Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En Majlördag 2016; del 2 (Bildserie)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En Majlördag 2016; del 2 (Bildserie)

Så till andra delen som började med en överraskning.
    I den Dagliga grafen fanns ett tåg som var okänt för mig .
    Jag hade ställt mig vid en övergång mellan driftplatserna Korsträsk och Järneträsk.
    Backen ner från Järneträsk är en lång backe så tåget fick bromsa en hel del hörde jag då jag väntade
    Men vad det var för ett typ av tåg hade jag ingen aning om men det lät som ett tungt lastat tåg.
    En riktig överraskning blev det då det visade sig vara Rush Rail med ett rälståg.
    Rälsen skulle sedan dras ut under natten.

Rush Rail.

Om jag förstått saken rätt är detta lok ett av loken som går i malmtrafiken åt Kaunis Iron.

Rälståg är ganska häftiga.

Så hade Sliperståget lossat lasten eller bara bytt vagnar i Älvsbyn.

Ytterligare ett Timmertåg på väg till Piteå.

Korsträsk.

Favoritkurvan.

Ett Ståltåg på väg söderut.

I Älvsbyn hade man börjat förbereda utdragningen av rälsen.

Är det någon som behöver lite räls så har ni telefonnumret här :)

Så var tåget klart.

Detta var nog enda gången jag fotograferade Rush Rail Traax lok.

Det var bara passa på ta bilder när det bjöds.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En Majlördag 2016; del 2 (Bildserie)

Vackert!
    Nu har jag flyttat söderut igen, men under min tid i Piteå hade jag samma favoritkurva som du...

Senast redigerat av Simon B den 2018-09-12 klockan 22:22:28.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, det är en bra plats och lätt att komma dit dessutom.
    Jag har även ett svagt minne att du åkte med i Schenkertåget som var i del ett, kan det stämma.

Senast redigerat av Mikael Lundberg den 2018-09-13 klockan 20:06:06.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg
    Jo, det är en bra plats och lätt att komma dit dessutom.
    Jag har även ett svagt minne att du åkte med i Schenkertåget som var i del ett, kan det stämma.
    Det är säkert möjligt. Jag jobbade på Green Cargo Boden under i princip hela kalenderåret 2016, men riktigt så exakt sträcker sig inte mitt minne att jag vet vilka dagar och tåg jag tjänstgjorde på. :)
    Men Korsträsk - Järneträsk är bra!

IMG_7967 by Simon Bertilsson, on Flickr

Senast redigerat av Simon B den 2018-09-13 klockan 22:39:06.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det är säkert möjligt. Jag jobbade på Green Cargo Boden under i princip hela kalenderåret 2016, men riktigt så exakt sträcker sig inte mitt minne att jag vet vilka dagar och tåg jag tjänstgjorde på. :)
    En nyfiken fråga bara: Jag har uppfattat att förr i tiden skrev lokförare annoteringsböcker med exakt vilka tåg de körde, och lite loktyp och antal vagnar (eller något sånt).
    Gör lokförare inte det nuförtiden och sparar?
    Var det ett krav förr i tiden att föraren behövde själv kunna visa hur mycket han hade kört, som gjorde att de skrev upp allt, eller varför gjorde man det?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En nyfiken fråga bara: Jag har uppfattat att förr i tiden skrev lokförare annoteringsböcker med exakt vilka tåg de körde, och lite loktyp och antal vagnar (eller något sånt).
    Gör lokförare inte det nuförtiden och sparar?
    Var det ett krav förr i tiden att föraren behövde själv kunna visa hur mycket han hade kört, som gjorde att de skrev upp allt, eller varför gjorde man det?
    Hur det var förr vet jag inte, men idag är det absolut inget krav. Dock finns det fortfarande förare som gör det, och GC tillhandahöll faktiskt sådana böcker sist jag jobbade där.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: En Majlördag 2016; del 2 (Bildserie) - Anteckningsböcker?

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Hur det var förr vet jag inte, men idag är det absolut inget krav. Dock finns det fortfarande förare som gör det, och GC tillhandahöll faktiskt sådana böcker sist jag jobbade där.
    Tack för svaret!
    Du har inte funderat på att skriva såna för att kunna gå tillbaka till dem i framtiden, när du har funderingar på hur det var? Minnet blir inte bättre med åren kan jag berätta.
    Det är lite som mina gamla tågtidtabeller som jag sparade och i många år låg de längst inne i ett förråd, men nu har jag dem nära till hands bredvid datorn ifall det är något roligt man vill slå upp om t.ex. år 1985.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Materialservice levererar på sin höjd långa, svetsade räler - helsvetsade spår bygger någon annan!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg

Är det någon som behöver lite räls så har ni telefonnumret här :)
    Citat Ursprungligen postat av rallaren Visa inlägg
    Materialservice levererar på sin höjd långa, svetsade räler - helsvetsade spår bygger någon annan!
    Det tog en stund för mig att inse kopplingen (här passade det i mina ögon utmärkt att citera en bild).

I sakfrågan: 90 % av helsvetsningen står Materialservice för, det är de som gör brännsvetsarna, bara var tionde skarv görs av spårleverantören. Så man får nog hävda att det är ett intensivt samarbete för att åstadkomma produkten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •