Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Postvagnen 6 månader (ny tråd)

Postvagnen 6 månader (ny tråd)

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Nya PV har nu verkat i lite drygt 6 månader. Vad är den stora massans uppfattning om utvecklingen?
    Har den stora sakkunskapen i järnvägsfrågor förändrats, eller har det rena nörderiet fått ökat utrymme? Mera trådar med fotoreportage tycker jag mig ana, vilket förstås ligger i tiden. Den rena pajkastningen tycker jag mig ha minskat, gott nog....
    men visst finns det flera aspekter?
    Eftersom den förra tråden som egentligen handlade om att nya PV har varit igång i 6 månader blev låst av helt andra orsaker. Så kan vi väl fortsätta med ursprungsfrågan som försvann i allt annat. Så vad tycker ni, har det blivit bättre eller sämre?

Själv tycker jag att det har blivit bättre, men tyvärr har en del pajkastning börjat komma tillbaks efter att ha varit frånvarande från början.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-09-13 klockan 11:17:11.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Postvagnen 6 månader (ny tråd)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Eftersom den förra tråden som egentligen handlade om att nya PV har varit igång i 6 månader blev låst av helt andra orsaker. Så kan vi väl fortsätta med ursprungsfrågan som försvann i allt annat. Så vad tycker ni, har det blivit bättre eller sämre?

Själv tycker jag att det har blivit bättre, men tyvärr har en del pajkastning börjat komma tillbaks efter att ha varit frånvarande från början.
    Dessvärre stämmer det på pricken, och ja, det kommer nog att bli nödvändigt att vi blir tuffare.

En del skribenter har direkt illvilliga avsikter, men de är ytterst få. Däremot finns det en del andra som sannolikt utan eftertanke ändock är så frågvisa, som har så mycket synpunkter på allt, stort som smått, och som dessutom är så påstridiga, vill ha svar på allt omedelbart från idéellt arbetande funktionärer, att det faktiskt förtar nästan allt nöje med att driva det hela.

Vi försöker faktiskt ordna problem som uppstår, men en del agerar som om vi har en agenda, eller några dunkla syften med att driva PV, vilket är så enastående löjligt att det egentligen inte borde tarva några svar, men det ställer verkligen till problem. Och utan att vara överdrivet dramatiskt, det finns risk att flera inblandade kastar in handduken. Varför ska man ta sk-t i stora mängder från somliga för sitt obetalda idéella arbete?

Vi är inte fullkomliga och gör fel ibland, men så här ser det ut. En liten grupp skribenter kanske kan få hela Postvagnen att ställa in driften? Är det kanske till och med det somliga vill? Man undrar ibland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mattias!
    Du och de andra som håller igång Postvagnen gör ett bra jobb som vi andra kanske borde uppskatta mer. Men så är det med idéelt (ska vi fråga "Arne" om det ska vara apostrof där?) arbete - det finns alltid dom som gnäller och som tycker det borde göras på ett annat sätt, dock utan att själva vilja bidra med annat än gnäll. Ibland får man landa i "jag vet att det gör är bra och rätt, att inte alla andra begriper det är inget jag bryr mej om". Så har jag resonerat i andra sammanhang, fast ibland slutar det ju i "adjö idioter"!

Det finns ingen anledning att tro att de problem som fanns på "gamla Postvagnen" försvinner bara för att man förändrar den tekniska plattformen. Nu var det några år sedan jag var aktiv på "gamla Postvagnen" så jag vet inte hur det var den senaste tiden, om tjafs och onödigt bråk var mer utbrett. Men att man kunde bli avstängd på livstid om man upprepade gånger bar sej dumt åt - i moderatorernas ögon - det minns jag! Och det ingår i spelets regler.

Eftersom jag tycker att Postvagnen är en viktig del av SJK:s verksamhet vore det sorgligt om den försvann. Jag tyckte den var en så väsentlig del av SJK att jag avslutade mitt drygt tjugoåriga medlemskap när jag inte längre fick tillgång till Postvagnen. Nu funderar jag på att ansöka om medlemskap igen, och om behov finns kanske vara med att driva PV. Det är aldrig för sent att bli en god människa!

Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-09-13 klockan 12:52:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Dessvärre stämmer det på pricken, och ja, det kommer nog att bli nödvändigt att vi blir tuffare.

En del skribenter har direkt illvilliga avsikter, men de är ytterst få. Däremot finns det en del andra som sannolikt utan eftertanke ändock är så frågvisa, som har så mycket synpunkter på allt, stort som smått, och som dessutom är så påstridiga, vill ha svar på allt omedelbart från idéellt arbetande funktionärer, att det faktiskt förtar nästan allt nöje med att driva det hela.

Vi försöker faktiskt ordna problem som uppstår, men en del agerar som om vi har en agenda, eller några dunkla syften med att driva PV, vilket är så enastående löjligt att det egentligen inte borde tarva några svar, men det ställer verkligen till problem. Och utan att vara överdrivet dramatiskt, det finns risk att flera inblandade kastar in handduken. Varför ska man ta sk-t i stora mängder från somliga för sitt obetalda idéella arbete?

Vi är inte fullkomliga och gör fel ibland, men så här ser det ut. En liten grupp skribenter kanske kan få hela Postvagnen att ställa in driften? Är det kanske till och med det somliga vill? Man undrar ibland.
    Du visar att även moderatorer kan gnälla, över forumdeltagare i detta fall. Men det måste man tolerera, som så mycket annat. Jag tycker moderatorerna fungerar bra; möjligen skulle det vara bra med en särskild funktion, som ser till att frågor blir besvarade inom låt säg en vecka. För att inte belasta de nuvarande moderatorerna (de s.k. kvastarna) skulle det kunna vara andra personer, som inte har något ansvar för att ingripa vid regelöverträdelser.

En relativt ny företeelse, som jag uppskattar, är att moderatorerna numera i regel med ett inlägg motiverar sina ingripanden.

J

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Mattias!
    Du och de andra som håller igång Postvagnen gör ett bra jobb som vi andra kanske borde uppskatta mer. Men så är det med idéelt (ska vi fråga "Arne" om det ska vara apostrof där?) arbete - det finns alltid dom som gnäller och som tycker det borde göras på ett annat sätt, dock utan att själva vilja bidra med annat än gnäll. Ibland får man landa i "jag vet att det gör är bra och rätt, att inte alla andra begriper det är inget jag bryr mej om". Så har jag resonerat i andra sammanhang, fast ibland slutar det ju i "adjö idioter"!

Det finns ingen anledning att tro att de problem som fanns på "gamla Postvagnen" försvinner bara för att man förändrar den tekniska plattformen. Nu var det några år sedan jag var aktiv på "gamla Postvagnen" så jag vet inte hur det var den senaste tiden, om tjafs och onödigt bråk var mer utbrett. Men att man kunde bli avstängd på livstid om man upprepade gånger bar sej dumt åt - i moderatorernas ögon - det minns jag! Och det ingår i spelets regler.

Eftersom jag tycker att Postvagnen är en viktig del av SJK:s verksamhet vore det sorgligt om den försvann. Jag tyckte den var en så väsentlig del av SJK att jag avslutade mitt drygt tjugoåriga medlemskap när jag inte längre fick tillgång till Postvagnen. Nu funderar jag på att ansöka om medlemskap igen, och om behov finns kanske vara med att driva PV. Det är aldrig för sent att bli en god människa!

Thomas K Ohlsson
    Bra skrivet båda två. Tråkigt att dessa troll ska finnas, som bara vill vara besvärliga.
    För min del har jag lärt mej att sluta läsa när det blir för dumt. Ibland fräser jag ifrån...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Medhåll.
    Ingvar

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg

Men hur ser man egentligen att tråden blivit låst?
    Själv gissade jag mig till detta när jag läste ditt meddelande här, annars hade jag inte haft en aning.
    Mer än att jag inte kunde svara eller skriva något i gamla tråden i fråga, och av vilka orsaker blev densamma låst?

Senast redigerat av 1524 den 2018-09-13 klockan 19:18:58.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Men hur ser man egentligen att tråden blivit låst?
    Själv gissade jag mig till detta när jag läste ditt meddelande här, annars hade jag inte haft en aning.
    Mer än att jag inte kunde svara eller skriva något i gamla tråden i fråga, och av vilka orsaker blev densamma låst?
    Det vanliga är att moderator gör ett slutinlägg och förklarar tråden låst , det har glömts här men annats syns det när alternativen för svar saknas.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det vanliga är att moderator gör ett slutinlägg och förklarar tråden låst , det har glömts här men annats syns det när alternativen för svar saknas.
    Dessutom ser jag på forumlistan på symbolen längst till vänster för en viss tråd att det finns ett litet hänglås, och det finns just för den nyss låsta tråden.
    Och dessutom om du gått in i tråden så längst ned till vänster där det brukar stå "Nytt svar i ämnet" på en knapp, så står det nu i stället "Stängt ämne".

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Dessutom ser jag på forumlistan på symbolen längst till vänster för en viss tråd att det finns ett litet hänglås, och det finns just för den nyss låsta tråden.
    Och dessutom om du gått in i tråden så längst ned till vänster där det brukar stå "Nytt svar i ämnet" på en knapp, så står det nu i stället "Stängt ämne".
    Ulf har redogjort för hur det ser ut när en tråd har stängts. Men nog kunde den lilla bilden med dess hänglås vara tydligare. Grafiskt fungerar det faktiskt riktigt dåligt vid de normala skärmstorlekarna som de flesta har på sina datorer. Man behöver använda Windows digitala förstoringsglas för att se låset!

Inte ens min 24-tummare är riktigt tydlig i visningen av det här låset uppe till höger på det lilla symboliska kuvertet. Och vi ska inte tala om de ytterst minimala hänglåsen i jämförelse har på vara smartfånars ytterst små bildskärmar.

Det vore nog en god idé att göra om de här små bilderna på kuvertet. Kanske man skulle ha ett stort rött kors över de här små symbolkuverten! Eller på något annat sätt tydligt markera att tråden har låsts med ett kontrasterande färgval.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •