Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fejka avstånd i ATC

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    Fejka avstånd i ATC

    I svensk-norsk ATC kan man bara ge ett lutningsvärde åt gången. I ATC1 var detta inte ett särskilt stort problem, eftersom balisgrupperna bara pekade en signal framåt. I ATC2 fick man desto större problem, eftersom man med s.k. bortflyttning kan peka på en signal som står längre bort, och om sträckan bortom den närmaste signalen har kraftigare utförslutning behöver man kunna varna omborddatorn, så att den bromsar i tid.

    Lösningen blev något som kallas "fejkning". Man minskar bortflyttningsavståndet så att omborddatorn över vakar samma bromskurva som den skulle ha räknat ut om den hade fått fullständig lutningsinformation.

    Har någon tillgång till formeln för "fejkning"? Jag letar i ATC-handboken men lyckas inte hitta den.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 888

    Sv: Fejka avstånd i ATC

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    I svensk-norsk ATC kan man bara ge ett lutningsvärde åt gången. I ATC1 var detta inte ett särskilt stort problem, eftersom balisgrupperna bara pekade en signal framåt. I ATC2 fick man desto större problem, eftersom man med s.k. bortflyttning kan peka på en signal som står längre bort, och om sträckan bortom den närmaste signalen har kraftigare utförslutning behöver man kunna varna omborddatorn, så att den bromsar i tid.

    Lösningen blev något som kallas "fejkning". Man minskar bortflyttningsavståndet så att omborddatorn över vakar samma bromskurva som den skulle ha räknat ut om den hade fått fullständig lutningsinformation.

    Har någon tillgång till formeln för "fejkning"? Jag letar i ATC-handboken men lyckas inte hitta den.
    Det intressanta är att det inte verkar vara så många som inser att hur lutningen varierar är ointressant, det intressanta är tågets nivå-skillnad i förhållande till signalen, vilket omvänt kan anses som den genomsnittliga lutningen fram till signalen. Möjligen skulle man kunna använda det för fejkning istället. Komplikationen är naturligtvis att om den branta delen av lutningen ligger närmast signalen måste det ske en uppdatering så att man hela tiden är på säkra sidan.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Fejka avstånd i ATC

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    I svensk-norsk ATC kan man bara ge ett lutningsvärde åt gången. I ATC1 var detta inte ett särskilt stort problem, eftersom balisgrupperna bara pekade en signal framåt. I ATC2 fick man desto större problem, eftersom man med s.k. bortflyttning kan peka på en signal som står längre bort, och om sträckan bortom den närmaste signalen har kraftigare utförslutning behöver man kunna varna omborddatorn, så att den bromsar i tid.

    Lösningen blev något som kallas "fejkning". Man minskar bortflyttningsavståndet så att omborddatorn över vakar samma bromskurva som den skulle ha räknat ut om den hade fått fullständig lutningsinformation.

    Har någon tillgång till formeln för "fejkning"? Jag letar i ATC-handboken men lyckas inte hitta den.
    Allting står i SIPE-pärmen.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    Sv: Fejka avstånd i ATC

    Det var det jag befarade; jag har inte den. (Jag hade en PDF, men den blev korrupt och därmed omöjlig att ens öppna.)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 683

    Sv: Fejka avstånd i ATC

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det intressanta är att det inte verkar vara så många som inser att hur lutningen varierar är ointressant, det intressanta är tågets nivå-skillnad i förhållande till signalen, vilket omvänt kan anses som den genomsnittliga lutningen fram till signalen. Möjligen skulle man kunna använda det för fejkning istället. Komplikationen är naturligtvis att om den branta delen av lutningen ligger närmast signalen måste det ske en uppdatering så att man hela tiden är på säkra sidan.
    Är det verkligen så? Hur mycket det lutade innan bromsen sätts till är ju ointressant för bromskurvan så det borde ju bara vara lutningen på den delsträcka som tåget faktiskt bromsar som är relevant. Och den sträckans längd är ju individuell?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 888

    Sv: Fejka avstånd i ATC

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är det verkligen så? Hur mycket det lutade innan bromsen sätts till är ju ointressant för bromskurvan så det borde ju bara vara lutningen på den delsträcka som tåget faktiskt bromsar som är relevant. Och den sträckans längd är ju individuell?
    Det har du rätt i, men så länge som inte lutningen är störst närmast signalen så är den genomsnittliga lutningen som är mer intressant än den maximala.

    Något annat som är individuellt är var tågets tyngdpunkt är placerat, det är ju dess nivåskillnad från broms-inledningen till stopp-punkten som är intressant, inte lokets, men även här duger den genomsnittliga lutningen väl så bra som den maximala.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •