Del 7.2(Med länkar till alla de tidigare delarna.)
Det är kanske dags att avsluta denna resa nu. I förra delen avslutade jag med att ta EC216, jag steg av i Salzburg. Salzburg har ungefär 150000 invånare och är därmed Österrikes fjärde största stad. Här finns inte längre något spårvagnsnät. Men det har funnits spårvagnar här mellan åren 1887-1940. Numera är det ett stort nät av trådbussar som ombesörjer kollektivtrafiken. Men tåg finns det gott om i staden, så det blir bilder på dessa.
Jag befann mig i Salzburg den 8-12 juli 2016.
07091026 by Anders Olsson, on Flickr
En fantastisk utsikt från Festung Hohensalzburg med ett Railjet över Salzach.
07091028 by Anders Olsson, on Flickr
Bombardier Talent.
En annan utsiktsbild, fast utan några tåg.
Här har vi Festung Hohensalzburg.
07091061 by Anders Olsson, on Flickr
Om man inte vill gå upp till slottet kan man använda sig av Festungsbahn, en bergbana som öppnade 1892. 2011 blev banan renoverad och två nya vagnar köptes in. Banan är 199 meter lång och har en övre och nedre station. På bilden syns mötesstationen, dock sker här inget resandeutbyte, utan byggnaden används väl som servicestation, eller något liknande?
07091064 by Anders Olsson, on Flickr
Informationsskylt vid nedre stationen. Här visas bilder på de fyra olika vagntyper som har funnits på banan sedan öppnandet 1892.
07113009 by Anders Olsson, on Flickr
Salzburg Hbf med ett Meridian tåg som ska avgå till München. Meridian är tragiskt nog kända för Bad Aibling-olyckan som skedde 5 månader innan denna bild togs.
07113010 by Anders Olsson, on Flickr
Ett litet lok med lastbilar på släp.
07113013 by Anders Olsson, on Flickr
Fönstertvätt
07113020 by Anders Olsson, on Flickr
Ännu mera fönstertvätt.
07113017 by Anders Olsson, on Flickr
ÖBB 1144 213 till Villach Hbf.
07113023 by Anders Olsson, on Flickr
Godståg
07113025 by Anders Olsson, on Flickr
WESTbahn som trafikerar sträckan Salzburg-Wien och omvänt. Här med en Stadler Kiss.
07124002 by Anders Olsson, on Flickr
12 juli 2016 blev det tyvärr till att lämna Salzburg och påbörja resan norrut. Resan skedde med tidigare nämnda Meridian till München. Här är tåget framme i München.
07124004 by Anders Olsson, on Flickr
Det blev byte till ett ICE av första generationen för vidare resa till Hamburg. Målet med Hamburg var att göra ett besök på Airbus fabrik. Efter Hamburg bar det av hemåt till Skåne och så var en 4 veckors resa till ända.
Många trevliga städer blev det och jag hoppas att resereportaget har uppskattats.
Denna resa var ju för två år sedan, men har en långresa från 2017 som jag också tänkte vissa bilder från. Det får dock bli efter detta års långresa som går av stapeln på söndag.
Tack för visat intresse.