Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: SJ snabbtåg utökning Sundsvall stockholm och minskning norröver?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ snabbtåg utökning Sundsvall stockholm och minskning norröver?

Hej jag har en liten fundering.

När jag nu suttit och kollat på SJ reserobot ett antal timmar och jämfört datum från februari fram till 7 april så hittar jag dessa uppgifter:

1. Sundsvall C - Stockholm vardagar : Snabbtåg 561, Snabbtåg 563, Snabbtåg 565, Snabbtåg 567, Snabbtåg 569, Snabbtåg 573, Snabbtåg 575, Snabbtåg 579, Snabbtåg 583, Snabbtåg 585, Snabbtåg 589 samt ett Intercitytåg 277, frågan här är förr var det 9 avgångar från Sundsvall C till Stockholm C, nu är det 11? Är detta en utökning eller tillfälligt? ...eller kan det ha göra med konkursen av Nextjet flygen?

3. Samma sak på helgerna nu är det fler omlopp även där, också tillfälligt eller permanent? Avser Sundsvall C till Stockholm C.

2. När jag tittar på samma relationer från Örnsköldsvik/Umeå/Kramfors/Härnösand så hittar jag i dagsläget bara 4 avgångar med Sj Snabbtåg till Stockholm C under vardagar, förut var det 5? Har befolkningsunderlaget alternativt kund underlaget kommit kapp SJ att det inte är lönsamt med 5 avgångar från Umeå C? :)

3. Vad är Intercitytåg 277 för typ av tåg? På bildeni SJ resrobot visas det en dubbeldäckare precis som det gör på Intercity avgångarna från Gävle C? (Gamla regionaltågen) Men jag gissar att det inte är en dubbeldäckare va?

Tack på förhand Med vänlig hälsning Mattias

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ snabbtåg utökning Sundsvall stockholm och minskning norröver?

Citat Ursprungligen postat av lillen83 Visa inlägg

När jag nu suttit och kollat på SJ reserobot ett antal timmar och jämfört datum från februari fram till 7 april så hittar jag dessa uppgifter:

1. Sundsvall C - Stockholm vardagar : Snabbtåg 561, Snabbtåg 563, Snabbtåg 565, Snabbtåg 567, Snabbtåg 569, Snabbtåg 573, Snabbtåg 575, Snabbtåg 579, Snabbtåg 583, Snabbtåg 585, Snabbtåg 589 samt ett Intercitytåg 277, frågan här är förr var det 9 avgångar från Sundsvall C till Stockholm C, nu är det 11? Är detta en utökning eller tillfälligt? ...eller kan det ha göra med konkursen av Nextjet flygen?
    Nextjet flög väl inte Stockholm-Sundsvall? Skeptisk till om de hade klarat konkurrensen från SAS och Bra.

2. När jag tittar på samma relationer från Örnsköldsvik/Umeå/Kramfors/Härnösand så hittar jag i dagsläget bara 4 avgångar med Sj Snabbtåg till Stockholm C under vardagar, förut var det 5? Har befolkningsunderlaget alternativt kund underlaget kommit kapp SJ att det inte är lönsamt med 5 avgångar från Umeå C? :)
    Vill minnas att det tidigare var tre dubbelturer snabbtåg till Umeå, som nu utökats till fyra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nästan rättm
    Next jet flög Sundsvall Göteborg .

SJ körde Umeå sthlm 5turer under vardagar och tre på helgerna så en minskning har skett hur som helst.
    Och Sundsvall har fått två omlopp till på vardagar 11 dubbelturer med snabbtåg och en dubbeltur med intercity tåg 277/264 med x40.

Helgerna är det 7 dubbelturer Sundsvall sthlm mot 5 förut. En ökning.

Helgerna har även minskat på dubbelturerna Umeå sthlm.

Frågan är varför. Dålig lönsamhet att köra vidare upp mot Umeå?

Ps sj's idé var från början fler tåg Umeå Stockholm. Resultatet blev fler turer Sundsvall Stockholm hehe

Senast redigerat av lillen83 den 2018-09-14 klockan 23:22:56.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Du skriver "förr", menar du då nuvarande tidtabell T18, eller någon tidigare?
    På OKB är det ofta banarbeten vissa perioder som innebär inställda tåg, kan det spelat in?
    Annars är det väl bara fler som reser söder om Sundsvall nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är tåg 277 ett x40?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Du skriver "förr", menar du då nuvarande tidtabell T18, eller någon tidigare?
    På OKB är det ofta banarbeten vissa perioder som innebär inställda tåg, kan det spelat in?
    Annars är det väl bara fler som reser söder om Sundsvall nu.
    Menade du T18?

Är tåg 277 ett x40?
    Med största säkerhet Ja. Knappast ett loktåg.
    Det är en sån bild, det står InterCity, tågnumret ligger i en annan serie än snabbtågen, restiden är lite längre, fullpriset är märkbart lägre, det står att det inte är servering men att det finns wi-fi.
    Tåget motsvaras av 264 på nordgång som ser likadant ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tackar.
    Jag menade ursprungs tabellerna att sj skulle köra 5 dubbelturer Umeå sthlm på vardagar och 3 på helgen.
    Har jag kanske missuppfattat det? Avser från 2012 fdsmåt5.
    Vad jag kan se så är den logiska anledning minskat behov av tåg avgångar från Umeå.
    Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En del i omläggningen är SJs samarbete med X-trafik.
    https://www.ockelbo.se/Invanare/Nyhe...-fran-Ockelbo/

Jag gissar X-trafik även har minskat egna tåg mellan Gävle-Sundsvall i samma veva som man ökade på de mellan Gävle-Ljusdal. Finns ju även inte så mycket plats på ostkustbanan i rusningstid. Man har även biljettsamarbete där man kan använda X-trafiksbiljett plus ett snabbtågstillägg på SJs snabbtåg.

Efter ha åkt mellan Umeå-Stockholm nån gång i månaden, senast två åren så är mitt intryck att det har blivit allt fler som åker från och till Umeå med tåg.

En viktig sak här är ju att det både finns Norrtåg upp längs kusten mot Umeå och in uppåt mot Östersund (med möjlighet mot byta mot Åre/Duved). Så sammantaget kanske det inte är så dumt med fler SJ-tåg som bara går till Sundsvall.

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-09-15 klockan 12:37:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

3. Samma sak på helgerna nu är det fler omlopp även där, också tillfälligt eller permanent? Avser Sundsvall C till Stockholm C.

3. Vad är Intercitytåg 277 för typ av tåg? På bildeni SJ resrobot visas det en dubbeldäckare precis som det gör på Intercity avgångarna från Gävle C? (Gamla regionaltågen) Men jag gissar att det inte är en dubbeldäckare va?

Tack på förhand Med vänlig hälsning Mattias
    Umeå har T18 4 tåg vardagar från Umeå, det är oförändrat 4 i T19 , observera att i T18 går tåg 567 och 571 olika dagar, summa ett tåg, kanske här du räknat fel

Bakgrund till förändringen Gävle Sundsvall: X-trafik har sedan ca ett år tillbaka planerat och t o m fattat beslut om en fördubbling av trafiken Gävle-Sundsvall. SJ hade oberoende och ovetande om detta planerat för en utökning med ett eller två tåg. Detta skulle ha lett till en enorm överbelastning av denna enkelspårssträcka. Så X-trafik och SJ satte sig ner och pratade med varandra. Detta ledde till ett helt nytt koncept där SJ ÖKAR sina tåg kraftigt som beskrivs i ditt inlägg medan X-trafik minskar sin trafik samtidigt som X-trafiks biljetter gäller på SJ:s tåg (snabbtåg och "IC") med "IC" avses de regionaltåg oftast med X40 som SJ döpt om till IC för att markera att Movingobiljett inte gäller
    Detta skulle ha lett till kraftigt ökning av förbindelserna Cst-Gävle, därför gjorde SJ en rockad så att ett tågpar Cst -Sundsvall består av ett förlängt "IC"-tåg Linköping-Gävle och ett tågpar Linköping-Gävle ochestår av ett förlängt snabbtåg Sundsvall-Cst-Linköping, på så sätt rationaliseras trafiken, och detta leder också till nya timtal på trafiken till Sundsvall och nya både timtal och minuttal Linköping-Gävle. Exempel SJ trafikerar sträckan Cst-Gävle med i princip entimmestrafik med snabbtåg i högtrafik och de "IC"-tåg som förut gick mittemellan den tidigare varannantimmestrafiken på minuttal 21, senareläggs 10 minuter
    Minskningen för X-trafik ledde till den lite oväntade effekten att man fick kapacitet att i stället utöka på Norra stambanan vilket framkommit i denna tråd. SAMTIDIGT fullföljer SJ sina planer i T19 att utöka trafiken på norra stambanan genom att två "IC"-tåg Linköping-Gävle förlängs till Ljusdal och ett nytt äkta IC-tåg inrättas på måndagar Östersund-Ljusdal-Cst (enkeltur har inte hittat något nytt på andra hållet)

"Historien" om hur X-trafik och SJ satte sig ner och kom överens om en samarbetslösning kommer från Jan Kyrk Marknadschef på SJ på ett SJK möte i Sollentuna i september, ändringarna på "IC" och norra stambanan jag läst från tåglista T19 , en del nämnda i denna tråd . På SJK-mötet nämnde INTE Jan Kyrk något alls om norra stambanan och om det även där finns (i T19)ett biljettsamarbete, så DET vet jag inget om, men mycket intressant med samarbetet Gävle -Sundsvall. I frågestunden var Kyrk positiv till liknande samarbete på andra håll, dvs total omvärdering från ca tre-fyra år sen då SJ la ner G-M ch sa att man inte kan köra parallellt med subventionerad trafik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så sammantaget har vi Sundsvallare fått fler snabbtåg intercity x40 och mer trafik:)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Korrekt
    Minskad trafik blir det däremot till Gnarp, Iggesund och Ljusne när X-tåg ersätts av snabbtåg
    Jan Kyrk berättade att ev ska vissa snabbtåg stanna på någon av dessa stationer, men han verkade inte påläst på denna detaljpunkt. Uppehållen (om de finns) ska ju redan vara inlagda i graferna

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Korrekt
    Minskad trafik blir det däremot till Gnarp, Iggesund och Ljusne när X-tåg ersätts av snabbtåg
    Jan Kyrk berättade att ev ska vissa snabbtåg stanna på någon av dessa stationer, men han verkade inte påläst på denna detaljpunkt. Uppehållen (om de finns) ska ju redan vara inlagda i graferna
    En lustig detalj i det nya konceptet är att första tåget m-f från Cst avgår 03.28 till Sundsvall 07.12 (efter byte till stadsbuss når man sedan alla arbetsplatser i Sundsvall före åtta) DETTA är exmpel på ett snabbtåg som BORDE stanna i Gnarp (mycket pendling Gnarp-Sundsvall)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När skulle x 40 ha börjat köras t Sundsvall? Mig veterligt utgår 277 från Gävle.Det ska vara tågsätt från 274 samt en x 40 2 som till, kopplas denna. Är den från 266? 264 GÅR BARA T Uppsala! Menar ni att det från Tågplan 19 som det skulle gå x 40 t Sundsvall?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Hörnström Visa inlägg
    Menar ni att det från Tågplan 19 som det skulle gå x 40 t Sundsvall?
    Ja, det framgick av första inlägget i tråden, och bokningen har ju just släppts för början av T19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Korrekt
    En lustig detalj i det nya konceptet är att första tåget m-f från Cst avgår 03.28 till Sundsvall 07.12 (efter byte till stadsbuss når man sedan alla arbetsplatser i Sundsvall före åtta) DETTA är exmpel på ett snabbtåg som BORDE stanna i Gnarp (mycket pendling Gnarp-Sundsvall)
    Genom ett tips samt lite letande på www.sj.se (för 4 och 5 februari 2019; med reservation för att jag läst fel) så hittar jag (just nu, saker kan ju ändras åt bägge håll) att från Gävle kan man kliva av i Gnarp dels med snabbtåg kl 6.46 och dels med IC (dubbeldäckaren) 11.32, och mot Gävle kan man kliva på IC-tåget 13.28 (plus förstås resa i fel riktning med byte). Mot Sundsvall är det samma tider (icke oväntat). Länstrafiken har ju inte lagt in sina tider ännu.

Iggesund har samma tåg på nordgång, men på sydgång utöver IC-tåget även ett snabbtåg med uppehåll 8.06.
    Ljusne har morgonsnabbtåget på nordgång (5.29) och IC-tåget på sydgång (14.33).

Dessutom fortsätter morgonsnabbtåget (ank Sundvall C 7.21) till Sundsvall västra, så det blir lite lokaltrafik över det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nästan rättm
    Det vet jag, men även om alla de resenärerna gått över till SJ och inte till SAS så tror jag inte att det påverkat beläggningen så mycket, Nextjet flög ju inte direkt med A380 på sträckan.

SJ körde Umeå sthlm 5turer under vardagar och tre på helgerna så en minskning har skett hur som helst.
    När? Nu var det ett tag sedan jag åkte till Umeå mer regelbundet, men jag har inget minne av att SJ kört mer än tre, senare fyra, dubbelturer till Umeå.

Eftersom de ökar trafiken borde väl lönsamheten inte vara så dålig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

........ I frågestunden var Kyrk positiv till liknande samarbete på andra håll, dvs total omvärdering från ca tre-fyra år sen då SJ la ner G-M ch sa att man inte kan köra parallellt med subventionerad trafik
    Det är väl ganska många fler år sedan? Och har det inte också varit en vända där det ansetts att SJ har "plockat russinen ur kakan" på Vkb, eftersom det inte är särskilt billigt att åka ströresor med Öresundstågen? (Däremot är periodkort mycket prisvärda enligt min uppfattning, i alla fall på de sträckor jag kollat)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är väl ganska många fler år sedan? Och har det inte också varit en vända där det ansetts att SJ har "plockat russinen ur kakan" på Vkb, eftersom det inte är särskilt billigt att åka ströresor med Öresundstågen? (Däremot är periodkort mycket prisvärda enligt min uppfattning, i alla fall på de sträckor jag kollat)
    Beror lite på hur man jämför, de resor som (utöver periodkortsresor) oftast blir billigare med Öresundståg kännetecknas av en eller flera av följande egenskaper:

1. Utnyttjar länstrafikens rabatter (reskort, gärna med laddning via internet, samt duo-rabatt)
    2. "Sen bokning"
    3. Ingen anslutande SJ-resa
    4. Anslutande länstrafikresa i en eller båda ändar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Norrtåg har ohemult höga biljettpriser så SJ har lätt att konkurrera på sträckan Sundsvall – Umeå. Xtrafiks tåg däremot har riktigt rimliga biljettpriser som jämförelse.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-09-16 klockan 11:19:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv Umeå får ökning på helger i T19

Nästan rättm

Och Sundsvall har fått två omlopp till på vardagar 11 dubbelturer med snabbtåg och en dubbeltur med intercity tåg 277/264 med x40.

Helgerna är det 7 dubbelturer Sundsvall sthlm mot 5 förut. En ökning.

Ps sj's idé var från början fler tåg Umeå Stockholm. Resultatet blev fler turer Sundsvall Stockholm hehe

Ovanstående inlägg är lite förvirrat , kanske författaren talar om jämförelse mellan T16 och T17 (den har jag inte koll på)
    Men den här tråden handlar om T19 och då ÖKAR TRAFIKEN till umeå på helger
    M-f är det 4 dubbelturer i såväl T18 som T19 , jag har kontrollräknat och Jan Kyrk har bekräftat detta. Däremot är timtiderna helt omkastade, i T19 går de fyra tågen fr Umeå på "timme" 4, 6, 8 och 14 samt från Cst på "timme" 6, 13, 15 och 17 . Minuttalen i stort sett of.
    me
    På helger går tågen i dag (T18) på timtal (minuttalen i stort sett of.) fr Umeå L 7, 11 och 15 samt S 9 och 15 . Från Cst L 8 och 12 samt S 12, 14 och 16 dvs osymmetriskt 2½ dubbelturer

I T19 går tågen går tågen också osymmetrikst med 3 turer från Umeå och 4 turer från Cst mot Umeå Både lörd och söndag
    fr Umeå på timtal 7, 9, S 14 L 15 samt fr Cst på timtal L 6, LS 8, LS 12, S 15, LS 16 och S 17

således en ökning

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •