Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: En Majlördag 2016; del 1 (Bildserie)

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    113

    En Majlördag 2016; del 1 (Bildserie)

    Bilder från en Lördagseftermiddag i Maj 2016.
    Det pågick förberedelser för spårbytet mellan Älvsbyn och Bastuträsk.
    En del ovanliga tåg kom och gick denna Lördag.


    Färden började mellan Buddbyn och Boden, delen där Malmbanan och Haparandabanan delar spår.



    Ett södergående Norrtåg från Kiruna på väg till Luleå.



    Tåget från Haparanda.



    Boden C.



    I Hednoret som ligger Söder om Boden mot Älvsbyn, kom detta ARE-tåg.



    Ytterligare lite söder om Boden i Brännberg kom ett ARE-tåg.




    Söder om Älvsbyn i Nyfors ett Real Rail tåg.



    Norrtåg som gick mellan Umeå och Boden.




    Så blev det dag för ett Sliperståg som skulle lossa sliper i Älvsbyn. Vem operatören var vet jag inte.



    Men Inlandsbanans TMZ fick vara med.



    En buss modell äldre.



    Nattåget på väg söderut.



    Strax efteråt gick tåget från Haparanda vidare mot Hallsberg.



    Ett NRE-tåg så kördes av Green Cargo.



    Tomt Ståltåg.



    Timmertåg från Bastuträsk på väg till Piteå.



    Tomt Aitiktåg i Korsträsk.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: En Majlördag 2016; del 1 (Bildserie)

    Bussen är f.d. Hurtigs senare LLT


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    164

    Sv: En Majlördag 2016; del 1 (Bildserie)

    Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg
    Bilder från en Lördagseftermiddag i Maj 2016.
    Det pågick förberedelser för spårbytet mellan Älvsbyn och Bastuträsk.
    En del ovanliga tåg kom och gick denna Lördag.

    ...


    Så blev det dag för ett Sliperståg som skulle lossa sliper i Älvsbyn. Vem operatören var vet jag inte.



    Men Inlandsbanans TMZ fick vara med.
    ...
    Inte heller jag vet vem operatören var, men T44:an gjorde mig nyfiken.
    Efter att ha konsulterat SLMP 2015 och 2017 kan jag konstatera att loket som jag tror är 277 (ser inte riktigt på bilden då den inte går att förstora) tillhörde Green Cargo 2015, men Inlandståg 2017, så det kan ju tänkas att det var Inlandståg som utförde transporten och att T44:an då relativt nyligen bytt ägare/operatör.
    Den teorin stöds av att loket i fråga i SLMP 2017 anges ha färgerna röd/vit/grå vilket det inte verkar ha hunnit få på dina bilder från 2016.
    //Fredrik


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •