Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur ser GC RFID-brickor ut?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 738

    Hur ser GC RFID-brickor ut?



    Sedan ca 20 år använder LKAB sådana här RFID-brickor på egna och hyrda järnvägsfordon.
    Hur ser GC RFID-brickor ut?

    "Den bevakning vi gör, vad gäller hjulens status i våra lok och vagnar när de passerar Trafikverkets detektorer, är nu i full gång sedan början av juni. Vi har märkt alla våra lok och drygt 400 av våra egna vagnar med RFID-brickor. Med vår programvara för proaktivt underhåll (Predictive Maintenance) kontrolleras lokens hjul cirka 2 000 gånger per dag. Hjulen på de vagnar, som går i vår trafik, kontrollerar Trafikverkets detektorsystem drygt 20 000 gånger per dag. 6 500 av dessa kontroller görs på vagnar som har RFID-brickor och vår programvara kontrollerar i sin tur 1 300 av dessa."

    Länk


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 769

    Sv: Hur ser GC RFID-brickor ut? - Predictive Maintenance

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Med vår programvara för proaktivt underhåll (Predictive Maintenance) kontrolleras lokens hjul cirka 2 000 gånger per dag.
    Proaktivt underhåll? Är det inte snarare fråga om tillståndsbaserat underhåll som man velat sätta ett nytt namn på?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: Hur ser GC RFID-brickor ut?

    Vad detekteras, slag i hjul? De växer ju inte vidare om man inte råkar låsa axeln i nästan samma läge. Länken ger inte inte svar på detta utan pratar bara allmänt om hjulskador.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 769

    Sv: Hur ser GC RFID-brickor ut?

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Vad detekteras, slag i hjul? De växer ju inte vidare om man inte råkar låsa axeln i nästan samma läge. Länken ger inte inte svar på detta utan pratar bara allmänt om hjulskador.
    Det skulle kunna vara så att det handlar om en hjulskadedetektor: "En hjulskadedetektor mäter den vertikalkraft som uppkommer mellan hjul och räl och kan registrera ojämnheter och skador som inte är synliga för ögat." (TDOK 2014:0689 kap 7.3.3)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    63

    Sv: Hur ser GC RFID-brickor ut?

    Hjulskadedetektorerna mäter vilka krafter ett passerande hjul utövar på spåret. Även om krafterna inte är tillräckliga för att utlösa ett larm, kan de uppmätta krafterna ge tydliga indikationer på hur pass slitet hjulet är och annan teknisk information. I och med att varje hjul mäts för sig kan olika typer av skillnader mellan de belastningar som de olika hjulen utövar också ge indikationer på t ex överlast, lastförskjutning eller skador på fjädring. Om detta kopplas till en säker identifiering av fordonsindivid får man ett bra underlag för att styra både akuta underhållsåtgärder innan något utvecklas till ett stoppande fel och löpande underhåll som blir tillståndsbaserat snarare än kilometerbaserat.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •