Några fler bilder från augusti, nu från sydöstra Polen.
Två kursvagnar till/från Hrubieszów Miasto, nära ukrainska gränsen. Öster om Rzeszów dras de av tjeckisk 754.
Och här har just 754.026 med enbart en vagn anlänt Rzeszów, en timme försenat. Nästa dag såg jag en övergiven personvagn stå i Zamość, så förmodligen berodde förseningen på vagnproblem.
Ankomsten.
Två 754-or, nr 025 och 026, väntar dagen lång i Rzeszów. Ett av dem ankommer kl 9.54, och avgår 19.08. Det andra står i reserv.
Kväll, det elloksdragna IC-tåget har ankommit, dess två sista vagnar avkopplas och sist i tåget - men främst i ny färdriktning - tillkopplas 754.026.
Loktåget går som sagt till ukrainska gränsens närhet, enda tåg som går dit. Persontåg i form av motorvagn vänder i Zamość Wschód (=öst), åtminstone annonserat. I praktiken är det tomkörning till en bangård en bit längre bort. Kamera mot öst, så tåget ankommer oannonserat från bangården. I bakgrunden syns en signal; eventuellt är det infartssignalen.
Huvudstationen i Zamość, med stationshus under renovering.
Zamość, med parkerad personvagn i fonden. Spåren till vänster används för nattuppställning av motorvagnar.
Sist men inte minst är staden Zamość en pärla, som absolut ska besökas. Innanför de bevarade fästningsverken finns en renässansstad med vackra byggnader. Stadsplanen är rätvinkligt schackbrädesformad.
https://de.wikipedia.org/wiki/Zamość
Loktåget, som enbart går en gång om dagen, har inte helt optimala tider i Zamość: ankomst 22.14 och avgång 6.56. Förbindelser med Lublin, som också är en sevärd stad, finns det fler av, men då blir det modern låggolvsmotorvagn.