ny manövervagn i drift. Dock flera långtidsparkerade oanvända exemplar i Chur och Landquart.
    Tycker att godstrafiken sakta hämtar sig, noterade det förra gången jag var där men nu så var godstågen ofta långa och många och det lastas sågtimmer på väldigt många stationer/sidospår. Mycket växling, mer än jag noterat tidigare.
    Det där sista är intressant. Även jag tyckte att godstågen var flera och längre nu än förra gången för två år sedan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •