Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Acceptabelt spårspring?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Acceptabelt spårspring?

Bland tisdagsbilderna igår fanns denna:

Jag noterar att det här inte blev 100 upprörda inlägg om "spårspring".
    Men det är klart det var ju inga miljöpartistiska politiker så då är det väl ok...

Thomas K Ohlsson
    konspirationsteoretiker

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Acceptabelt spårspring? Busken

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

Men det är klart det var ju inga miljöpartistiska politiker så då är det väl ok...

Thomas K Ohlsson
    konspirationsteoretiker
    Men det var ju innan tornen i New-York brann och rasade. Det var ju efter det som "busken" strulade till det mesta här i världen, inte bara inom järnvägen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Men det var ju innan tornen i New-York brann och rasade. Det var ju efter det som "busken" strulade till det mesta här i världen, inte bara inom järnvägen.
    Intressant teori - som jag aldrig tänkt på. Vilket inte alls behöver betyda att den är felaktig!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Acceptabelt spårspring?

Det skulle inte förvåna mig om det går att identifiera någon av personerna på bilden som "miljöpartistisk politiker", men gör inte det, i så fall får vi ytterligare en OT-tråd.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Ja, jag tycker det stämmer att det är mycket mer sällsynt med spårspring vid föreningsentusiastresor numera än det var t ex 1998 när jag tog bilden. Fem av personerna på bilden vistades i fotoögonblicket på plats där man inte får vistas utan särskilt medgivande. Hade någon försökt det i dag på en mötesstation så tror jag denne skulle ha blivit åthutad av tågpersonalen. Jag tror inte att någon ens skulle ha försökt. Tiderna förändras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många medlemmar i SJK och SMOK kan nog med ganska bra säkerhet säga vilka som är vem av folket på bilden.

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Många medlemmar i SJK och SMOK kan nog med ganska bra säkerhet säga vilka som är vem av folket på bilden.
    Och det spelar någon större roll? Detta är 20 år sedan och om nu ett brott skulle ha skett är det preskriberat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så här snyggt är det INTE i Överum idag.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Thomas K Ohlsson
    konspirationsteoretiker
    Hur många spår är det som är i drift?
    Och hur ofta går det tåg från stationen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spår 1 totalt övervuxet idag. Spår 2 används för uppställning av Infrafordon vid behov och kan endast angöras söderifrån- Spår 3 och 4 är trafikspår för tågmöten (R). Spåret i bakgrunden till nedre bruket är rivet. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, jag tycker det stämmer att det är mycket mer sällsynt med spårspring vid föreningsentusiastresor numera än det var t ex 1998 när jag tog bilden. Fem av personerna på bilden vistades i fotoögonblicket på plats där man inte får vistas utan särskilt medgivande. Hade någon försökt det i dag på en mötesstation så tror jag denne skulle ha blivit åthutad av tågpersonalen. Jag tror inte att någon ens skulle ha försökt. Tiderna förändras.
    Håller med! Jag upplever att föreningsentusiasterna (bra uttryck) är väldigt skötsamma numera. Det är aldrig fel att vid mottagandet av gruppen, eller vid första lämpliga tillfälle, göra en liten säkerhetsgenomgång och tala om vad som gäller.

För övrigt är det ju skillnad på "accepterat" och "acceptabelt"!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Håller med! Jag upplever att föreningsentusiasterna (bra uttryck) är väldigt skötsamma numera. Det är aldrig fel att vid mottagandet av gruppen, eller vid första lämpliga tillfälle, göra en liten säkerhetsgenomgång och tala om vad som gäller.

För övrigt är det ju skillnad på "accepterat" och "acceptabelt"!
    Har du stämt av den språkliga distinktionen med oraklet på Kungsholmen?

Och nu vill jag passa på att göra ett klargörande uttalande i egenskap av trådskapare:

- Min avsikt var aldrig att peka ut de personer vi ser på ursprungsbilden som moraliskt förkastliga spårspringare, än mindre att påstå att dessa i bildögonblicket begår ett lagbrott. Nej måltavlan för mina moraliska pilar var de postvagnsskribenter som gick i spinn över den bild NWT publicerade med två MP-politiker några meter felplacerade vid en plankorsning i Skåre. Då ansågs varje publicering av "spårspringsbilder" i stort sett vara likställd med "anstiftan till brott" - denna åsikt har varit märkbart frånvarande när det gällde en bild på "järnvägsentusiaster på grönbete"... fundera gärna på varför!

god afton
    önskar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nä när jag tänker på saken har jag försummat att kolla med Arne! Men jag har ett botförslag, jag kan skriva av § 2 mom 4 hundra gånger på forumets anslagstavla (om Admin ger mig nödvändiga behörigheter förstås)!

Sen tror jag nog att vi brukar betrakta nutida spårspring med minst lika stränga ögon när det gäller järnvägsentusiaster!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såhär såg platsen ut från samma vinkel den 28 oktober 2016, dvs för snart två år sedan.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej måltavlan för mina moraliska pilar var de postvagnsskribenter som gick i spinn över den bild NWT publicerade med två MP-politiker några meter felplacerade vid en plankorsning i Skåre. Då ansågs varje publicering av "spårspringsbilder" i stort sett vara likställd med "anstiftan till brott" -
    Jag tror inte att i NWT-diskussionen handlade om "varje publicering", utan om publicering i en av Sveriges större dagstidningar, med en helt annan spridning än min brors tisdagsbilder, som väl ändå mest bara når de närmast sörjande och dessa känner till riskerna med att gå i järnvägsspår.
    Och NWT-bilden var nytagen, vilket min brors bild absolut inte var.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För tillfället är det inga ordinarie möten i Överum. Inga resandetåg stannar tidtabellsenligt här. Tågen stannar ett stycke norr om stationen vid Överums Bruk. När KLT lyckas skaffa fram vagnar går det på vardagar 16 tåg. Annars är det buss.

- Min avsikt var aldrig att peka ut de personer vi ser på ursprungsbilden som moraliskt förkastliga spårspringare, än mindre att påstå att dessa i bildögonblicket begår ett lagbrott. Nej måltavlan för mina moraliska pilar var de postvagnsskribenter som gick i spinn över den bild NWT publicerade med två MP-politiker några meter felplacerade vid en plankorsning i Skåre. Då ansågs varje publicering av "spårspringsbilder" i stort sett vara likställd med "anstiftan till brott" - denna åsikt har varit märkbart frånvarande när det gällde en bild på "järnvägsentusiaster på grönbete"... fundera gärna på varför!
    Jag känner mig apostroferad, så jag får väl (med risk för att någon moderator även stänger denna tråd...) komma med ett svar.

Den som läser hela tråden ser att varken jag eller någon annan »gick i spinn« över NWT-bilden. Vi, eller åtminstone jag, reagerade bara över att media återigen både tog och publicerade en bild som inte bara är olämplig utan även visar ett lagbrott. Samtidigt berättade jag att inte heller jag är hundraprocentig i mitt fördömande över spårspring, utan har till och med låtit folk som sprungit över spåret mitt framför nosen på mig få åka med.

Så var det med den historierevisionismen.

Vad gäller den aktuella bilden så tycks det som om ett antal personer obehörigt beträder spårområdet, vilket (som redan påpekats) inte är okej men rimligen också är preskriberat. Den bedömningen har ingenting att göra med vilka som är med på bilden eller deras eventuella medlemskap i någon förening.

/ Kiwi

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    - - -
    Vad gäller den aktuella bilden så tycks det som om ett antal personer obehörigt beträder spårområdet, vilket (som redan påpekats) inte är okej men rimligen också är preskriberat. Den bedömningen har ingenting att göra med vilka som är med på bilden eller deras eventuella medlemskap i någon förening.
    / Kiwi
    Ja, visst är brotten preskriberade, i den mån det alls har begåtts några brott. Jag har ingen som helst minnesbild av vad som sades vid det där tillfället 1998, men det skulle väl eventuellt kunna vara så att föraren har medgett spårbeträdande till dess att han ger signal.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-17 klockan 07:34:57.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    För tillfället är det inga ordinarie möten i Överum. Inga resandetåg stannar tidtabellsenligt här. Tågen stannar ett stycke norr om stationen vid Överums Bruk. När KLT lyckas skaffa fram vagnar går det på vardagar 16 tåg. Annars är det buss.
    Jo, till skillnad från Övm så ligger ju Övmb faktiskt i Överum. De som skulle stiga av i Övmär väl mest de som bor i stationshuset (och kanske någon kyrkogårdsbesökare).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, visst är brotten preskriberade, i den mån det alls har begåtts några brott. Jag har ingen som helst minnesbild av vad som sades vid det där tillfället 1998, men det skulle väl eventuellt kunna vara så att föraren har medgett spårbeträdande till dess att han ger signal.
    SMoK har ju blivit hårdare med spårspring de senare åren och numera står det ju även uttryckligt i reseprogrammet vad som gäller som du säkert vet./Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •